• Rotax

Östradiol värde på dag 6!

Vad har ni haft för östradiol (E2) värde på dag 6? Jag hade lite högt denna gång (2021) ska minska på antal enheter från 100 till 75 (anv. Puregon). Nytt prov på torsdag och VUL fredag. Känner faktiskt av äggstockarna mer denna gång, är lite orolig för att jag håller på att bli överstimulerad och måste avbryta allt. Vad tror ni?

Har för mig att E2 värdet ska ligga mellan 1000-1500 om det är bra. Någon som vet?

Ha en bra kväll!

/Rotax

• Svar på tråden Östradiol värde på dag 6!
  • anny78

Vid första blodprovet hade jag 6000, och då blev det sprutstopp för mig! Det fortsatte dock att öka till 15000 två dagar senare eftersom effekten inte är omedelbar. Hade 28 äggblåsor.
    Har läst på nätet att det ska vara under 3000 för att fortsätta med ÄP, men jag vet inte vad jag hade faktiskt. Dom sa bara att det var bra och jag blev så glad att jag inte frågade!

Lycka till!

• Sara78

Ok, men då en annan fråga... vad ska värdet ligga på precis innan ÄP? Hur är det tänkt med detta värdet egentligen? Jag har tagit ett prov precis innan jag skulle börja spruta och då var det OK (behövde inte spraya mer). Har lämnat nytt prov idag på sprutdag 6, så jag är ju lite nyfiken på att höra resultatet i morgon. Jag känner hur det spänner i magen

• Rotax

Förra gången hade jag 1118 på sprutdag 6, vilket var mycket bra. Fick då fortsätta med samma dos.

Tycker att de borde minskat dosen ännu mer denna gång om det är risk för överstimulering. Men som sagt så ska jag ta om provet på torsdag, pirrigt!!!

Jag skulle också vilja veta vad E2 ska vara strax innan ÄP?

• Sara78

Men hjälp... jag hade igår på sprutdag 6 ett värde på 6300 och idag på VUL hade jag 24 äggblåsor men min läkare sa att det såg jätte bra ut. Ingenting om risk för överstimulering eller att mitt värde var för högt eller liknande. Ingen förändring på dosen heller utan jag ska köra på!

• anny78

Sara78: det är ju inte bara östrogenvärdet och antalet blåsor, utan även storleken på blåsorna som spelar in. Kan hända att du hade många mindre, och då är inte det höga värdet så farligt vad jag förstått. Men kolla upp det!!

• Sara78

Nu ringde läkaren i Falun mig, jag får avbryta helt!

• mariachi

Sara78: Fy fasen vad jobbigt att behöva avbryta i det läge du är i. Har du gjort tidigare försök eller är det första?

mariachi74.blogspot.com - om barnlöshet
  • Sara78

Nej det är första... men allt detta till ingen nytta alls...

• mariachi

Som jag förstått så är det svårt för läkare att veta hur man reagerar på de olika preparaten man tar. Det verkar vara ett antal som får för höga doser, blir överstimulerade och måste avbryta. Till nästa gång hoppas jag din läkare sänker dosen för att undvika att det händer igen. Det måste kännas riktigt ruttet just nu.....

mariachi74.blogspot.com - om barnlöshet
  • Sara78

Mm, jag hade en låg startdos (150) men nästa gång blir det 100 istället. Jag har tagit puregon tidigare och blev överstimulerad på 75IE fast då var det ju utan spray och grejer så det går väl inte att jämföra kanske... men som läkaren sa, man vill ju att det ska vara perfekt. Det var tyvärr för sent att sänka dosen eller så också... Han tyckte det var bättre att börja från början så det blir bra. Får lita på det. Även om jag just nu bara vill skita i allting...

• anny78

Sara: gud va tråkigt! men försök se det positivt. Att "coasta" ner en så hög nivå tar tid och man riskerar att äggblåsorna tillbakabildas. Och i värsta fall finns inga ägg när man gör äggplock, och det hade inte vart så skoj!

Hoppas det går bättre för dig med en lägre dos!

• Sara78

Nej det är nog bra ändå! Men efter VUL idag var jag ändå så hoppfull för den läkaren sa att allt såg jätte bra ut!? Och hon visste ändå mitt E2-värde...

• Rotax

Sara78: vad tråkigt att du fick avbryta. Förstår att du är besviken. Lycka till i fortsättningen!

Själv ska jag ta ett nytt prov imorgon, hoppas nu inte det stigit så mkt att jag oxå måste avbryta.

• Sara78

Hoppas du slipper avbryta, det är inte kul alls... men det är ju bra att de gör täta koller!

• Praid

Vilka olika teorier det finns! Min läkare tyckte att värdet på dag 6 skulle vara över 2000... och så runt 4000 när det är dags för plock. Konstigt.

Svar på tråden Östradiol värde på dag 6!