Hur länge brukar barn ha spjälsäng?
Hur gammalt ska/brukar barnet vara ungefär när man slutar med spjälsäng och går över till något annat?
Hur gammalt ska/brukar barnet vara ungefär när man slutar med spjälsäng och går över till något annat?
det är vel olika på! men vår flicka är nu 2 år å sanrt 9 månader, och hon fick en vanlig säng nu nyligen!
som sagt väldigt olika. vår tjej är snart 20 månader och vi kommer snart att köpa en stor säng till henne, dock med stödbräda för att hon inte ska kunna ramla ut. hon sover ganska så rörigt på natten och behöver utrymme för att inte vakna av att hon slår i kanterna. dessutom är det lättare att få henne att somna om ifall man kan lägga sig hos henne.
Min ena slutade vid 2 1/2 den andra vid precis 2 år.
jag tror inte att man ska säga ska...det beror på barnet.
Min son var runt 10 mån när vi köpte "stor" säng. vi gjorde det pga att han sov så dåligt så vi tänkte att han kanske kände sig instängd och övergiven....det hjälpte, då kunde han komma och gå som han ville ifall han skulle vakna=)
Olika min minting e 22månader och sover i spjälisen och kommer göra de ett bra tag till om hon vill Varför ska jag byta liksom om hon trivs i spjälisen & får plats de fattar jag inte
Min äldsta son hade sin spjälsäng i 2,5 år.
Min tjej valde att sova i vanlig säng nu vid 20 månaders ålder!
Vi köpte en barnsäng till henne vid 1 års ålder men hon trivdes så bra i spjälis så hon valde den hellre tills nu...
Min snart 3-åring sover fortfarande i spjälsäng, det finns ju ingen anledning att byta om barnet trivs.
strax under 2 år har mina varit när de slutat med spjälsäng
Vi tog bort spjälsängen när sonen var 11 månader. Det kändes väldigt tidigt men det var lögn att få honom att sova i den. Han fick en stor madrass på golvet och där sover han jättebra. Han kan rulla runt i sömnen och böka på utan att slå i spjälorna. Och när jag ska natta honom ligger jag bredvid tills han somnar.
Min äldsta var ca 1 år och 3 månader när han bytte till vanlig säng. Detta för att lillebror skulle kunna ta över den 3 månader senare. Lillebror sover fortfarande i spjälsängen (Han är 1 år nu), men jag hoppas att de ska kunna sova tillsammans i stora sängen (120 cm bred) efter nyår. Det är så trångt i rummer med bred säng och spjälsäng...
Vi bytte till växasäng när sonen var 10månader! Det kändes som att det var dags. Att ha en 2 1/2-åring i en spjälsäng förstår inte jag! Dom är barn inte bebisar...
guztav: Och? Om de gillar att sova i spjälsängen är det väl bra med det?
Min son klättrade ur sin splälsäng när han var 18 månader så vi valde att ha vanlig säng för att undvika skador.
Väldigt olika tror jag och det är bara att testa!
Jag har en tjej på 2 år och 8 mån som sover i spjälsäng i vårat sovrum, och på helgerna sover hon i vanlig säng i sitt rum, för att vänja henne. Men eftersom hennes rum är på nedervåningen och vårat på övervåningen så får det bli så helt enkelt. Hon sover lika bra i vilken säng som helst bara hon får sova där själv.
min son var nog lite drygt 1½... han va så lång å kunde knappt röra sig så vi bytte till en växa säng!