• kejsarinnan

Min 2 veckors bebis är redan förkyld!

MIn lilla pojk blir 3 veckor imorgon. Igår fick jag halsont och inatt fick han snuva och rinnande ögon.
    Jag är jätteorolig att det skall utvecklas till något värre. Trodde han inte kunde bli förkyld så lätt imed att jag helammar.....

• Svar på tråden Min 2 veckors bebis är redan förkyld!
  • Polgara

Samma här!

Inte mycket att göra. Så länge han ammar , kissar och bajsar och inte har högre feber än 38 så gör man ingenting. Sen ska man vara uppmärksam på andning då..verkar han ha svårt/tungt att andas så ska man åka in för en kontroll.

Jag suger rent näsan från snoret och ammar så mycket som möjligt. Han är nu bättre!

/Polgara med pyret som idag är 19 dagar gammal

• kejsarinnan
    Polgara skrev 2007-09-19 09:56:32 följande:
    Samma här!Inte mycket att göra. Så länge han ammar , kissar och bajsar och inte har högre feber än 38 så gör man ingenting. Sen ska man vara uppmärksam på andning då..verkar han ha svårt/tungt att andas så ska man åka in för en kontroll.Jag suger rent näsan från snoret och ammar så mycket som möjligt. Han är nu bättre! /Polgara med pyret som idag är 19 dagar gammal
    Jag sprutar in koksaltslösning men hörde med bvc och de sa att bröstmjölk är också bra att spruta in i näsan.
  • kejsarinnan

Vågar man gå ner till apoteket och en snabbis in till ica med honom? Vi måste ju ändå ut i vilket fall som helst sen och hämta pojken på dagis.

• Akvamarin

Min son blev också förkyld sådär tidigt, var bara 13 dagar. Håll koll på febern, om han får hög feber ska ni kontakta vårdguiden tycker jag (små bebisar och rs-virus...). Vi använde oss av bröstmjölk i näsan, men tyckte det fungerade sådär. Amma så mycket du kan. Tror inte att det är någon fara att ni tar en sväng ut, frisk luft blir han nog absolut inte sämre av.

Lycka till, hoppas att det lägger sig snart. vet hur otäckt det är med förkylda minisar.

• kejsarinnan
    Akvamarin skrev 2007-09-19 12:19:26 följande:
    Min son blev också förkyld sådär tidigt, var bara 13 dagar. Håll koll på febern, om han får hög feber ska ni kontakta vårdguiden tycker jag (små bebisar och rs-virus...). Vi använde oss av bröstmjölk i näsan, men tyckte det fungerade sådär. Amma så mycket du kan. Tror inte att det är någon fara att ni tar en sväng ut, frisk luft blir han nog absolut inte sämre av. Lycka till, hoppas att det lägger sig snart. vet hur otäckt det är med förkylda minisar.
    Men man märker väl ganska väl om de får feber`? Sambon skall köpa med sig en termometer. Men han slutar inte förräns kl tolv inatt.
  • kejsarinnan

Hittade vår gamla temp tack o lov!!! Skall ta tempen sen när han vaknat och innan vi skall upp och hämta min äldsta på dagis.
    HUr länge e det normalt att bebisar är förkylda och var går gränsen mellan förkylning och rs-virus?

• Akvamarin

När vi var i kontakt med sjukvårdsupplysningen gällande vår son så var det just feber det ville att man skulle ha koll på. Håll även koll på att andningen låter okej och att han inte rosslar. Ta kontakt med vårdcentralen då tycker jag. Troligen så är det ju bara en vanlig förkylning, men det är så jobbigt när det är så där små. Luftvägarna är ju så trånga och ska de dessutom täppas igen av en massa snor :(

• kejsarinnan
    Akvamarin skrev 2007-09-19 14:55:14 följande:
    När vi var i kontakt med sjukvårdsupplysningen gällande vår son så var det just feber det ville att man skulle ha koll på. Håll även koll på att andningen låter okej och att han inte rosslar. Ta kontakt med vårdcentralen då tycker jag. Troligen så är det ju bara en vanlig förkylning, men det är så jobbigt när det är så där små. Luftvägarna är ju så trånga och ska de dessutom täppas igen av en massa snor :(
    Ringde BVC imorse och hon sa att man inte kan göra så mycket annat än att ta hand om barnet så gott det går...Hur mycket bröstmjölk skall in i näsan förresten?
  • kejsarinnan

Han har haft pyttelita hosta idag, kanske hostat till en 5 gånger sammanlagt. Han är fortfarande snorig och lite rinniga ögon. Dock ser jag inget snor som rinner ut utan jag hör bara snörvlande. Det är inte snörvlande hela tiden utan verkar gå fram och tillbaka.
    Om det är RS-virus, när brukar de symtomen bryta ut? Han har ingen feber (37,2) och han äter och sover. Sover dock mer än vad han brukar, skriker lite mindre med.

Han bajsar och kissar bra.
    Stod på internet att amning inte är ett skydd mot rs-virus

• misun

Hej
    min tjejj är nio månader idag, hon blev förkyld när hon var två veckor. Det höll i sej ca två veckor, hon blev bra några dagar för att sedan bli förkyld igen. Ytterligare två veckor med snor och rosslig näsa.
    Det värsta var nog att man var rädd att hon skulle sluta andas. Tillslut gav vi upp, vi gav henne nezeril till natten, och oj vad bättre allt blev. Hon sov bättre och åt bättre.. Vi ansåg att för att hon skulle kunna bli frisk måste hon äta och sova ordentligt, det fick gå före rekommendationen från bvc att inte börja med nezeril förrens bebisen är fyra veckor. Vi struntade idet helt enkelt..
    Andra tips är väl koksalt, sova med huvudet högt, kanske till och med i bilstolen om ditt barn gillar det.
    jo, sen tror jag det är bättre att hålla sej hemma än att åka till akuten med barnet om inte andningsstillestånd eller extrem feber föreligger, så mycket bakterier och virus som det finns på akuten finns inte någon annan stans.
    Gå på magkänslan, räkna andetag, har bebisen fler andetag per minut än 70 skall man kontakta läkare. Normalt är ca 50.
    Efter de två förkylningsomgångarna så har hon inte blivit förkyld förens nu på hösten. tack och lov

Lycka till med er lilla "snorunge".
    kramar från en som vet hur jobbigt ni har det...

Svar på tråden Min 2 veckors bebis är redan förkyld!