En liten ljusning: här hemma har det faktiskt blivit bättre. Jag vet inte vad det är som har hjälpt, men så här har vi gjort:
1: mycket lektid med oss, alltså koncentrerad lek även när jag kommer hem från jobbet och det måste lagas mat och nattas väldigt snart. Det gör att jag får rätt jobbiga kvällar när jag jobbar sent eftersom det av någon j-la anledning alltid är jag som lagar maten... men det har gett en väldigt glad son!
2: stenhårt avvisande av oss om sonen bits eller slåss. Först har vi sagt ifrån att han inte får bitas/slåss/sparkas och om han gör det igen så åker han ner ur knät eller sängen.
3: alternativ - inte puttas, PRATA istället, säg vad du vill att jag ska göra! Och om han inte klarar det själv så får han en formulering av oss: säg "kan du ta bort benet pappa!" och så gör vi såklart precis som han vill när han säger så.
4: han fick säga förlåt. Det tog en kvart första gången, det var verkligen en NESA för honom, det märktes! Men det hjälpte, då erkände han första gången att det faktiskt var fel att bitas.
5: vi pratar så mycket som möjligt om hur figurer i böcker känner sig och varför. Han är för liten att förstå, men han börjar fatta, och kan säga sånt som stackars dig om jag slår mig. Och vi pratar om hur tuffe Jim kan trösta Tim när han har slagit på honom osv...
6: dagis har vaktat honom stenhårt, så han har inte kunnat slåss obemärkt.
Leka slagsmål med gosedjuren ska vi prova och se vad som händer.