Gyllan skrev 2007-09-18 19:21:45 följande:
Hera78:Hur pass långt innan behöver man boka hotell via
hotels.se och flyg om man flyger med Ryanair? Och hur är det med avbeställningsskydd, om man nu inte skulle komma iväg?
Vi bokade vårt hotell i mitten av april och vi åkte i mitten av augusti. När jag gjorde en sökning på
hotels.com såg det ut som att det inte fanns ett enda ledigt rum i hela Rom och paniken började så smått smyga sig på. Men jag gjorde en reservation (bokning) och den gick igenom och vi fick vårt rum, förmodligen kan de inte ha riktig koll på om det finns rum lediga eller inte men när man bokar och får sin reservationsbekräftelse (långt ord

) så kan man ju vara lugn.
Jag kollade lite med jämna mellanrum så att vi säkert hade vårt rum reserverat men jag är bara överdrivet nojig
Flyg ser det ut som att Carla har bättre koll på, men vi bokade även flyget i mitten av april, alltså 4 månader innan vi skulle åka och vi kom undan ganska billigt. Jag minns inte om vi hade avbeställningsskydd men jag tror inte det... dumt att chansa kanske, det kostar nog inte så många hundralappar.
Fördelen med Ryanair är ju att det är så billigt som det är, nackdelen är bland annat att man inte har bestämda platser. Det är alltså djungelns lag som gäller för att få en bra plats eller att ens kunna sitta tillsammans. Min sambo är utrustad med ganska långa ben så för honom var nerresan ett helvete, han satt inte bra alls (det gjorde inte ens jag och jag har normallånga ben), så på hemresan såg vi till att vara bland de första som gick ombord (jag sprang t.o.m förbi ett gäng ungar

) och tog då raden längst fram där det är gott om benutrymme och jösses vilken skillnad! Sambon kunde t.o.m sova en stund så skönt satt han jämfört med nerresan...