• Emeraldy

Uteväxter i kruka på vintern?

Jag har verkligen noll koll när det gäller allt grönt som växer så därför kommer jag nu med en möjligtvis lite dum fråga

Vi har en stor kruka stående vid husväggen där vi haft blommor nu i sommar (se bild). Min fråga är om det finns nånting man kan sätta där i vinter? Nånting som klarar den ibland rätt stränga kyla som vi kan ha här i Umeå. Jord fryser väl?

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Svar på tråden Uteväxter i kruka på vintern?
  • Lola Jämtland

Ljung är ju en klassiker. Finns i olika färger.
    De brukar jag inte ens vattna utan de torkar men är ändå lika fina.

//Blir det nånsin våran tur.....
  • Emeraldy

Lola:
    Sätter man dem i vanlig jord? Har funderat på ljung, för det har jag sett, men fryser inte jorden då?

• Lola Jämtland
    Emeraldy skrev 2007-09-19 07:32:43 följande:
    Lola:Sätter man dem i vanlig jord? Har funderat på ljung, för det har jag sett, men fryser inte jorden då?
    Jag ställer bara ner de i krukan. Planterar de inte ens.
  • Emeraldy

Jaha.... Ja, så kan man ju kanske göra Såg här att de säljer ut 3 ljungkrukor för 100 kronor, det lät väl rätt okej? Ska kanske fara och fixa det idag då!

• Lola Jämtland
    Emeraldy skrev 2007-09-19 07:38:41 följande:
    Jaha.... Ja, så kan man ju kanske göra Såg här att de säljer ut 3 ljungkrukor för 100 kronor, det lät väl rätt okej? Ska kanske fara och fixa det idag då!
    Det låter ok om de är stora.
  • Tieo

Jorden fryser men ljungen ser lika fin ut ändå! Har iaf våra gjort i alla år!

• Emeraldy

Tieo:
    Okej, så jag kan plantera dem i jord då? Tror det blir snyggast. Antar att man inte kan vattna dem, ska man göra nåt annat? Låter skönt om de klarar sig helt själva

• Tieo

Jag har alltid planterat dem i jord, sen har jag vattnat men när jorden är helt frysen så vattnar jag inte alls. Efter de sen varit totalt begravda i snö så tittar de fram lika fina på vårkanten igen

Finns väl ett par kål växter också som tål frost och vinter. Bollkryss klarar ju av frost men inte vintern. Ifall du vill ha ett sånt innan du sätter ljung. Men ljung är himla fint!

• Emeraldy

Jag kör på ljung! Tack för all hjälp!

• Emeraldy

Jo, en fråga till... Själva ytterkrukan jag har är zink, så den klarar sig nog. Men i den har jag en plastkruka, fryser plast sönder? Generad

• Lola Jämtland
    Emeraldy skrev 2007-09-19 07:54:42 följande:
    Jo, en fråga till... Själva ytterkrukan jag har är zink, så den klarar sig nog. Men i den har jag en plastkruka, fryser plast sönder?
    Det tror jag inte.
  • Tieo

Nä det har jag svårt att tro. Vi förvarar våra plastkrukor ute året om och de håller sig

• Helgona

Vattna ljungen lite då o då så länge jorden inte har frusit...

CARPE DIEM
  • mimmi 1

Det blir fint med lite tall, eller gran, eller en kvistar bland ljungen.... plantera ner ljungen i jorden, stick ner barrkvistarna bara.... eller som en stor krans runt om kanten, sen ljungen i mitten.... och som nån svarat, vattna så länge som jorden suger, när det fryser, så låt den bara vara....

Svar på tråden Uteväxter i kruka på vintern?