• Anna83 m Juline och Vincent

Nån som vet vad det kostar????Hjälp!

Hej!
    Vi har varit o kollat på ett hus.Vi har inte köpt det ännu men vi har börjat planera vad vi skulle vilja göra med det om vi köper det.Så nu undrar jag om nån kan hjälpa mig med lite kostnader?;)
    Vi skulle vilja flytta ner köket till undervåningen,bygga ett badrum(från scratch),ta bort några väggar,tapetsera om o lägga nya golv.Det behövs dras ny el o göras anordning för fläkt o spis,avlopp till köket o badrummet.Allt behöver göras.Nån som vet vad detta kostar???

• Svar på tråden Nån som vet vad det kostar????Hjälp!
  • Pochahontas

Väldigt mycket, låter det som! Det dyraste är ju kök och badrum...

Men det är omöjligt att säga vad det kostar... Du måste nog vara betydligt mer specificerad...

Då var man fru Byrlén...
  • Flissi

Har en kompis som totalrenoverade sitt hus på liknande vis som du beskriver.
    De har gjort allt de kan själva så gissar att de sparat ganska många 1000-100000kr på det.
    Men renoveringskalaset har ändå gått på ca. 800.000kr

• Ylwis

ett badrum får du minst räkna 100 000 till även så köket blir nog 100 000, beror hur mycket som ska göras och  om ni  kan  göra själv. badrummet får ni inte göra själv om ni vill försäkringar ska gälla.

Mamma till Alvyn 051015

Flissi:
    800.000 kr!!!Oj,vi hade räknat med 200.000 kronor.Vi hade oxå tänkt göra det mesta själv.Vi är inte ute efter nått lyxigt så.Det finns juh billiga fina kök på Ikea det beror juh precis på vad man vill ha.Men vi får kolla upp lite mer noggrant vad det kommer att kosta på.Om dem fick betala så mycke o dem ända gjorde saker själv......tack för ditt svar:)

• Ylwis
    Anna83 m Juline skrev 2007-09-19 10:13:38 följande:
    Flissi:800.000 kr!!!Oj,vi hade räknat med 200.000 kronor.Vi hade oxå tänkt göra det mesta själv.Vi är inte ute efter nått lyxigt så.Det finns juh billiga fina kök på Ikea det beror juh precis på vad man vill ha.Men vi får kolla upp lite mer noggrant vad det kommer att kosta på.Om dem fick betala så mycke o dem ända gjorde saker själv......tack för ditt svar:)
    200 000 kommer ni tyvärr inte långt med.

vårat kök gick på 95 000:- ett ikea kök och  vitvaror men ingen  frys, golvet bytte vi inte men slipade. och  då gjorde vi det själv.

vårat badrum är inget lyxigt som vi tänkt och  det  är beräknat på minst 100 000 , sambons bror gjorde om badrummet och det gick på 100 000 och det var inget lyx där inte.
    Mamma till Alvyn 051015

Ylwis:
    Min farfar hållerpå o bygger badrum så han kan juh göra det isf.Min bror utbildar sig inom el så han har snart full behörighet att fixa elen:)Vi hade tänkt att göra så mycke vi kan själva.Inget märkvärdigt.Kök finns juh från 30.000 kronor så det beror juh på vad man vill ha.Spis o kyl o frys finns.Så det är skåp som behöver inhandlas o golv,tak o väggar som behöver göras nått åt.Riva väggar kan juh inte kosta nått(om man gör det själv)Min sambos föräldrar har bygg 2 hus själva så hjälp har vi:)TAck för svar.

• uniMog

jag tror inte ni kommer undan med 200 000. Ni måste dra helt nya rör för vatten och avlopp, ny el, vitvaror, köksstommar, toalett, dusch?....

Räkna med det dubbla iaf.

What do they need such good eyesight for anyway?
  • Ylwis
    Anna83 m Juline skrev 2007-09-19 10:18:00 följande:
    Ylwis:Min farfar hållerpå o bygger badrum så han kan juh göra det isf.Min bror utbildar sig inom el så han har snart full behörighet att fixa elen:)Vi hade tänkt att göra så mycke vi kan själva.Inget märkvärdigt.Kök finns juh från 30.000 kronor så det beror juh på vad man vill ha.Spis o kyl o frys finns.Så det är skåp som behöver inhandlas o golv,tak o väggar som behöver göras nått åt.Riva väggar kan juh inte kosta nått(om man gör det själv)Min sambos föräldrar har bygg 2 hus själva så hjälp har vi:)TAck för svar.
    ja vi drog elen  själv. om din farfar håller på med badrum så har han  väll certifikat det måste  det vara om försäkringarna ska gälla, ska finnas papper på att jobbet är utfört.

vi ritade vårat kök på ikeas sida blev jätte bra och  skulle kosta 25-30 000 bara det att allt är inte inräknat då. när man kommer till ikea så  räknar de ut och det tillkommer en massa annat och  vips var vi uppe på 50 000. sen  så det jag skrev där är minsta lilla spik och  pensel inräknat så det drar iväg fort. vi gör oftast allting själv eller alltid och det drar iväg även fast vi  handlar allt vi kan  på byggmax.

men jag vill bara varna för man  tror inte att det ska kosta så mkt men det gör det, det drar iväg enormt fort verkligen. lovar!
    Mamma till Alvyn 051015
  • Bling1975

Det som blir fördyrande är ju att flytta på vatten/avlopp och el. Det kan ju få effekter på många ställen. Både i rummen där det ska tas bort och i rummen där det ska till. Kanske även på vägen emellan för att komma åt att dra om allt. Priset beror nog väldigt på hur planlösningen ser ut i dag och vilka material huset är byggt av där det ska dras.

Kontakta en rörmokare (tror jag) och få en offert på att dra om vatten och avlopp, och en elektiker för en offert på elen. Det är ju båda saker man inte bör/får göra själv.

Sedan tillkommer kök och badrumsrenoveringar och annat material för ombyggnaden, men där kan man ju själv sätta nivån och arbetsinsatsen.

Stitch längtar efter Lilo 4.0
  • Bling1975

Missade att din bror kunde fixa elen. En kostnad mindre

Stitch längtar efter Lilo 4.0
Svar på tråden Nån som vet vad det kostar????Hjälp!