Hemmagjord välling?
Någon som har gjort egen välling?
Har hört mkt om att det ska vara godare och nyttigare?
Påstår nu inte att det är det, men vill prova att göra egen välling.
Någon som har erfarenhet av hemmagjord välling?
Någon som har gjort egen välling?
Har hört mkt om att det ska vara godare och nyttigare?
Påstår nu inte att det är det, men vill prova att göra egen välling.
Någon som har erfarenhet av hemmagjord välling?
Ingen?
Ja hur som helst så sökte jag på nätet och hittade ett recept som jag fixade lite med. Lillan åt det innan middagssömnen. Det var god(och nyttig Hon åt hela flaskan.
*nyfiken i en strut
Recept?
Mvh Orions
jag skulle med vilja ha receptet på det=).. kanske kan skicka det till mig.
för äldre barn?
Hittade det på nätet.
1 dl vatten
2 dl mjölk (3%)
1 msk vetemjöl
½ tsk socker.
Detta rörs ihop och kokas upp. Då rör man i lite smör (ca 1 tsk)
Sedan fick jag tips om att ta i messmör. Tog i en msk ungefär.
Passar nog lite större barn. Smakade på den och den var god.
Det är ju svårt det här med välling.
Industrivälling innehåller ju allt barnet behöver men ibland vill man prova ngt som är mer "naturligt"
Fick också tips om att man kunde koka upp havregryn med lite smör och vatten. Söta efter behov och späda med mjölk.
Fick dock inga måtangivelser där.
Ska söka vidare och har pratat med gubben (som är läkare) innan jag testar allt
Jag gjorde egen välling till min stora son till bvc:s förtvivlan. Samma recept som ovan men med majsmjöl istället och druvsocker ist för vanligt vitt socker. Han åt detta från 5 mån upp till tror jag 8-9 mån då han fick grövre välling på pulver ett tag o sen havremust välling man kokar själv, från ett år upp till 2-3 år kanske. Den kan man ju äta hur länge som helst. Hade i messmör oxå ist för vanligt smör. Han mådde hur bra som helst på detta och gick upp kanon i vikt men bvc tyckte ändå att jag var oansvarig som gav honom detta. Hans yngre syskon har därför bara fått köpevälling o hela tiden varit mkt hårda i magen o haft kolik o andra besvär.
Har hört att det finns risk för järnbrist om man gör egen välling.
Tror faktiskt inte att just järnbrist är ngt problem om man som jag blandar i messmör, eftersom det är mkt järnrikt och nyttigt. Bra för magen är det oxå. Nu är ju min pojk 15 år o stor o kärnfrisk som han som tur är varit hela tiden. Han låg hela tiden över kurvan på bvc, så jag var trygg med att han mådde bra på vällingen. Enda kruxet är ju att det kräver spis o att man kokar upp o vispar på plattan - inte praktisk tetra pack direkt...