• AlbicemammaR

Måla trätak med kvistar??!!

Jo som rubriken lyder så har vi tänkt oss att ljusa upp i hall nere, hall uppe + ett av sovrummen uppe i taket, då det idag är trätak med relativt mycket kvistar .
    HUR gör jag detta på det mest tänkbara sätt utan att riskera att några kvistar lyser igenom osv?? Vad för färg ska jag använda mig  av? Roller? Pensel?

Tacksam för svar!

Mina ögonstenar Albin -02 & Alice -06!!!
  • Svar på tråden Måla trätak med kvistar??!!
  • MillionStars

Använd shellack (stavning), på kvistarna så att inte de kommer att lysa igenom om nått år!

• ShuppShupp

Om träet är behandlad sedan innan, typ lackat, så kan ni måla direkt på med en lackfärg. Men om träet inte alls är behandlad så måste ni först lacka alla kvistar för att de inte ska lysa igenom den andra färgen ni målar med.

• AlbicemammaR

OJ vad snabba ni var !!
    Tack snälla ni!

• Sencha

Schellacka kvistarna först. Nackdelen är dock att dessa fläckar blir lite blankare, vilket KAN se märkligt ut om man bara gör en strykning med färg sedan. Så täckmålning (2-3 strykningar) är säkrast.

Om träet sedan tidigare är obehandlat så rekommenderar jag personligen linoljefärg.
    Måla med pensel.

• Jenny84

Halloj! Vi har precis vitmålat taket i både kök och hall. Vi använda en speciell vitfärg som vi målade på första varvet för att förhindra att kvistarna skulle blöda igenom. Blev sammanlagt 3 varv och då slipper du gå igenom hela taket kvist för kvist med schellack. Kan kolla upp sen vad färgen hette.

• AlbicemammaR
    Jenny84 skrev 2007-09-19 13:52:20 följande:
    Halloj! Vi har precis vitmålat taket i både kök och hall. Vi använda en speciell vitfärg som vi målade på första varvet för att förhindra att kvistarna skulle blöda igenom. Blev sammanlagt 3 varv och då slipper du gå igenom hela taket kvist för kvist med schellack. Kan kolla upp sen vad färgen hette.
    JAAA jätte gärna Tack för hjälpen!
  • Mia med 4 pojkar

Är taket obehandlat så börja med schellack, sen en vända med oljebaserad grundfärg tex jotun hefftgrunning och sen 2 strykningar med oljeburen snickerifärg. Det är tyvär ingen garanti att det inte " blöder " igenom men det brukar gå bra i 98 fall av 100.
    / Fd Färgaffärsbiträde

Svar på tråden Måla trätak med kvistar??!!