• Anonym (suckande)

Vad händer om körkortstiden går ut???

Min sambo har haft sitt körkort i tio år, och fick hem papper om att det behöver förnyas.
    Det enda han behöver göra är att ta ett nytt foto, och skicka in, samt betala en avgift på 150:-.

Det är inte superbrottom, hans körkort går inte ut förrens i mitten av månad 10, men han har haft lappen hemma om att det behöver göras i säkert 2 månader, men inte orkat ta sig till en fotoautomat.

Jag har tjatat, påminnt, erbjudit mig att åka med honom extra bara för detta. Eller om vi står vid en fotoautomat så är det inte rätt tid, eller rätt hår, eller kläder... (tja ni förstår)

Så nu tänker jag inte påminna honom mer om det!!!!

Men jag undrar, vad händer om han inte förnyar körkortet, och kör ändå?
    Eller blir han tvungen att ta om körkortet på körskola?
    Jag försöka söka på deras hemsida, men hittade inget...

Någon som vet???

• Svar på tråden Vad händer om körkortstiden går ut???
  • Kajee

Hittade detta på vägverkets sida. Men jag hittar inget om man måste köra upp igen... Men jag antar att det är så i om att kortet blir ogiltigt;

Föreläggande om förnyelse av körkort
    Vägverket kan komma att förelägga dig att förnya körkortet om du inte inom viss tid efter särskild påminnelse har gjort en ansökan om förnyelse. Med ansökan avses att Vägverket har mottagit din ansökningsblankett (grundhandling) försedd med ditt foto och egenhändiga namnteckning.

Om du blir förelagd (dvs. skyldig enligt lagen) att förnya körkortet, gäller att du inom två månader från det att du fått del av föreläggandet måste ha ansökt om förnyelse av körkortet. I annat fall blir det ogiltigt. Det innebär att du då inte får köra fordon som kräver körkort. Vägverket kan, om du har skäl för det, medge att du får längre tid än två månader på dig för din ansökan. Då måste du begära det innan tvåmånadersfristen har löpt ut.

Om körkortet blivit ogiltigt på grund av att föreläggandet inte har följts, får du ett meddelande om detta från Vägverket.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Anonym (been there)

Jag körde med ett utgånget körkort. Som tur var stoppade inte polisen mej men garanterat så hade jag fått massa böter om de tagit mej. Se till att han tar kortet sen betalar han in o sen skickar han iväg o inom en vecka så har han sitt nya körkort på en avi som han får hämta ut på posten. Sparka han hårt i ändan. :0))))

• Anonym

Tja, han är väl vuxen nog att fixa det själv. Du är inte hans mamma och har inget ansvar för att se till att han får nytt körkort. Skiter han i det så gör han och då är det hans problem vad som händer sen.

• Anonym
    Anonym skrev 2007-09-19 20:43:39 följande:
    Tja, han är väl vuxen nog att fixa det själv. Du är inte hans mamma och har inget ansvar för att se till att han får nytt körkort. Skiter han i det så gör han och då är det hans problem vad som händer sen.
    Bra sagt, tänkte precis så själv.
  • Ireth Elanessë

Tja fast det är ju inte bara hans problem kanske. Nu vet vi ju inte hur ts lever. Det kanske är bra att ha ett körkort i familjen?

• Anonym

Olovlig körnig blir det...han kan bli av med körkortet också för det

• Nalliwer

Händer inte så mkt.
    Har precis förnyat mitt men glömde av det och "råkade" köra några månader utan. Blev stoppad (i rutinkontroll). Enl polisen så hade jag kunnat få böter motsvarande att köra utan att ha körkortet med mig. Vet inte hur mkt det hade blivit för var en sympatisk kille som stoppade mig och nöjde sig med att påminna mig om det.

Dock ett tips, om ni bor nära transportstyrelsens anlägngingar så kan man fixa fotot  där. Kostar 80spänn. Bara att gå in där få det fixat på fem minuter. Billigare än fotografer och garanterat godkänt foto.

• Anonym (Bnk)

Han behöver nog inte fixa foto först. Jag drog ut på det till sista dagen och sista sekunden. Fixade foto först som dem inte ville ha. Dem hade ett fotobås där och fick ta kortet där direkt. Smidigt och enkelt.

Svar på tråden Vad händer om körkortstiden går ut???