• ajmaj

Lökväxter i kruka?

Jag ska flytta till hus i november och har börjat kolla på växter till trädgården. Tror inte att det finns tulpaner, scillor och liknande planterat där nu, och det vill jag gärna ha till våren.
    Jag kan ju inte gärna be att få plantera så länge säljaren bor kvar :)

Kan jag plantera lökväxter typ tulpan, hyacint och scilla i en stor kruka nu, så att de slår ut till våren?
    Hur ska jag i såfall förvara krukan tills det är dags att ställa ut den?
    Och kan jag sedan plantera om lökarna i rabatten (efter att de blommat klart alltså)?
    Är det några speciella lökar som lämpar sig bättre än andra att ha i kruka?

• Svar på tråden Lökväxter i kruka?
  • ALJO

Du kan ha nästan vilka lökar som helst i kruka, fast höga lökväxter kan bli lite gängligare. Om du planterar i kruka nu, låt krukornna stå ute, så kan du plantera ut dom i rabatten antingen i november5, tidigt i vår innan dom blommar, eller efter blomningen. Om du har kvar dom i kruka efter flytten så gräv ner hela krukorna i marknivå i vinter och täck med en fiberduk tex.
    Tulpaner brukar man kunna plantera ut så länge det går att gräva, så det kan du köpa och lägga påsarna i kylskåpet till du flyttat, det brukar inte vara så mycket tjäle i november.

• mimmi 1

Kan man verkligen plantera lökar i kruka? även uppe i Zon 5-6 ??
    Nån som provat?? Jag hade en ide om att sätta liljelökar i en stor kruka, men undrar om jag ska ha krukan ute eller i uterummet kanske?? där blir ju inte lika kallt som ute, men ändå minusgrader under vintern.... ursäkta att jag "snyltar" i ajmaj´s tråd....

• ajmaj

Snylta på bara! :)
    Tyvärr har jag inget svar på din fråga dock..

• mimmi 1

Tack!!! det var gulligt av dej!!

• ALJO

Jag hade nog placerat krukan i uterummet, då kommer dom nog tidigare på våren oxå, det är ju trevligt. Annars så beror väl härdigheten på vad det är för lökar, känsligare sorter kan man ju ställa i en källare etc. liljor tex.

• mimmi 1

börjar dom inte växa om det inte är minusgrader??
    jag menar alltså om det skulle bli en mild vinter och jag har dom i kruka i uterummet... eller om jag har dom i källaren som är varm.... börjar dom inte växa med en gång då istället för till våren??

• ALJO

Jo, varmt skall dom ju inte ha det, men jag förstod det så att uterummet var oisolerat..?

• mimmi 1

Ja, så tillvida att vi inte har värmen på där...och ska man sätta lökarna nu, så är det ju fortfarande plusgrader.... men jag provar.... lökar är ju inte så dyra... kul att se om det funkar, så vet jag ju till ett annat år!! tack för råd o tips iallafall...

• MUM2B

Hej! Ville bara säga att jag planterade i kruka i fjol då vi flyttade in i september och jag inte hade ngn aning om hur trägåden såg ut.. gick hur bra som helst, forutom att de höga tulipanerna hängde lite med huvudet när de blommade (Jag flyttade aldri på dom utan de fick stå i kruka). Ska sägas att jag bor i zon 1..Snart ska jag ut och åter plantera lökar i kruka, men inte långa tulpaner denna gång...

• mimmi 1

i Zon 1 går väl allting!!! lyckliga er på det viset...(inte för att jag skulle byta norrland mot skåne...)

men det var ju en intressant erfarenhet... att tulpaner blir långa och gängliga i kruka... det ska jag tänka på...

kanske blir så med liljor åxå?? nån som provat??

Svar på tråden Lökväxter i kruka?