• Kulturtanten

Jag jobbar natt och mår så dåligt men får inte dagjobb för det finns inget...

Jag får nästan panik... Är i vecka 13 och mår så fruktansvärt dåligt av att jobba natt, mår illa och har huvudvärk. Känner mig frånvarande hela natten, och kan inte sova på dagen.

Min chef kan inte ordna dagjobb eftersom det inte saknas folk på dagen.

Det sjuka är att jag jobbar med kvinnosjukvård på en avdelning men sena missfall etc... Är helt ensam natetid, utan vare sig undersköterska eller annan att få hjälp av.

Är orolig både för min graviditet och för att göra fel. Undersökningar visar ju också att risken för missfall etc är större vid nattjobb.

Vad ska jag göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-25 19:50:36:
    Min chef ringde idag, hon har ordnat dagtjänst när sjukskrivningen går ut. Tack snälla fö allt pepp!!!

• Svar på tråden Jag jobbar natt och mår så dåligt men får inte dagjobb för det finns inget...
  • Kulturtanten

..och enligt detta blir man ju bara omplacerad om det är möjligt? Har man då några rättigheter? Nån som vet?

• Frila2

Har egentligen ingen aning om hur man ska gå till väga men prata med din chef om att du faktiskt inte orkar jobba på natten nu under graviditeten och begär omplacering. Att ge dig ett dagjobb om det inte finns det är ju omöjligt för chefen men omplacering kanske kan fungera. I annat fall får du försöka bli sjukskriven. Lycka till! 

• Kulturtanten

Frila2: nej det är omplacera hon inte kan, eftersom det inte saknas dagpersonal nånstans. Men jag tycker det är så sjukt, om jag kan jobba dagtis, då ska jag väl inte gå sjukskriven heller? Jag vill ju jobba men inte natt.

• Frila2
    Kulturtanten skrev 2007-09-18 18:34:06 följande:
    Frila2: nej det är omplacera hon inte kan, eftersom det inte saknas dagpersonal nånstans. Men jag tycker det är så sjukt, om jag kan jobba dagtis, då ska jag väl inte gå sjukskriven heller? Jag vill ju jobba men inte natt.
    Håller med dig om att det är sjukt att man ska bli sjukskriven när man kan jobba bara inte just de tiderna. Jag vet hur ensam och utelämnad man är på ett nattjobb inom sjukvården. Jag mådde inte alls bra när jag jobbade natt och om man är gravid och varken kan slappna av eller sova så funkar det ju verkligen inte.
  • danka25

hej , jag jobbar natt men under grav blev min chef tvungen att omplacera mig iom att min läkare understrykte att mina besvär som sömlöshet, högre blodtryck, samt annat kan va relaterat med dygns rytmen man har som grav natt-RBETre,SÅ JAG FICK GÅ ÖVER på dag tid.

världens mest stolta mamma :)
  • Kulturtanten

danka25: det knepiga är att de läkare som är knutna till min MVC alla jobbar på mitt jobb... Vet inte hur mycket insikt de har om hur pressande det kan vara där på natten trots att de jobbar där. Rädd att de skall tycka att jag är känslig och överdriver...

• Prinsessan Leia

om du pratar med en läkare o förklarar din sits, och kan chefen sen inte omplacera dig kan du väl söka havandeskapspenning?? annars får du ju bli sjukskriven då du inte klarar av att utföra ditt arbete

• helsof

Å jag känner igen mej i dej "kulturtanten"..jag jobbar 75 %natt på en neo avd..där man vårdar förtidigt födda..och jag e livrädd för att själv hamna där..

• Sterna

Ring upp din handläggare på Försäkringskassan, har du ingen så begär att få prata med en handläggare som har hand om havandeskapspening på ditt lokalkontor och ta upp frågan med henne för kan din arbetsgivare inte omplacera dig från nattarbete så kan du få havandeskapspening från nu iom att du jobbar natt och det avrådes i arbetsmiljölagen som arbetgivarna _måste_ följa.

Är själv nattarbetare och fick hp från v15 när ajg väntade andra barnet men blev sjukskriven från v13 pga migrän som aldrig släppte och då gick sjukskrvningen före HP-ansökan.

• Miiiaaa

Har du pratat med dina kollegor? Det kanske är någon som vill gå upp och jobba natt och byta med dig?

Ibland är det en möjlighet.

• mamma till Viktor och William

Vad jag hört så har man rätt att antingen bli omplacerad eller få tidig havandeskapspenning när man är gravid och jobbar natt. Själv blev jag sjukskriven pga att jag inte kunda sova på dagarna. I ditt fall var ju inte omplacering möjligt så då skulle jag satsa på alt. 2 eller 3. Det kanske känns trist men det är ju för ditt och ditt barns bästa.

Älskade unge!
  • trollbottom

Men man har rätt att bli förflyttad till dagtid. Det är inte ditt problem utan din chefs problem. Du måste ha ett läkarintyg som intygar att du inte kan jobba natt pga graviditeten och att du mår dåligt av det.
    Det ska räcka och räcker inte det skulle jag om jag vore du kontakta facket.

Kan du jobba på någon annan avdelning tex? Kan dom inte bereda dig dagtjänst så kan du bli sjukskriven eller få havandeskapspenning. Men självklart vill man ju jobba så länge man kan.

• Kulturtanten

Tack snälla för era peppande svar...

Har blivit sjukskriven av en läkare som inte tvekar att förlänga sjukskrivningen om jag inte får dagjobb. Känns så bra, då behöver jag inte oroa mig. Eftersom jag är ensam på jobbet och har hand om både fysiskt och psykiskt tunga saker borde jag nog kunna få HP tidigare som ni skrev. Visste inte att det var en möjlighet. Tack!

• Miiiaaa

HP får du 60 dagar innan BF, men det vet du kanske.
    Jag han nästan lova att alla som jobbar natt har rätt till det, i synnerhet inom vården.

• Sterna

Miiiaaa
    Man kan få despans tidigare om arbetsgivaren inte kan omplacera dig enligt arbetsmiljölagens direktiv.

Svar på tråden Jag jobbar natt och mår så dåligt men får inte dagjobb för det finns inget...