• rara sara

Får jämt dålig hy på hösten och våren!

Sen några år tillbaks har jag börjat få dålig hy på hösten och våren. Jag får massa små, små finnar runt näsan, och i år har det spridit sej till hakan oxå. Huden blir jätteröd och torr och börjar klia. Jag tvättar ansiktet morgon och kväll med rengöringsgel och använder ansiktsvatten men det hjälper inte.
    Såhär håller det på i flera månader, under sommaren brukar det va lugnt. Men då blir jag istället överkänslig mot solen. Att ta en promenad i 30 min i solen på våren/sommaren resulterar i att jag får stora röda utslag i ansiktet.

Är det nån som har koll på vad det här kan va? När jag va yngre hade jag inte alls dom här problemen.

• Svar på tråden Får jämt dålig hy på hösten och våren!
  • stinis77

ansikts gel o ansiktvatten kanske innehåller alkhol? då kanske du blir uttorkad speciellt nu på hösten när luften blir torr o kall. bara ett tips som du kanske kan kolla upp..

• Plumsan

De modernaste rengöringsprodukterna innehåller INTE alkohol, men du råkar kanske använda sådana ändå.

Ditt problem ligger i att du har känslig hy, vilket innebär att du på hösten och våren (då rellativa luftfuktigheten är lägre)måste använda produkter med mer/extra fukt. På sommaren ska du använda ansiktskrämer med högre solskyddsfaktor. Det bästa är om du hittar en kräm som innehåller både mycket fukt och solskyddsfaktor och som du kan använda hela året. Det finns ett antal sådana. Mitt tips är att du går till en kosmetikaffär där du kan få proffesionell hjälp, det fick jag.

• snuttP

Rosacea?? Kanske ska gå o kolla så det inte är det du har..

• HelenaMaria

Min hy blir också torr och konstig på hösten och vintern fram till det börjar bli varmare. Jag har förmodligen rosacea och det är inte roligt. Ska be om tabletter när jag slutar amma. Har aldrig haft riktigt fin hy!

• HelenaMaria

Är också överkänslig mot solen... Blir då röd och torr samt röda prickar.

Svar på tråden Får jämt dålig hy på hösten och våren!