Majmammornas recepttråd
Här kommer en tråd där vi majmammor (eller andra) kan lägga ut recept tips. Laga på!!!
Här kommer en tråd där vi majmammor (eller andra) kan lägga ut recept tips. Laga på!!!
Good work!!
Vad bra du är!
Eftersom jag ändå sitter här så kan jag ju skriva det ädelostkyckling-receptet jag pratade om... jättelätt!
Man tärnar kycklingfilé och steker den, sen blandar man ner ca en halv ädelost (vi brukar använda kvibille eller vad den heter) med creme fraiche eller grädde (i går hade jag en av varje, så vad blir det, ca 5 dl, det var till en påse med sån innerfilé. Och så salt och peppar. Koka upp och låt sen puttra ett tag på låg värme så osten smälter. Vi brukar ha bandspaghetti till.
Superlätt även om det här ser lite flummigt ut eftersom jag inte skrev det som ett recept kanske
Här kommer receptet på kebabsåsen: 5 dl creme fraiche 2 dl fjällfil 1.5 dl majonnäs 6 dl rhode island dressing 2 tsk grillkrydda 1 tsk paprikapulver 2 tsk vitlökspulver 1 tsk franska örter, finns som krydda 1 tsk ketchup veva ihop och njut
hihii..vad kul Malins kyckling låter asgott!
Här min, (ingen smalismat, men till helgen kanske!)
Pasta Carbonara:
spagetti (eller annan pasta)
stek ett paket bacon (eller kassler)
när pastan är färdig häll i bacon och sås:
1 burk grädde
4 ägggulor
riven ost (efter egen smak) typ 1-2dl
salt
peppar
rör om sanbbt o ta av från spisen, låt inte koka,annars koagulerar äggen.
Skitgott o enkelt!
sitter här o dräglar!!
Falukorv i ugn alá Nilka
En hel falukorv ring som du skär ett snitt i längs med så du kan fylla det med:
En burk pepparrotsost (färskost)
Finhackad purjolök
Senap
Lite creme fraiche (för o få lite mindre fast konsistens på fyllningen)
Lägg falukorven i en ugnsfast form o rör sen ihop allt o fyll falukorven.
In i ugnen på 200 grader i typ 15 min (verkar fyllningen bli brän lägg över folie!
Serveras med pressad potatis o grönsallad!
Smaklig måltid!
3 pers
1 pkt fryst torsk e dy
Purjolök
vitlök
Champinjoner
1 burk krossade tomater
2-5 –3 dl matlagningsgrädde
Senap ca 2 msk (efter smak och typ av senap)
Kryddor efter smak (jag använder örtsalt, citronpepper alt vitlökspepper och timjan)
Fräs champinjoner och purjo
Tillsätt pressad vitlök
Häll i tomaterna efter en stund och låta koka samman i ca 5 min
Blanda grädde och senap
Häll detta i “tomatblandningen” och sjud i några minuter
Skär (den frysta) torsken i mindre bitar och lägg i – koka lätt i några minuter till dess att fisken “delar sig”
Man kan också ta en skvätt vitt vin i – det höjer smaken
Var generös med kryddorna och smaka av efter hand (mycket vitlök höjer också smaken, tycker jag)
Servera (pressad) potatis alt ris med grönsallad
mmm vilka bra tips, jag kommer snart lägga in ngr jag med
Här kommer Rebeckas lxpanna för 4 personer:
4 st laxfileer
En burk skagenpanna från Arla köket
salt
Peppar
Skär laxen i bitar och bryn i lite smör. salta och peppra. Häll över en arla skagenpanna och tillsätt smaken som sitter i locket. Rör runt så att det blandas och låt puttra i ngr minuter.
Servera med potatis och en sallad.
Lätt att göra, lätt för kroppen och lätt att äta
500g kyckling
1 msk olivolja
Salt och peppar
1 dl vatten
2 vitlöksklyftor
2 dl matlagningsgrädde/creme fraiche (obs! kokbar)
½ hönsbuljongtärning
1 krm kardemumma
1 dl färkpressad clementinjuice (2-3 clementiner)
3 dl couscous
50 g rucolasallad
1 dl rostade jordnötter
Stek kycklingen i olja. Salta och peppra. Lägg kycklingen i en gryta. Vispa ur stekpannan med vatten och spara skyn. Tillsätt pressad vitlök, matlagningsgrädde clementinjuicen, buljongtärningen, kardemumman och skyn från stekningen. Smaka av och tillsätt eventuellt mer juice och kardemumma. Låt grytan koka i 10-15 min under lock. Tillred couscousen enligt anvisningar på förpackningen. Rör ner rucolan när couscousen är färdig och tillsätt jordnötterna i grytan.