• Sara K

Det är draget dubbelt från mitt konto!!!

Kanske lägger jag denna tråd fel nu?
    I torsdags tankade vi bilen med mitt kort på en obemannad Shell-mack. Upptäckte idag (på min internetbank) att dom dragit summan två gånger.. Har ju givetvis inget kvitto kvar.
    Vart vänder jag mig? Shell eller Nordea?
    Har för mig att nån gång förut när jag handlat så har det dragits dubbelt men då har det rättat till sig själv på en gång men nu har det sett ut så här sen imorse.
    Det är lite lustigt för på den ena transaktionen står det "Kortköp Shell 301,17" och på den över så står det än så länge bara "Reservation kortköp 301,17"? 

Sara, stolt mamma t. Stella -05 o Wiggo -06!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-18 15:59:27:
    Upptäckte nu att det ser ut som om jag undrar över VARFÖR det står reservation kortköp, men alltså det är jag ju van vid att det står. Det konstiga är alltså att det står olika.. Eftersom dom dragit dubbelt så borde det ju stå kortköp Shell på båda redan? Att det är dubbeldraget förstår jag ju på summan, det är bara där jag handlat för den summan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-18 16:07:14:
    På Nordea är det iallafall så att när det står Reservation kortköp så är dom pengarna inte kvar på kontot. Om dom är i cyberspace eller i affären där man handlat vet jag inte, men borta är dom!
  • Svar på tråden Det är draget dubbelt från mitt konto!!!
  • litenCarl

Sara K skrev 2007-09-18 15:54:29 följande:

Kanske lägger jag denna tråd fel nu?I torsdags tankade vi bilen med mitt kort på en obemannad Shell-mack. Upptäckte idag (på min internetbank) att dom dragit summan två gånger.. Har ju givetvis inget kvitto kvar.Vart vänder jag mig? Shell eller Nordea? Har för mig att nån gång förut när jag handlat så har det dragits dubbelt men då har det rättat till sig själv på en gång men nu har det sett ut så här sen imorse.Det är lite lustigt för på den ena transaktionen står det "Kortköp Shell 301,17" och på den över så står det än så länge bara "Reservation kortköp 301,17"? 
    Ring till banken och fråga?
  • Toadstool

Mm, men så brukar det väl stå? Om du väntar ett tag så ska du se att "reservations-raden" försvinner. Den skrivs alltid ut innan allt är helt bokfört.

• FrökenFreja

Sara K: Ring banken! Jag hade så en gång efter ett kortköp jag gjort på internet. Då tog de bort det reserverade beloppet men sa också att "om det är korrekt så kommer det dyka upp igen", men det var ju inte korrekt så.. har Swedbank, vet inte om det är någon skillnad! Har du telefonbanken så är det ju smidigast att ringa dit, de ser ju dina konton och allt!

• Ölandstok

men så kan det stå ibland.. det brukar försvinna efter någon dag eller så.. har hänt mig ett par ggr nu så numera har jag lugnat ner mig =) Annars tror jag man vänder sig till banken först.

• NALLEB

Då är ju summan bara dragen en gång. Ett reserverat belopp är ju inte ett draget belopp. Den reserverade summan om står där kommer att försvinna. Inget att oroa sej för.

• Sara K
    NALLEB skrev 2007-09-18 15:58:19 följande:
    Då är ju summan bara dragen en gång. Ett reserverat belopp är ju inte ett draget belopp. Den reserverade summan om står där kommer att försvinna. Inget att oroa sej för.
    Jo draget är det. Det dras direkt men står kortköp reserverat ett tag iallafall. Men pengarna försvinner från kontot direkt som man handlar..
  • Sara K
    FrökenFreja skrev 2007-09-18 15:57:09 följande:
    Sara K: Ring banken! Jag hade så en gång efter ett kortköp jag gjort på internet. Då tog de bort det reserverade beloppet men sa också att "om det är korrekt så kommer det dyka upp igen", men det var ju inte korrekt så.. har Swedbank, vet inte om det är någon skillnad! Har du telefonbanken så är det ju smidigast att ringa dit, de ser ju dina konton och allt!
    Ok vet inte hur lika bankerna är men då är det alltså banken jag ska ringa?
  • Sara K
    Ölandstok skrev 2007-09-18 15:58:07 följande:
    men så kan det stå ibland.. det brukar försvinna efter någon dag eller så.. har hänt mig ett par ggr nu så numera har jag lugnat ner mig =) Annars tror jag man vänder sig till banken först.
    Hmm men det är ju irriterande. 600 är ju borta istället för 300. Även om så bara för några dagar.
    Men då ska jag ringa banken!
  • Toadstool

"Jo draget är det. Det dras direkt men står kortköp reserverat ett tag iallafall. Men pengarna försvinner från kontot direkt som man handlar.."

?

Nu tappade du bort mig. Det står ju "reservation kortköp" på den under? Alltså är det inte helt klart från bankens sida. Men pengarna är dragna en gång, eftersom det står kortköp en gång. Om du räknar på dina uttag så har du väl inte förlorat 600 heller? Det står kanske -301,17 två gånger men den ena är bara en reservation för den summan.

• Ölandstok

Sara K skrev 2007-09-18 16:05:01 följande:

Hmm men det är ju irriterande. 600 är ju borta istället för 300. Även om så bara för några dagar.Men då ska jag ringa banken!
    hehem ja det beror ju på.. det har mest hänt mig i början av månaden å då bryr man sig inte så hårt.. hade det hänt så här en vecka innan lön hade jag nog blivit lite mer irriterad =)
  • FrökenFreja
    Toadstool skrev 2007-09-18 16:08:19 följande:
    "Jo draget är det. Det dras direkt men står kortköp reserverat ett tag iallafall. Men pengarna försvinner från kontot direkt som man handlar.."?Nu tappade du bort mig. Det står ju "reservation kortköp" på den under? Alltså är det inte helt klart från bankens sida. Men pengarna är dragna en gång, eftersom det står kortköp en gång. Om du räknar på dina uttag så har du väl inte förlorat 600 heller? Det står kanske -301,17 två gånger men den ena är bara en reservation för den summan.
    Så fungerar det inte på min bank i alla fall, där dras reservade belopp ifrån direkt. Vet att det inte är så på tex SEB, där man ser saldo och tillgängligt belopp och de ser då olika ut.
  • Sara K

Så nu är det klart!
    Dom tog bort reservationen, men vart felet låg fick jag inte klart i?

Toadstool skrev 2007-09-18 16:08:19 följande:
    "Jo draget är det. Det dras direkt men står kortköp reserverat ett tag iallafall. Men pengarna försvinner från kontot direkt som man handlar.."?Nu tappade du bort mig. Det står ju "reservation kortköp" på den under? Alltså är det inte helt klart från bankens sida. Men pengarna är dragna en gång, eftersom det står kortköp en gång. Om du räknar på dina uttag så har du väl inte förlorat 600 heller? Det står kanske -301,17 två gånger men den ena är bara en reservation för den summan.
    Jag kan inte förklara ordentligt tror jag.. Alltså det står ju alltid reservation kortköp när jag har handlat på mitt kort, och efter några dagar så ser man vilken butik man handlat i iom att det då står tex Kortköp HM. Men även när det bara står Reservation så är ju pengarna bort från kontot! Jag kan alltså inte övertrassera, för pengarna dras "någonstans" på en gång! Hade SEB förut men där försvann inte pengarna på en gång utan det kunde ta nån/några dagar.
    Detta kan hända nu med faktist, på tex Lindex så tar det några dagar innan summan försvinner. Men då står det ingenting förrens det bara helt plötsligt står Kortköp Lindex. Alltså står det då aldrig Reservation..
    Usch vad jag svamlar! Någon annan med Nordea VISA som kan förklara bättre?Flört
  • Toadstool

Sara K

Ja, jag kan ju tydligen inte förklara heller så du förstår
    Du skulle passat på att fråga när du ringde.

Ha det!

• vänat

Om shell som draggit dubbelt är det dom du ska höra av dig till.

Lycka till!!

Svar på tråden Det är draget dubbelt från mitt konto!!!