• ak73

Återintroducera mjölkprodukter.

Alla ni med mjölkproteinallergiska barn som varit det sedan mycket späd ålder. Har en 6-månaders tjej som hade kolik-liknande besvär de första veckorna av sitt liv. När vi bytte till mjölkfri ersättning blev hon mycket bättre i magen. Har provocerat med ersättning innehållande mjölk två gånger vilket resulterade i utslag på bröstet o diarré. Nu funderar vi på återintroduktionen av mjölk. På BVC får vi vaga svar att testa lite smör i maten och att det ska göras "när hon äter lite mer". Hur sak jag kunna veta hur vi ska gå tillväga och när??? Är det någon som har erfarenhet? Hur gjorde ni? Ska också försöka få tag på en allergisköterska på barnmott men hon verkar vara svår att nå per telefon.

• Svar på tråden Återintroducera mjölkprodukter.
  • Bamsenallen77

Jag har en dotter som har sen 3-veckors ålder haft mjölkfrikost. Jag provade vid 4 mån ålder att "introducera" mjölk, genom att jag åt ngt med mjölk i (ammade henne fortfarande då) ,men utslag och magont kom som ett brev på posten. Vid 6 mån ålder provade jag att ge henne majsvällning (finns skummjölk i den), men utslagen kom tillbaka, dock ej det magonda, lika mycket.

Nu har vi fått remiss till en allergiläkare på sjukhuset, som ska ge oss tips och råd på hur man ska gå tillväga när vi ska prova introducera det igen. (Då kommer hon vara 9 mån.)

• Barndietisten

Generellt ger vi råden att först byta över till mjölkinnehållande margarin. Därefter tillåta mjölk i bröd och matlagningen, och sist mjölk som dryck/yoghurt. När mjölken hettas upp denatureras nämligen några av de allergener barnet reagerar på, dvs kokt mjölk = inte lika "allergistarkt". Introduktionen kan naturligtvis variera från fall till fall, men detta är grundidén. Lycka till!

• Fru Anders

En liten fråga:

Min tös på 5,5 månader jag upplever att hon har fått prickar runt munnen. Det varierar i styrka....Min äldsta dotter var mjölksockeröverkänslig som liten. men det upptäckte vi inte förrän hon var runt 1 år..det är borta nu när hon är 5,5 år.

MEN: om jag vill testa att byta ut hennes ersättning(hon äter Semper 2 Baby Plus) mot något mer mildt..VAD? Majsvälling?

Jag gör allt mat till henne själv så hon får inte i sig några mejeriprodukter för övrigt.

BEhöver bara lite tips på vad jag kan ge henne istället för ersättningen...
    Jag skall till BVC snart men vill börja med detta snart nämligen

Svar på tråden Återintroducera mjölkprodukter.