Vår son saglar otroligt mycket, och han är 2 1/2 år..
Finns det något att göra åt det eller är det bara att vänta?
Någon med samma problem? Nu börjar vi bli lite oroliga.
Finns det något att göra åt det eller är det bara att vänta?
Någon med samma problem? Nu börjar vi bli lite oroliga.
Saglar? = Dreglar?
Ja, precis.
Okej! Glr han det med flit eller bara kommer det ofrivilligt?
Min son kan gå och dregla men då gör han det med flit, leker bebis eller nåt!
Om det är ofrivilligt så kan du ju alltid ringa sjukvårdsupplysningen eller närmsta VC och höra. Tror inte dte är något farligt men kan jualltid vara skönt att höra med någon.
Eller... har han fått alla tänder? Kan ju vara de sista 4 längst bak som håller på att komma upp...!?
Det kommer ofrivilligt. Snart är det kontroll på bvc så vi får höra med sköterskan då. Han har dreglat konstant sen han var liten och alltid velat bita på grejer. Det hänger ofta en droppe saliv under hakan. Emellanåt är det mindre och emellanåt bara rinner det saliv ur munnen. Trodde det skulle försvinna men nu börjar vi bli oroliga.
Vår son är precis likadan och han blir två nu i november. Man får ofta byta tröja på honom på dagarna eftersom han blir blöt av dregel. Ibland är det mindre, ibland mer. Jag vet inte riktigt vad man ska göra åt det, fast i vårt fall beror det troligtvis på att de sista kindtänderna är på väg upp.
Känner igen vår son i beskrivningen... Har "alltid" dreglat en himla massa (är nu drygt 2 år) och på sista tiden dessutom börjat sträcka ut tungan när han koncentrerar sig på något. Det blir inte tröjan torrare av direkt... Vi försöker göra honom medveten om att han har munnen öppen och att han sträcker ut tungan, vilket han inte verkar märka. Då stänger han munnen, men glömmer sedan bort det några sekunder senare.
Någon som har några tips eller vet när det kan tänkas försvinna?
NEEEEJ!!! Vår son är 13 månader och har dreglat MASSOR sedan han var två månader. Alla trodde att det berodde på tänder men de kikade inte upp förrens han var 8 månader. Har insett att vi har ett dregelbarn men tänk att det skulle upphöra snart, denna tråd inger ju inget direkt hopp precis Längtar efter att slippa byta tröjor och dregelhakklappar i mängder om dagarna. Han är så himla go men visst är det ett problem med dreglandet, i alla fall utomhus om hösten/vintern.
Det är säkert ingen fara. Känner så väl igen det där med alltid en droppe under hakan. Ett av dagbarnen jag växte upp med (min mamma var dagmamma) dreglade hur länge som helst. Så även hans bror. Båda är dock idag välartade och framgångsrika fastighetsmäklare resp. läkare i 30-35-årsåldern.
Behöver jag påpeka att de inte dreglar längre...
Vissa barn är tydligen dregel-barn. Vet en unge som är 3½ och han dreglar som tusan ännu. Lite äckligt tycker jag för han låter det verkligen rinna överallt och ingen förälder gör nåt.
Duckan74; vad menar du att man som förälder ska göra om barnet dreglar mycket? Kan förstå att du tycker det är äckligt men man kan ju inte be barnet gå och svälja och torka sig hela tiden heller, lite svårt det där även om man är över tre.
Det sägs att när talet kommer komma i gång på riktigt (riktigt tal, långa meningar osv) så saglar de mycket.
Och somliga gör det konstant i flera år...
Samma med min son på 2,5 år. I sommar har han dessutom fått ovanan att stoppa fingrarna i munnen, vilket gör att han dreglar ännu mer. För tillfället har han några röda plitor i hakvecket som jag tror orsakats av dreggel
Frågade dagispersonalen om han dreglar ovanligt mycket, men de bara skrattade och sa att en del barn dreglar mycket och länge och andra inte, så jag tror inte att det är något att oroa sig för.
Så skönt att höra att det är fler i samma situation. Jag brukar ha lite papper och torkar bort det lite diskret. Och så försöker vi påpeka för sonen att han ska torka hakan emellanåt men man får ju inte bli för tjatig så han slår dövörat till.
Min son dreglar oxå oerhört mcyket. Började redan när han va 2 månader. När han va 3 månader kom hans första tand. Sen har det fortsatt, även fast han inte fått tänder hela tiden. Här hemma hänger alltid ett tiotal haklappar på tork. Bytar dyngsur haklapp ungefär 1 gång i timmen.
vet hur du känner det och är ganska så trött själv.
Amadeus blir 17 månader nu och när jag då läser att era barn fortfarande håller på vid 2½ år så blir jag trött på bara tanken =)
KRAM