• Anonym (funderar)

Gravid - skidsemester??

Hej hej! Har en fundering. Sambon och jag ska snart öppna bebisverkstaden efter en lång väntan och längtan. Men samtidigt har vi haft en annan längtan, nämligen att få åka på en skidsemester tillsammans innan vi blir föräldrar, eftersom som sen så dröjer det väl ett gäng med år innan man kommer ut. Men kan man öht åka skidor när man är gravid??? Jag älskar att åka, men är långt ifrån proffs, så det händer ju att ramlar ganska ofta. Eller är det bättre att vänta med att försöka bli gravid tills vi haft semester, även fast det blir längre väntan..?? Hjälp!

• Svar på tråden Gravid - skidsemester??
  • Pineapple

Jag var på skidsemester när jag var i 4-5 månaden nånting och jag kunde inte åka för jag hade fått en sån j-a foglossnig. Jag försökte men det gick inte så bra... klarade en timme och sen var det bara att ge upp...

Vi planerar istället att åka skidor i vinter över dagen (då är vår son drygt 1 1/2 och vi tänkte åka några stycken och ha barnen med oss som då får tumla runt i barnbacken med pulkor och med sällskap av ett par vuxna). Nästa säsong satsar vi på en skidvecka med mor eller farföräldrar som barnvakt! :)

• Anonym (funderar)

Ok. Ja, det kan man ju inte veta om man råkar ut för så här innan... Tänkte också på själva skaderisken för fostret om man ramlar och så, nån som vet? Vilka veckor kan man fortfarande åka i utan att oroa sig för fostret?

• Anonym

När jag var gravid läste jag någonstans att man inte skulle pka skridskor pga ligamenten eller ngt liknande, det var ialla fall inte bra för kroppen. Ingen aning om hur det är med skidor, ksnske värt att kolla upp.

• Anonym (funderar)

Ingen annan med erfarenheter, åsikter?? Vill så gärna börja försöka bli gravid nu, men vill inte riskera nåt i onödan bara för att få åka skidor! Även om semestern är viktig för sambon, har velat åka i flera års tid men inte haft tid eller råd innan. Klarar man att vänta bara pga semestern, när längtan är så stark att den nästan är det enda man tänker på???

• Anonym (funderar)

Aha, skidor och skridskor skulle ju kunna vara liknande? men skulle det vara ligamenten runt livmodern då eller? Kan man ringa och fråga MVC även om man inte är gravid än och inte patient där än?

• silverflame

Jag åkte snowboard i vecka 12-13 utan problem. Min BM sa att det är ingen fara om man ramlar. Ja förutsatt att man inte lägger en elva i backen i 180km/h =)
    Men jag körde som vanligt och ramlade några gånger utan att det var någon fara. Jag mådde hur bra som helst av denna resa. Dock trodde sambon att jag var gjord av glas och förbjöd mig att åka fortare än barnen...

• Anonym (funderar)

Haha, nä några såna åk blir då inte av, gravid eller ej!! Oftast så ramlar man väl på sidan, inte direkt på magen

• Halvfemhuset

Lev som vanligt är mitt absoluta tips. Tänk också på att det tar i genomsnitt 7 månader att bli gravid för ett friskt par, så du kanske inte ens är gravid när semestern infaller.

Givetvis kan du åka utför om du vill, orkar och känner för det, annars kan du kan väl åka längdskidor om du inte vill åka utför, eller hyra skoter eller annat kul. Brukar finnas många alternativ på en skidort.

• Pineapple

Jag menade inte att du inte skulle åka! tvärtom! Många tyckte jag var knäpp som åkte iväg till Åre men vi hade det jätteskönt! Det lilla jag kunde åka var skoj och sen var jag ute på promenader och var och badade och sånt.
    Hade jag inte haft ont hade jag hängt i backarna så mycket jag kunnat! :D
    Jag har goda vänner som åkt längd till dagen innan bebisen kom och man ska göra precis det man känner för så länge det inte gör ont! :)

• Missboss

En kompis till mig åkte till österrike i v 18 och det gick superbra för henne.

• respire

Jag tror det bästa är att lyssna till kroppen, blir du trött eller får ont, ta det lugnt :) Man blir inte handikappad som gravid men sunt förnuft är bra att ha i bakfickan!

• Anonym (funderar)

Tack snälla för alla svar!! Är givetvis införstådd med att det kan ta tid att bli gravid, men ville bara fråga utifall att liksom! Som det ser ut nu så väntar vi någon månad till innan vi sätter igång, och skidsemestern blev bokad igår! =)

• monica75

Jag skulle åka om det inte vore för min foglossning, jag är duktig skidåkare (har tävlat) så jag är inte rädd för att ramla.
    Åkte första gången jag var gravid och det gick bra.
    I vinter blir det tyvärr ingen skidresa för oss.

Men då blir det nästa och nästa år i stället, inga problem att åka till fjällen med barnen. Mina barn har själva börjat åka utför vid 2½-3 års ålder. Nu är 6 och 8 åringen duktiga skidåkare.

• MissSummer

Du kan ju åka långfärds annars? :) inte lika stor risk att ramla

• Anonym (funderar)

Långfärds är för mig ungefär lika roligt som att gå till tandläkaren - typ! Plus att de vi åker med alla kommer åka utför, så då blir jag ensam! Men jag får se om jag öht är gravid då, och i sånna fall ta det lugt (hålla mig till de lätta backarna), åka lite och mer sitta och sola i backen och dricka varm choklad!

Svar på tråden Gravid - skidsemester??