• bobobebis

Dop enligt katolska kyrkan

Jag är protestant och min man är katolik (tillhör polska katolska församlingen). Vi gifte oss enligt svenska kyrkan eftersom polska prästerna inte ville viga oss.

Nu till frågan, mina svärföräldrar vill att vi döper vår son enligt katolska kyrkan, går det fast man inte har gift sig katolskt? Har ringt polska församlingen och det var tvär nej.

En till fråga, jag vet att mina svärföräldrarär endast gifta borgligt. Men alla deras barn är döpta och även konfirmerade enligt katolska kyrkan. Går det? Är det inte samma sak? Vill bara föra en diskussion men svärföräldrarna.

• Svar på tråden Dop enligt katolska kyrkan
  • Inana

Jag och min man är borgeligt gifta och fick döpa vår son katolskt. Min vännina är "bara" sambo och hon fick också döpa sin son katolskt.

• cleopatra2

det är ingen problem

• kengru

Jag och min man döpte våra söner katolskt utan att vara gifta, så det borde inte vara något problem. Ring till någon inom en katolsk församling, kommer inte riktigt på vad de heter nu, men vänd er till någon annan än er polska församling, det kan skilja otroligt från präst till präst.

• DrottGirl

min man är katolik och jag protestant vi kommer att döpa vårt kommande barn katolsk i den församling han tillhör här i sthlm. på så vi får vi använda oss av församlingehemmet etc utan avgift. när det gäller dopet måste dock gudföräldrarna vara katoliker då det är "deras uppgift" att visa barnet in i den kristna tron.

vi har pratat m en av prästern om detta bara för ngn månad sen.

gravid m BF 16 dec
  • kengru

Det stämmer inte att gudföräldrarna måste vara katoliker, ingen av mina barn har katolska gudföräldrar.

• cleopatra2

men dom måste vara kristen

• kengru

cleopatra 2, vi fick aldrig den frågan, o en av gudföräldrarna är ateist, samt mina barns far.

• Mamma Heather

Vad konstigt, jag är Romersk Katolsk, och gifte mig med en Protestant (icke-troende, agnostic) man, helt OK. Vi gifte oss i USA i min hemma församling,men vårt församling är i Falun här i Sverige.

Sonen är döpt i Katolska kyrkan i Falun, helt utan besvär...

Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it. - Pope John Paul II
  • kengru

AmerocanWoman; Jag tillhör också församlingen i Falun, men använder mig inte av fader Rafael, han sade de konstigaste saker inför äktenskapet med min man, så han för inte komma i närheten av mina barn. Vi har en fantastisk präst i Uppsala inställer, Fader joseph, helt underbar.

• Mamma Heather

Gudföräldrarna är inte tvungen att vara katoliker (men det är en fördel!) och faddrar/vittne ska vara katoliker.

Min far = fadder = Katolsk
    Min kusin = Gudfar = Katolsk (icke troende)
    Min vännina = Gudmor = Jehova Vittne

kengru skrev 2007-09-19 16:17:21 följande:
    Det stämmer inte att gudföräldrarna måste vara katoliker, ingen av mina barn har katolska gudföräldrar.
    Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it. - Pope John Paul II
Svar på tråden Dop enligt katolska kyrkan