• Anonym (äcklad)

hur berätta om kondylom?

Hej!
    Detta är så jävla jobbigt.. vet inte om jag överdriver det eller om det verkligen är en så stor grej som jag får det till.
    Iaf: jag var oskuld när jag träffade mitt x, och han smittade mig med kondylom - trots att jag frågat honom innan vi hade oskyddat sex om han haft några könssjukdomar.
    När mitt kondylom bröt ut några mån senare erkände han att han haft det ett par år tidigare.
    Denna kille var ett svin och dum som jag var höll jag ihop med honom ett år till.
    Nu till saken: Sen det tog slut mellan oss har jag inte haft sex med någon annan, men har nu kommit ut "på banan" igen och antar att det inte kommer dröja spec länge innan jag blir tillsammans m ngn igen.
    Hur ska jag då kunna berätta att jag har kondylom? Tänk om killen dumpar mig för att han tycker jag är så jävla äcklig?
    För det är ju så, sa min gynekolog, att även om jag inte har några vårtor som syns nu kan viruset smitta ändå, spec om man har sex mycket...
    Så jag kan nu välja på:
    -Att inte säga något alls - detta känns inte som ett alternativ, skulle ha extremt dåligt samvete och vill inte behandla andra som jag blev behandlas
    -Ha sex med kondom först och sedan berätta - känns som det jag kommer göra, grejen är bara att det känns så jävla HEMSKT. plus att jag personligen HATAR kondomsex. Hatar lukten, känslan, och framför allt att behöva PRATA om en kådis, mitt i allt annat pinsamt. Fast det är klart att jag kommer använda kondom, för att undvika att han smittas...
    Det jag är så orolig för är att min han ska se på mig på ett äcklat sätt och dumpa mig... Om jag säger som det är - att vi kan ha oskyddat sex och då riskerar han att smittas, eller fortsätta knulla m konom och då riskerar han litegrann att smittas ändå...
    Vad ska jag göra?
    Hur ska jag kunna träffa någon med mina JÄVLA könsvårtor?
    Tilläggas ska att jag i övrigt är väldigt söt och "lyckad", känns som vårtorna är typ en kloak som ligger under ytan och förstör allt för mig.
    Hoppas på svar från folk m liknande erfarenheter...

• Svar på tråden hur berätta om kondylom?
  • Anonym (Jag med.)
    Anonym (äcklad) skrev 2007-09-19 10:40:36 följande:
    Hej!Detta är så jävla jobbigt.. vet inte om jag överdriver det eller om det verkligen är en så stor grej som jag får det till.Iaf: jag var oskuld när jag träffade mitt x, och han smittade mig med kondylom - trots att jag frågat honom innan vi hade oskyddat sex om han haft några könssjukdomar.När mitt kondylom bröt ut några mån senare erkände han att han haft det ett par år tidigare.Denna kille var ett svin och dum som jag var höll jag ihop med honom ett år till.Nu till saken: Sen det tog slut mellan oss har jag inte haft sex med någon annan, men har nu kommit ut "på banan" igen och antar att det inte kommer dröja spec länge innan jag blir tillsammans m ngn igen.Hur ska jag då kunna berätta att jag har kondylom? Tänk om killen dumpar mig för att han tycker jag är så jävla äcklig?För det är ju så, sa min gynekolog, att även om jag inte har några vårtor som syns nu kan viruset smitta ändå, spec om man har sex mycket...Så jag kan nu välja på:-Att inte säga något alls - detta känns inte som ett alternativ, skulle ha extremt dåligt samvete och vill inte behandla andra som jag blev behandlas-Ha sex med kondom först och sedan berätta - känns som det jag kommer göra, grejen är bara att det känns så jävla HEMSKT. plus att jag personligen HATAR kondomsex. Hatar lukten, känslan, och framför allt att behöva PRATA om en kådis, mitt i allt annat pinsamt. Fast det är klart att jag kommer använda kondom, för att undvika att han smittas...Det jag är så orolig för är att min han ska se på mig på ett äcklat sätt och dumpa mig... Om jag säger som det är - att vi kan ha oskyddat sex och då riskerar han att smittas, eller fortsätta knulla m konom och då riskerar han litegrann att smittas ändå...Vad ska jag göra?Hur ska jag kunna träffa någon med mina JÄVLA könsvårtor?Tilläggas ska att jag i övrigt är väldigt söt och "lyckad", känns som vårtorna är typ en kloak som ligger under ytan och förstör allt för mig.Hoppas på svar från folk m liknande erfarenheter...
    Ville bara säga att jag har åxå kondylom, det är en vidrig hemsk sjukdom & man vet aldrig när den behagar att bosätta sig där igen
    Jag berättade, ingen som jag vart tillsammans med har tyckt att jag var äcklig. Stå på dig för alla har vi nån gång varit unga & naiva!

Nu har jag varit "frisk" i ca 7år, & den har inte kommit tillbaka *peppar, peppar*
    Det finns ju olika slags kondylom & min gynekolog trodde att när jag hade den att den var ond, men nu när jag varit "frisk" så länge så tror hon att jag är nog grön & ev. slipper den.

Har den uppstått på dig vid ett flertal tillfällen? Hur behandlade du den?
  • miss Y

Man ska alltid använda kondom när man träffar ngn ny!!!
    Tänk på att det är inte bara du som riskerar smitt ngn, den nya kanske har ngt oxå???

Jag gör alltid så här:
    * Kondom i början av förhållandet och INGET oralsex alls
    * Sedan testa sig.
    * Har båda fått negativa tester så hittar man ett preventivmedel som funkar

Så här slipper man massor av krångel å vill inte kille gå med på det så är han inget å ha.

• Anonym (smittad)

har inte kondylom men blev smittad av mitt x och fördetta fästman med herpes... svinet var otrogen!
    det var svårt att komma ut på marknaden igen efter det då man visste om att det man hade smittats av aldrig försvinner och att det smittar hela tiden...

jag har haft 2 olika förhållanden sen smittotillfället och jag berättade efter första sexet för dom båda... det var inte det lättaste men dom accepterade det båda två och nu är det inget som ligger och gnager på mitt samvete längre för min partner vet! och snart kommer även tillökning i familjen!

även om man nästan garanterat blir ratad ifall man berättar om sitt tillstånd så är det bättre att du säger det till killen du vill träffa och ligga med än att du smittar honom innan du säger något... för det är faktiskt hemskare att vara ansvarig för hans smitta än att vara ärlig om sitt otroligt pinsamma tillstånd... lycka till

• Anonym (äcklad)

Hmm...
    Lät ju inte så uppmuntrande det där med "även om man nästan garanterat blir dumpad" efter att man berättat...

Har haft det en gång 2005, och då behandlade jag det med sån där vit creme. Därefter smittade det fram och tillbaka mellan mig och x:t, och vi bestämde oss för att helt enkelt skita i att det fanns där, inte behandla, utan vänta på att kroppen skulle göra sig immun.

Nu KAN jag ha något litet, vet inte säkert. Ska till gyn 1 oktober och kolla det och lite annat, har jag något ska jag be att få det bortfryst...
    Men det värsta är ju att det inte är HELT borta iom detta.
    När jag pratade med min gyn så sa hon att man kan smitta även utan vårtor, eftersom smittan finns i blodet. Mao krävs det bara att man knullar sig till en liten spricka eller dylikt för att man ska åka dit...

Träffar (för det mesta) normala killar som jag hoppas inte skulle dumpa mig för detta... men folk är ju så jävla känsliga när man precis träffats, kan ju typ bli slut för vad som helst. Vad skulle det då inte kunna bli av detta? Och att överhuvudtaget berätta, så JÄÄÄÄVLA pinsamt... Alltså, jag kommer ju berätta, men bara att göra det känns hur hemskt som helst. Hur säger man typ "ja.. hmmm... hmmm.. måste... eh... berätta..."

Kan man inte ha oskyddat oralsex heller? Men jag måste väl iaf kunna suga av honom? Kan man få kondylom i munnen? Vilken otroligt äcklig tanke, inte tänkt på innan.
    Men det kan väl inte vara spec vanligt??

• Anonym (Jag med.)
    Anonym (äcklad) skrev 2007-09-19 11:02:09 följande:
    Hmm...Lät ju inte så uppmuntrande det där med "även om man nästan garanterat blir dumpad" efter att man berättat...Har haft det en gång 2005, och då behandlade jag det med sån där vit creme. Därefter smittade det fram och tillbaka mellan mig och x:t, och vi bestämde oss för att helt enkelt skita i att det fanns där, inte behandla, utan vänta på att kroppen skulle göra sig immun.Nu KAN jag ha något litet, vet inte säkert. Ska till gyn 1 oktober och kolla det och lite annat, har jag något ska jag be att få det bortfryst...Men det värsta är ju att det inte är HELT borta iom detta.När jag pratade med min gyn så sa hon att man kan smitta även utan vårtor, eftersom smittan finns i blodet. Mao krävs det bara att man knullar sig till en liten spricka eller dylikt för att man ska åka dit...Träffar (för det mesta) normala killar som jag hoppas inte skulle dumpa mig för detta... men folk är ju så jävla känsliga när man precis träffats, kan ju typ bli slut för vad som helst. Vad skulle det då inte kunna bli av detta? Och att överhuvudtaget berätta, så JÄÄÄÄVLA pinsamt... Alltså, jag kommer ju berätta, men bara att göra det känns hur hemskt som helst. Hur säger man typ "ja.. hmmm... hmmm.. måste... eh... berätta..."Kan man inte ha oskyddat oralsex heller? Men jag måste väl iaf kunna suga av honom? Kan man få kondylom i munnen? Vilken otroligt äcklig tanke, inte tänkt på innan.Men det kan väl inte vara spec vanligt??

Jag bönade & bad att få dem att ta bort mina vårtor med laser, men dom vill helst inte göra det då du inte kan sitta normalt på flera veckor.

En vårta kan alltid finans kvar om du har otur, men den smittas inte.

Jag har bara hört att det smittas medans man har vårtorna...För det frågade jag om?!

Men alla läkare säger väl olika...

• Anonym (Jag med.)
    Anonym (äcklad) skrev 2007-09-19 11:02:09 följande:
    Hmm...Lät ju inte så uppmuntrande det där med "även om man nästan garanterat blir dumpad" efter att man berättat...Har haft det en gång 2005, och då behandlade jag det med sån där vit creme. Därefter smittade det fram och tillbaka mellan mig och x:t, och vi bestämde oss för att helt enkelt skita i att det fanns där, inte behandla, utan vänta på att kroppen skulle göra sig immun.Nu KAN jag ha något litet, vet inte säkert. Ska till gyn 1 oktober och kolla det och lite annat, har jag något ska jag be att få det bortfryst...Men det värsta är ju att det inte är HELT borta iom detta.När jag pratade med min gyn så sa hon att man kan smitta även utan vårtor, eftersom smittan finns i blodet. Mao krävs det bara att man knullar sig till en liten spricka eller dylikt för att man ska åka dit...Träffar (för det mesta) normala killar som jag hoppas inte skulle dumpa mig för detta... men folk är ju så jävla känsliga när man precis träffats, kan ju typ bli slut för vad som helst. Vad skulle det då inte kunna bli av detta? Och att överhuvudtaget berätta, så JÄÄÄÄVLA pinsamt... Alltså, jag kommer ju berätta, men bara att göra det känns hur hemskt som helst. Hur säger man typ "ja.. hmmm... hmmm.. måste... eh... berätta..."Kan man inte ha oskyddat oralsex heller? Men jag måste väl iaf kunna suga av honom? Kan man få kondylom i munnen? Vilken otroligt äcklig tanke, inte tänkt på innan.Men det kan väl inte vara spec vanligt??
    Varför skulle du bli dumpad för att du haft kondylom? Jag har som sagt haft det & ingen har dumpat mig för att jag varit sjuk,hmm.

Man är väl intresserad av personen i fråga & inte dess könsorgan?
  • Anonym (äcklad)

Hahaha, jo, det är väl så att man är intresserad av personen och inte dess könsorgan...

Kan dock inte låta bli att nojja mig över detta. Men det löser sig säkert, när jag väl träffar ngn...

• Anonym (Jag med.)
    Anonym (äcklad) skrev 2007-09-19 11:08:38 följande:
    Hahaha, jo, det är väl så att man är intresserad av personen och inte dess könsorgan...Kan dock inte låta bli att nojja mig över detta. Men det löser sig säkert, när jag väl träffar ngn...
    Klart det gör, det har ju gjort det för mig. Jag har haft 2 långa förhållanden & inget är med den som smittade mig...Så du fixar detta! Jag lovar!
  • Gutegirl

Jag kan ju säga att man blir nog mer förbannad om du håller tyst, och personen får veta först långt senare. Berätta nu, så får du cred för att du är ärlig i alla fall.

Anonym (äcklad) skrev 2007-09-19 11:08:38 följande:
    Hahaha, jo, det är väl så att man är intresserad av personen och inte dess könsorgan...Kan dock inte låta bli att nojja mig över detta. Men det löser sig säkert, när jag väl träffar ngn...
    Krama Suri i hennes GB, allihop!
Svar på tråden hur berätta om kondylom?