• Gyllan

Rom!

Jag och sambon funderar på att boka en resa till Rom under mitten av juni nästa är när vi firar vår första bröllopsdag! Någon som har varit i denna stad, som har tips på vad man bör göra, se, vad maninte får missa osv.

Ni fär även gärna berätta hur ni åkte, hur länge ni var där, vad det kostade samt prisnivån rent generellt i Rom.

• Svar på tråden Rom!
  • nean82

Inte missa Vatikanen och Vatikanmuseet, men åk dit tidigt för det är väldigt väldigt låååååååång kö.
    Sedan en sak till ni inte får missa är... GLASSEN!

• nean82

Rom är en underbar stad, bra val för romantisk resa anser jag.

• Hera78

Åhhhh vi var i Rom nu i augusti, en liten förlovningsresa

Rom är en underbar stad som vi absolut kommer att återvända till. Dock kommer vi inte åka dit i augusti då det var liiiiite för varmt. Det funkade ju att strosa omkring på förmiddagarna, sova siesta 3-4 timmar mitt på dagen och sedan gå ut och äta gott på kvällarna när det är behagligare ute, så gjorde vi.

Vatikanen är ett absolut måste, Peterskyrkan är otroligt imponerande! Tänk bara på att ni måste klä er så ni täcker axlar och knän, detta är dom jättehårda med, ingen kommer in med bara axlar eller knän. Vi hade planerat att gå in i Vatikanmuseérna också men vid första anblicken av kön tvekade vi lite... den såg ut att vara ganska lång och vi hade ingen lust att köa hur länge som helst. Så vi gick till Peterskyrkan och så tänkte vi kolla hur kön såg ut lite senare... för att uttrycka det milt: FY FAN VILKEN JÄVLA KÖ! Vi trodde vi hade sett slutet på kön men den bara fortsatte och fortsatte och fortsatte... vi följde kön hela vägen fram och jag överdriver inte när jag säger att den var 1,5 km lång (minst!!) och 10 (!!!) man bred! Folk svimmande i värmen... Så det uteslöt vi direkt! Ska man dit får man gå dit så tidigt att man hamnar bland de främsta...

Spanska trappan och Fontana DiTrevi såg vi som hastigast, där var så himla mycket folk. Spanska trappan var ju inget speciellt egentligen... Fontana är ju väldigt fin och så där, men som sagt... mycket folk och många försäljare, rosförsäljarna har inget vett alls, de försöker pracka på en en ros och sedan vill de bara ha liiiiiite betalt.

Colosseum såg vi bara från utsidan och det räckte för oss, kanske är det nåt att ha, men vi ansåg att det inte var värt pengarna och tiden det skulle ta att komma in. Så det skippade vi också, har många fina kort från utsidan dock

Jag kan rekommendera er att åka med en sightseeingbuss, det gjorde vi direkt efter vi hade lämnat av våra väskor på hotellet. Vi åkte med de röda dubbeldäckarna som avgår 2-3 gånger i timmen, turen tar ungefär 2 timmar och åker förbi de största sevärdheterna. Eftersom vi åkte denna kunde vi genast utesluta vissa saker som vi hade tänkt att se och vi kunde direkt se vad vi ville gå och titta på. Helt klart en bra idé

Har ni inte redan bokat hotell kan jag varmt rekommendera hotellet vi bodde på, Welcome Home Residence. Ligger precis vid stationen och på gångavstånd till allt! Enda gången vi åkte tunnelbana var när vi skulle till Vatikanstaten, det är ungefär en timmes promenad sa de i receptionen och vi gick tillräckligt ändå Hotellet var mycket fräscht med fina rum och trevlig personal och det kostade inte en halv förmögenhet.

Har nog en miljard andra tips så är det nåt mer du vill veta får du hojta till här eller skicka ett meddelande

• Hera78

Vi var förresten där i 4 nätter, från fredag till tisdag. Vi flög dit med Ryanair från Skavsta. Resan kostade oss 5600 kronor (flyg och hotell i 4 nätter). Utöver det hade vi med oss ungefär 5000 kr i fickpengar och det var alldeles lagom. Vi shoppade ingenting utan la istället våra pengar på sevärdheter, buss, god mat på restaurang 2 gånger om dagen och gott vin på kvällen

• Carla82

Hejsan! Bor i Rom så jag kan nog hjälpa till med att svara på lite frågor. Just nu har jag en klätterapa på mig (min son) så jag skriver lite senare.

• Pshevil
    Vi var i Rom i juli, bodde på ett enkelt men mysigt och bra bed and breakfast som ligger nära stationen (finns bilder på det i mitt galleri). Jag rekommenderar det verkligen, www.lacasadiamy.com
    Vi bokade boendet genom deras egna hemsida och flyget genom Ryanair. Allt som allt gick det på 5600 kr för flyg och tre nätter, för sambon och mig och sonen. 

Trastevere är ett helt underbart område. Känns äkta och genuint, en paus från resten av Rom som mest handlar om turism känns det som (men Rom är härligt för det, missförstå mig inte, det finns ju så mycket att se). Om man tar sig till Trastevere på förmiddagen är det jättelugnt och skönt där, trånga små gränder och hängande tvätt. Ta en kopp kaffe på Caffé Marzio (?) vid Santa Maria in Trastevere och bara sitt och titta ut över torget. Eller lunch på mysiga Da Lucia på en bakgata (Vicolo del Mattenato) nära Piazza del Scala.

På eftermiddagen hittar turisterna hit också och då blir det en massa försäljare, så det är skönast på morgonen och fm.

Missa inte den goda italienska glassen!

Tänk på att det är ganska dyrt i Rom, eller iaf inte billigare än här hemma. Hade svårt att hitta lunch eller middag under 100-lappen.

I wanna be like water if I can, 'cause water doesn't give a damn
  • Carla82

Åker bara med Ryan air när vi åker till Sverige. Smidigast och billigast. Hotel kan jag tyvärr inte tipsa om eftersom jag inte har så mycket erfarenheter av just det.

Sevärdheter: Vatikanen (St.Peterskyrkan mao) alldeles självklart, vatikanmuseerna är lite överkurs...det tog mig många år att komma dit de är jättefina men förbered er på att lägga ner mycket tid på besöket för att ens kunna se en bråkdel ordentligt. Hera har rätt i att kön är utomjordisk...var där minst en timma innan de överhuvud taget öppnar...tro inte att det blir bättre under dagen. Sedan ser det väl lite värre ut än vad det är eftersom det är många busslaster med guide som alla går in i grupp. Turistståket mellan Piazza del Popolo och Piazza Venezia SKA ses enligt mig. Det är Roms centrums hela själ. Detta stråk innefattar Via del Corso (en av Roms största shoppinggator) Via dei Condotti (en av Roms DYRASTE shoppinggator), spanska trappan, Fontana di Trevi, Panteon och Piazza Navona. Kanske inte några extrema sevärdheter som "ger" lika mycket som ex St Peterskyrkan men fina ändå. Colosseum...man kan inte komma till Rom utan att åtminstånde sett det utifrån...däremot tycker jag inte att man behöver gå in om man inte absolut vill. Forum Romanum som ligger precis brevid...också fint. Ett tips...skippa trädgården...bortkastade pengar för att få se mandarinträd och magnolier som man kan se lite varstans helt gratis. Bakom finns dessutom Bocca Della Verità och Circus Maximus. Som jag personligen tycker man kan skippa om man inte har tid över. Villa Borghese, parken mitt i centrum också trevligt ställe att bara stosa runt i.

Återkommer senare med mer konkreta tips. Underbar stad hursomhelst...se på mig...jag blev kvar!

• Gyllan

Hera78:

Hur pass långt innan behöver man boka hotell via hotels.se och flyg om man flyger med Ryanair? Och hur är det med avbeställningsskydd, om man nu inte skulle komma iväg?

• Carla82

Gyllan: Ryanair kan ha biljetter även dagen innan avresa. MEN ju tidigare du beställer desto mindre betalar du och det finns fler biljetter att välja på(oftast). Även om Ryanair har "rullande" priser...de ändras från dag till dag beroende på hur "populärt" det datumet är. Avbeställningsskydd är som alla andra resor. Vid olycksfall eller akut sjukdom med läkarintyg annars inget. Detta antingen om man beställer deras försäkring eller betalar med Visa kort (visakortet har en försäkring som ingår i kortet...har själv haft nytta av den). I övrigt får du bara ersättning om det är deras fel att planet av någon anledning inte kommer iväg.

Hotel kan jag inte hjälpa dig med. Annat än att just Juni rent teoretiskt inte är högsäsong. Även om Rom nuförtiden brukar invaderas av svenskar och engelsmän just den perioden.

• Hera78
    Gyllan skrev 2007-09-18 19:21:45 följande:
    Hera78:Hur pass långt innan behöver man boka hotell via hotels.se och flyg om man flyger med Ryanair? Och hur är det med avbeställningsskydd, om man nu inte skulle komma iväg?
    Vi bokade vårt hotell i mitten av april och vi åkte i mitten av augusti. När jag gjorde en sökning på hotels.com såg det ut som att det inte fanns ett enda ledigt rum i hela Rom och paniken började så smått smyga sig på. Men jag gjorde en reservation (bokning) och den gick igenom och vi fick vårt rum, förmodligen kan de inte ha riktig koll på om det finns rum lediga eller inte men när man bokar och får sin reservationsbekräftelse (långt ord ) så kan man ju vara lugn.

Jag kollade lite med jämna mellanrum så att vi säkert hade vårt rum reserverat men jag är bara överdrivet nojig

Flyg ser det ut som att Carla har bättre koll på, men vi bokade även flyget i mitten av april, alltså 4 månader innan vi skulle åka och vi kom undan ganska billigt. Jag minns inte om vi hade avbeställningsskydd men jag tror inte det... dumt att chansa kanske, det kostar nog inte så många hundralappar.

Fördelen med Ryanair är ju att det är så billigt som det är, nackdelen är bland annat att man inte har bestämda platser. Det är alltså djungelns lag som gäller för att få en bra plats eller att ens kunna sitta tillsammans. Min sambo är utrustad med ganska långa ben så för honom var nerresan ett helvete, han satt inte bra alls (det gjorde inte ens jag och jag har normallånga ben), så på hemresan såg vi till att vara bland de första som gick ombord (jag sprang t.o.m förbi ett gäng ungar ) och tog då raden längst fram där det är gott om benutrymme och jösses vilken skillnad! Sambon kunde t.o.m sova en stund så skönt satt han jämfört med nerresan...
  • humlan1978

Hej. Kom hem från Rom igår och mitt tips är att ta med ett italienskt lexikon, för de flesta talar dålig engelska. Även på flygplatser och tågstationer. Tappade nämligen bort min jacka på tåget från flygplatsen och hade svårt att ens veta var jag skulle vända mig för att få hjälp då nästan alla svarar på italienska. (Pratade med minst 15 personer som skickade runt mig till olika ställen så att jag till sist hamnade på det första stället igen.) Dock ska jag tillägga att de flesta försökte hjälpa mig så gott de kunde.

• Carla82

humlan: Så sant så sant! Att de pratar extremt dålig engelska. Men det är även sant att de flesta Romare är mycket hjälpsamma och försöker så gott de kan.
    Hoppas det gick bra med jackan!

• Carla82

Om TS talar om mer exakt vad det är ni vill ha ut med resan romantiskt, turista, festa osv kanske jag kan hjälpa med fler tips!

Trastevere är jättefint...däremot håller jag inte med om att det inte är turistexploaterat för det är det lika mycket som resten av centrum. Många måååånga amerikaners tillhåll tex. Romarnas Trastevere blir det första fredag och lördag efter mörkrets inbrott med utgång från Piazza Trilussa. Det finns däremot många "fina" ja eller pittoreska resturanger och pubar med helt ok pris så rent allmänt är det en av mina favoritzoner. Jag brukar rent generellt rekommendera folk att inte gå på resturang med sk "turistmeny" för man äter sämre och betalar mer. Bara runt hörnet om man går i turiststråk är resturangerna genast bättre.

• Virginia Vovve

Rekommenderar Borghese-parken, det finns lite olika museum mm i den. Trastevere, som någon skrev, är en trevlig stadsdel att bo i. Man kan gå in till centrala Rom längs Tibern. Några underbara saker med Rom är just att så mycket ligger på gångavstånd, man kan gå och gå hela dagarna, gärna längs Tibern! Man kommer långt med bra skor och en enkel karta! Vatikanstaden, St Peterskyrkan osv är givna mål. Och det finns drickbart (gott!) vatten i vattenposter på stan. De judiska kvarteren är trevliga, bra restauranger, väldigt trevligt på kvällen också! Ät friterad kronärtskocka där!

Sedan skulle jag rekommendera en dagstur till staden Tivoli där det finns en jättefin trädgård, väldigt romantisk! Googla lite på det!

• Virginia Vovve

Villa d'Este heter fontänträdgården i Tivoli!

• Gyllan

Vi är väl lite mer ute efter romantik och god mat snarare än att festa. Även gärna historia, då vi både är mycket intresserade av detta.
    Några tips?

• Carla82

Ja då är ju Rom staden för er. Rom är romantiskt i sig att bara gå och lulla runt.

Historia är det som jag nämnt innan hela "centro storico" ligger inom ett relativt litet område så allt är på gångavstånd. Klart frågar du en romare så säger de att det är lååååångt bort. Men så tar de bilen för att åka och handla en liter mjölk 100 meter hemifrån också. Haha!

Alltså St:Peterskyrkan och vatikanmuseerna tar en dag de ligger brevid varandra och tar lång tid att se "allt".

Spanska trappan, Fontana di trevi, Pantheon, Piazza navona ligger också nära varandra ja och Piazza Venezia (l'altare della Patria) den stora vita marmorbyggnaden som ofta avbildas med den okända soldatens grav ligger också där.

Colosseum, Forum Romanum, Circus Maximus och Bocca della verità ligger också i ett och samma stråk.

Jag föreslår att ni betar av de typiska turistmålen, runt dessa finns så mycket mer att titta på museer, små kyrkor, katakomber, ruiner osv. Rom är en stad att gå i så jag föreslår att ni helt enkelt strosar runt mycket super in atmosfären och tittar på det som ni är intresserade av när ni stöter på det.

Det finns en häftig kyrka (källarvåningen) som inte så många känner till som ligger på Piazza Barberini (röda linjen tunnebanan) där all utsmyckning är gjord av människoben. Lite speciell. Därifrån är det jättenära till Villa Borghese (parken) där det finns zoo, museer, damm med roddbåtar, cafeer (hutlöst dyra men ändå ), osv. Mysig hursomhelst. Romantiskt! Parken är stor och har många ingångar...den från Via Veneto är en (piazza barberini) men den största är nog piazza del popolo (tunnelbanestationen flaminio)

God mat...undvik som sagt de värsta turistgatorna och turistmenyer (dvs att det är en bestämd meny...ev med vissa val till ett bestämt pris) lyssna och se om det finns italienare på resturangen då brukar det vara ok och låt er för guds skull inte bli indragna av kypare på gatan!! Trastevere har som sagt mycket mysiga resturanger och stort urval. De fritterade kronärtsskockorna heter för övrigt "carciofi alla giudìa" och är typiskt för trastevere eftersom de en gång var Roms judiska kvarter. De har hursomhelst mycket "typiskt" romersk mat där men även etniska resturanger. Missa INTE den italienska glassen som fler har påpekat. En kedja som är helt ok heter blue ice och finns på flera ställer i centrum...bla precis brevid fontana di trevi. God pizza (sådan de skär upp i bitar) finns brevid.

Rom är en lugn stad men se upp för ficktjuvar...speciellt i tunnelbanan och på ställen med mycket folk. Ledsen att behöva säga det men håll er borta från zigenarna...har sett fler än en bli av med plånböcker på det sättet. Räcker med visst folkvett! Men ibland är de luriga.

Just det...ett tips är att köpa en sån där turisbok...då får man ut mycket utan att behöva guide (har tyvärr gjort felet själv)...man kan titta extra på det som intressera en och hoppa över det som man inte tycker är lika intressant.

Är så trött att jag bara svammlar...skulle kunna ge mer specifika tips...men det kanske är bättre att du frågar direkt om du undrar något.

Svar på tråden Rom!