• Im Fabulous

Ni som fött i säte, berätta om eran förlossning!

Jag har, av någon anledning, fått för mig att bebisen ligger i säte och är självklart orolig för att hon inte ska vända sig..
    Jag genomgår gärna vändningsförsök, men är verkligen livrädd för ett kejsarsnitt. Därför funderar jag på att genomgå en vaginal förlossning även om bebisen ligger i säte.

Jag vet att många barn fötts med rumpan före, kan ni som fött barn i säte berätta lite om tiden innan förlossningen, eventuella vändningsförsök, hur det bestämdes att ni skulle föda vaginalt istället för med kejsarsnitt, hur förlossningen gick osv!
    Har någon av er behövt göra ett kejsarsnitt iallafall, för att bebisen "fastnat" på vägen ut?

Berätta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-19 17:41:47:
    Kanske ska tillägga att jag efterlyser historier där man fött vaginalt med sätesbjudning..

• Svar på tråden Ni som fött i säte, berätta om eran förlossning!
  • Im Fabulous

puttar lite, tråden får inte glömmas bort..

• Fridax

Hej!
    Jag födde min dotter (andra barnet) i säte, eller rättare sagt till slut kom hon ut med fötterna först. Hon föddes i v38 och vägde 3820gr.
    Vändningsförsök gjordes 5 dagar innan (tror jag det var) men det misslyckades. Det gjorde ganska ont eftersom hon satt så hårt och de tog i som tusan. Hon flyttades dock ingenting så de gav upp.
    Jag fick göra en bäckenröntgen och en viktskattning på barnet och eftersom allt verkade ok fick jag föda i säte. Detta var 2002 och nuförtiden gör man alltid kejsarsnitt på sätesförlossningar (iallafall i örebrolän).
    Ville du veta mer?

• Im Fabulous
    Fridax skrev 2007-09-19 14:00:34 följande:
    Hej!Jag födde min dotter (andra barnet) i säte, eller rättare sagt till slut kom hon ut med fötterna först. Hon föddes i v38 och vägde 3820gr. Vändningsförsök gjordes 5 dagar innan (tror jag det var) men det misslyckades. Det gjorde ganska ont eftersom hon satt så hårt och de tog i som tusan. Hon flyttades dock ingenting så de gav upp.Jag fick göra en bäckenröntgen och en viktskattning på barnet och eftersom allt verkade ok fick jag föda i säte. Detta var 2002 och nuförtiden gör man alltid kejsarsnitt på sätesförlossningar (iallafall i örebrolän).Ville du veta mer?
    Nej, det räcker nog så :)

Gillar inte alls landstingets attityd till detta. Att "idag gör man alltid kejsarsnitt på sätesförlossningar".. Det är inte upp till dem att avgöra hur jag ska föda mitt barn..
    (Förlåt om jag verkar grinig, tycker inte att min kontakt med mödravården varit så bra. Det känns dessutom som att dom bara vill få det överstökat, det smidigaste för dem)
  • Im Fabulous
    Fridax skrev 2007-09-19 14:04:11 följande:
    Vilken vecka är du i?
    Jag är i vecka 30.. Var på ett UL i vecka 26 och fick veta då att moderkakan ligger i vänster sida av livmodern, och då är tydligen sätesbjudning vanligt.. Bebisen hade iallafall huvudet långt ner i bäckenet då, vet inte riktigt hur hon ligger nu.
  • buffybus

jag har en vän som födde vaginalt i säte...

dem mätte bäcken o sånt så dem skulle se att hon klara det..

här på fl heter hon Elin1113 kika in för hon har förlossningsberättelse...

• Millies

Min flicka låg i säte vilket upptäcktes först vecka 38. Då var det för sent med vändningsförsök, vilket jag tyckte var ganska skönt eftersom det tycks vara en obehaglig upplevelse med bara 50% chans att lyckas. Så för mig återstod bara kejsarsnitt. Fredag veckan efter kl 7 skulle vi komma och 9.03 är hon ute. Själva kejsarsnittet var inget besvär med. Man är ju så bedövad så man inte känner något mer än slit och drag. Tiden efter var det värsta. Svag från operationen, ont i snittet så jag satt och sov en hel vecka och allmänt skakis. Det tog lång tid för mig att komma igen och känna mig stark. Inga alls lyckohormoner som jag tror man får vid vanlig förlossning.
    Det är min erfarenhet. Hade dock aldrig valt något annat än kejsarsnitt när läget var som det var. Har skräckhistoria från min mormor som födde min mamma i säte och på vanligt sätt. Pågick i 48 timmar...

• kicki p

Hej, kan inte svara på din fråga, men... Har själv en bebis i magen som ligger i säte. Bor i Uppsala och fick valet om jag ville göra en bäckenröntgen samt viktskattning på bebis för att se hur chanserna för förlossning var eller att ta snitt. Fick också veta att ca 50% av förlossningarna där man bedömt att det skulle kunna gå slutar med snitt ändå. Man måste tydligen ha ett starkt värkarbete för att det ska gå. Hoppas att du också får möjligheten att välja själv!! Lycka till!!!

• Im Fabulous

kicki p skrev 2007-09-19 17:22:59 följande:

Hoppas att du också får möjligheten att välja själv!! Lycka till!!!
    Tack för ditt svar! Landstinget kan ju faktiskt inte tvinga någon att genomgå ett ingrepp, så visst kommer jag att föda i säte om nu fallet blir så..
  • Im Fabulous

ingen som fött i säte?

• henlen

Jag födde mitt första barn i säte 2001. Det upptäcktes sent att barnet låg i säte. Ett vändningsförsök gjordes men misslyckades då jag redan hade öppnat mig 2 cm....
    Fick göra bäckenröntgen och hade utmärkta mått så en vaginal förlossning var helt genomförbar.

Kände mig ju dock lite orolig och ringde BM för att fråga lite. Fick då veta att de flesta sätesförlossningarna går bra men eftersom det är förknippat med en viss risk finns mer personal i förlossningsrummet. Även barnläkare står på pass utanför, just in case..

Dessvärre ville mina värkar inte komma igång av sig självt så man satte igång mig ca 18 timmar efter vattenavgång. Tre timmar senare föddes barnet.

Har förstått att det skiljer sig VÄLDIGT mycket mellan olika kommuner hur man ställer sig till sätesförlossningar, men i slutändan måste man väl få bestämma själv?

Födde 2004 barn nummer två utan säte och tyckte det var mycket värre än med ettan.

• Im Fabulous
    henlen skrev 2007-09-20 12:04:40 följande:
    Jag födde mitt första barn i säte 2001. Det upptäcktes sent att barnet låg i säte. Ett vändningsförsök gjordes men misslyckades då jag redan hade öppnat mig 2 cm....Fick göra bäckenröntgen och hade utmärkta mått så en vaginal förlossning var helt genomförbar.Kände mig ju dock lite orolig och ringde BM för att fråga lite. Fick då veta att de flesta sätesförlossningarna går bra men eftersom det är förknippat med en viss risk finns mer personal i förlossningsrummet. Även barnläkare står på pass utanför, just in case..Dessvärre ville mina värkar inte komma igång av sig självt så man satte igång mig ca 18 timmar efter vattenavgång. Tre timmar senare föddes barnet. Har förstått att det skiljer sig VÄLDIGT mycket mellan olika kommuner hur man ställer sig till sätesförlossningar, men i slutändan måste man väl få bestämma själv?Födde 2004 barn nummer två utan säte och tyckte det var mycket värre än med ettan.
    Självklart bestämmer man själv hur man vill göra. Ingen kan tvinga någon till ett kejsarsnitt! Men läkare och barnmorskor (och vårdpersonal över huvud taget) har en tendens att leda folk i en viss riktning. Så som jag förstått det är det mycket enklare att bara snitta och ta ut ungen vid sätesbjudning. Men eftersom att väldigt många barn har fötts vaginalt i säte är det alltså inte omöjligt..

Jag ser ett kejsarsnitt som den absolut sista utvägen, men är rädd att behöva bråka med landstinget om detta. Kan tänker ju inte genomgå en jobbig operation på grund av att någon anser att det är "lättare".
Svar på tråden Ni som fött i säte, berätta om eran förlossning!