• Bluescreen

Att lägga gelatin på en tårta...

... hur får man det bra? Jag ska köpa färdiga tårtbottnar och trolla ihop något till sonen, tänkte mig en gelatintårta. Han vill ha jordgubbssmak, det går bra att matcha med banan väl?

Jag tänker mig att jag häller gelatinet på tårtan och sen rinner det bara ut över hela diskbänken istället, och man kanske behöver någonting att "hälla i" som man sätter ovanpå tårtan? Och sedan, när det stelnat, spritsa grädde om?

• Svar på tråden Att lägga gelatin på en tårta...
  • Bluescreen

Småtokig; tack! Testar med grädden =)

• Hädvigg

häll skedvis över garneringen. Det stelnar ganska hastigt.

• Sysse

Lägg ut en tårtring på ett bakplåtspapper, häll gelantinet däri. Vänta tills det stelnat.
    Skär sen runt den runda formen (ringen) så att glantinet släpper från kanterna.
    Ta tag i pappret, lägg det med gelen neråt på tårtan och bären och "klappa" lite på pappret. Sen kan man försiktigt dra av pappret och sen spritsa grädde runt kanten, så att den döljs!

Good Luck!

Lasten och dygden bor grannar
  • Bluescreen

Okej! Blir det jämnt och fint runt jordgubbarna då?

Får ut på jakt efter en tårtring då! =)

Sysse skrev 2007-09-19 22:08:41 följande:
    Lägg ut en tårtring på ett bakplåtspapper, häll gelantinet däri. Vänta tills det stelnat.Skär sen runt den runda formen (ringen) så att glantinet släpper från kanterna.Ta tag i pappret, lägg det med gelen neråt på tårtan och bären och "klappa" lite på pappret. Sen kan man försiktigt dra av pappret och sen spritsa grädde runt kanten, så att den döljs!Good Luck!
  • Sysse

Ja, resultatet blir bra, det är så de gör på frukttårtor och fruktpajer med gele på...

Mvh "Konditorn"

• lata kocken Johanna
    Sysse skrev 2007-09-19 22:08:41 följande:
    Lägg ut en tårtring på ett bakplåtspapper, häll gelantinet däri. Vänta tills det stelnat.Skär sen runt den runda formen (ringen) så att glantinet släpper från kanterna.Ta tag i pappret, lägg det med gelen neråt på tårtan och bären och "klappa" lite på pappret. Sen kan man försiktigt dra av pappret och sen spritsa grädde runt kanten, så att den döljs!Good Luck!
    tänk på att gelatinet ska ha konsistensen av rå äggvita innan du gör ngt alls med det, då kan du antingen skeda direkt över tårtan eller göra som ovan

är det lösare så rinner det bara ut...

och varför envisas alla med att lägga till ett n i gelatin?????
  • Chutzpah

Tänk också på att gelatin är kött! Och att allt gelatin i norden tillverkas på (bl a) gris.

• Bluescreen

Varför ska jag tänka på det?

Chutzpah skrev 2007-09-21 06:48:35 följande:
    Tänk också på att gelatin är kött! Och att allt gelatin i norden tillverkas på (bl a) gris.
  • lata kocken Johanna
    Chutzpah skrev 2007-09-21 06:48:35 följande:
    Och?
    om man inte är muslim eller veg så behöver man ju inte fundera på det....
  • mysrester

Judar äter inte heller gris.

• Chutzpah

Många vet inte vad gelatin ÄR för något, det är därför jag skrev det.

Jag är varken muslim eller vegetarian, men jag äter inte gelatin. Det finns massor med folk som äter kött men inte gelatin.

Personligen tycker jag inte att tårtor ska innehålla kött.

• lata kocken Johanna

det funkar lika bra att göra gelelock med gelesocker och vatten (gärna med lite pressad citron) så har man gjort det vegetariskt oxå

• Sysse
    lata kocken Johanna skrev 2007-09-20 23:08:10 följande:
    tänk på att gelatinet ska ha konsistensen av rå äggvita innan du gör ngt alls med det, då kan du antingen skeda direkt över tårtan eller göra som ovanär det lösare så rinner det bara ut...och varför envisas alla med att lägga till ett n i gelatin?????
    Men herregud... ursäkta stavfelet!!

*ironisk*
  • lata kocken Johanna
    Sysse skrev 2007-09-24 13:21:40 följande:
    Men herregud... ursäkta stavfelet!! *ironisk*
    hehehe

tycker ffa att det låter så roligt när folk säger gelantin istället för gelatin

Det verkar vara en så oerhört vanlig missuppfattning - tror säkert att hälften av kunderna säger gelantin - så snart blir väl felet godkänt i SAOL
  • Sysse
    lata kocken Johanna skrev 2007-09-24 18:01:09 följande:
    hehehe tycker ffa att det låter så roligt när folk säger gelantin istället för gelatinDet verkar vara en så oerhört vanlig missuppfattning - tror säkert att hälften av kunderna säger gelantin - så snart blir väl felet godkänt i SAOL
    Ja!
    hahaha!
Svar på tråden Att lägga gelatin på en tårta...