• olsson84

Radon i hus!!

Tänkte kolla om nån kan svara på min lilla undran?
    Vi har precis köpt hus, så glad över detta men funderar på en sak radonet låg lite för högt, lite över 200.......vad kan det kosta att fixa det?
    Hur går man tillväga??
    Ni som bor i radonhus har ni bott länge i det utan att fixa det?
    Bra är det väll inte men det är ju så mycket som är farligt.
    Hur snabbt bör man åtgärda det??
    Tack!!

• Svar på tråden Radon i hus!!
  • Pettsson82

Om det bara ligger en bit över 200 behöver man endast öka ventilationen! Detta är en billig åtgärd! Se till att alla ventlationsventiler och dylikt är öppna, även under vintern! Sen kanske ni får ta upp nya hål för ventlation för att få bättre genomströmning av luft.

• Vaniljmamman

Vad koster det att mäta radon?
    Var bokar man sånt?

http://hoppetossadesign.webblogg.se/#
  • SVejsan
    olsson84 skrev 2007-09-18 20:22:45 följande:
    Tänkte kolla om nån kan svara på min lilla undran?Vi har precis köpt hus, så glad över detta men funderar på en sak radonet låg lite för högt, lite över 200.......vad kan det kosta att fixa det? Hur går man tillväga??Ni som bor i radonhus har ni bott länge i det utan att fixa det? Bra är det väll inte men det är ju så mycket som är farligt. Hur snabbt bör man åtgärda det??Tack!!
    Man vet inte egentligen hur farligt radon är. Vad man vet är att det ökar risken för lungcancer. Och främst för de som röker.
    Gränserna är satta och sänkta (mot tidigare) utifrån en försiktighetsprincip.
    (Peronligen så tror jag att det är farligare att bosätta sig i stan med de luftföroreningarna där än i ett hus på "landsbygden" med lite radon...)
  • SVejsan
    Vaniljmamman skrev 2007-09-18 22:22:48 följande:
    Vad koster det att mäta radon?Var bokar man sånt?
    Långtidsmätning (2 månader - utförs senhöst- tidig vår)
    Då kostar det ca 300 kronor för två detektorer (små dosor).
    Om man går via miljökontoret(ev byggnadskontoret) i din kommun för att få tag i mätföretag (tex Gammadata) så kan kommunen ibland subventionera dosorna. (beror på kommun).

Om du vill läsa mer om radon och vilket stöd osv så brukar länsstyrelsen ha en del publikationer (och även boverket)
  • Vaniljmamman
    SVejsan skrev 2007-09-19 07:24:49 följande:
    Långtidsmätning (2 månader - utförs senhöst- tidig vår)Då kostar det ca 300 kronor för två detektorer (små dosor). Om man går via miljökontoret(ev byggnadskontoret) i din kommun för att få tag i mätföretag (tex Gammadata) så kan kommunen ibland subventionera dosorna. (beror på kommun).Om du vill läsa mer om radon och vilket stöd osv så brukar länsstyrelsen ha en del publikationer (och även boverket)
    Vilken bra kunskap du har!
    Å tack för att du delar med dig!
    Det här ska jag kolla upp!
    http://hoppetossadesign.webblogg.se/#
  • olsson84

Ok då kanske det är lungt. Då kan man säkert fixa till det, åhh skönt. man blir ju lite orolig...men som sagt det mesta är ju farligt nu för tiden.
    Nån som har haft radon och fått ner det som kan berätta hur det går till lite.
    / Hanna

• minke

Det ska finnas speciella tapeter i nån plast som tar bort 90% av strålningen. Vet inte om det är humbug, men det kan ju vara värt att kolla upp :)

• Thursday
    minke skrev 2007-09-20 11:57:06 följande:
    Det ska finnas speciella tapeter i nån plast som tar bort 90% av strålningen. Vet inte om det är humbug, men det kan ju vara värt att kolla upp :)
    Det beror ju helt på vad det är för radon... kan ju vara blåbetong i väggarna, men kan ju vara t.ex. markradon också. Och då hjälper ju inte tapeter så mycket...
  • olsson84

Nää jag msåte kolla upp vad radonet sitter ska göra det nu nån dag och kika run t lite vad man kan göra.
    /hanna

• Pettsson82

Hmm, de där tapeterna har jag aldrig hört talas om, låter som lite humbug tycker jag allt. Som jag tidigare sagt så vid en lätt förhöjd radonhalt så ökar man ventilationen. Har man resultat som ligger en hel del över gränsvärdet får man söka efter vart radonet smiter in. Vanlig åtgärd är att man får täta sprickor i husets bottenplatta. Men man kan även sätta in en radonsug eller göra en radonbrunn utanför huset...

www.gammadata.se/matteknik/default.asp&SL1=3&SL2=0&SL3=0&SL4=0&MOVE=NEXT

Svar på vanliga frågor om det är intressant :)

• Thursday
    Pettsson82 skrev 2007-09-23 11:18:53 följande:
    Hmm, de där tapeterna har jag aldrig hört talas om, låter som lite humbug tycker jag allt. Som jag tidigare sagt så vid en lätt förhöjd radonhalt så ökar man ventilationen. Har man resultat som ligger en hel del över gränsvärdet får man söka efter vart radonet smiter in. Vanlig åtgärd är att man får täta sprickor i husets bottenplatta. Men man kan även sätta in en radonsug eller göra en radonbrunn utanför huset...www.gammadata.se/matteknik/default.asp på vanliga frågor om det är intressant :)
    Fast de åtgärderna som dru pratar om i slutet där, bottenplatta och randonsug det är ju om man har markradon. Det lär väl knappast hjälpa att täta sprickor i bottenplattan om man har blå lättbetong i innerbjälklag och innerväggar?
  • CeciliaBa

Nej, då är det ventilation som gäller...

Kill them with kindness...
  • Bondbruden

Vi hade ca 400 Bq/m3 i snabbmätning när vi flyttade in. Långtidsmätningen med något utökad ventilation visad 200... Tänkte göra en ny långtidsmätning denna vinter för att se vad skillnaderna blir med ännu bättre ventilation.

• yossis

Vi har satt in radon fläkt i huset när vi flyttade in, vi är dom enda vad vi vet som satt in radonfläkt av alla våra grannar. Fick bidrag från länsstyrelden för saneringen & fläkten, blev totalt 13 000 kr i bidrag resten fick vi låna till.

Svar på tråden Radon i hus!!