• Maverich

Walde?

Vi har lite namnbekymmer, väntar en liten kille och har en Elias sedan tidigare. Vi vill ha ett lite ovanligare namn då Elias ligger på topplistan.
    Vi har Eje som favoritförslag än så länge men jag såg ett i mitt tycke väldigt fint namn idag: Walde!
    Vad tänker ni när ni hör det namnet, vad tycker ni?
    Och självklart kommer vi att välja det namn VI tycker bäst om men det är lite kul att få höra vad andra tycker om ett så pass ovanligt namn.

• Svar på tråden Walde?
  • Annajo5

Jag tycker det är fint. Ovanligt men inte konstlat. Kanske kommer folk att råka säga Valle - och tro att han heter Valdemar. Sedan finns det folk som heter så i efternamn - men å andra sidan, jag heter något i efternamn som folk heter i förnamn, och det är mest kul.

• vilda83

fiiiiiiiiiint!!!!
    gillar V och W namn!!!!!!!!!!!!!

Sandra + Mattias = Lycka
  • Maverich
    Annajo5 skrev 2007-09-19 19:31:43 följande:
    Jag tycker det är fint. Ovanligt men inte konstlat. Kanske kommer folk att råka säga Valle - och tro att han heter Valdemar. Sedan finns det folk som heter så i efternamn - men å andra sidan, jag heter något i efternamn som folk heter i förnamn, och det är mest kul.
    Min man tycker att det låter lite "snubbligt", som Valle fast svårare (men han gillar det också).
  • Gabriella S

Walde låter bara konstigt, tycker jag. Som ett tyskt efternamn, eller kanske ett smeknamn (för Valdemar?).

Elias och Eje låter inte heller som en bra kombination - de är för lika. Någon skulle kunna få för sig att ni talar om samma barn, med ömsom det riktiga namnet (Elias) och ömsom smeknamnet (Eje).

Till Elias tycker jag att andra bibliska och/eller bondsvenska namn passar:

David
    Daniel
    Gabriel
    Tomas
    Mikael
    Anders
    Marcus
    Johan
    Johannes

• jema

Walde tycker jag var jättefint, och det passar bra med Elias. Jag skulle däremot välja att stava det Valde. W-namn känns mer konstuerade... Men som sagt ett jättefint namn!

• Maverich
    Gabriella S skrev 2007-09-19 23:46:19 följande:
    Walde låter bara konstigt, tycker jag. Som ett tyskt efternamn, eller kanske ett smeknamn (för Valdemar?).Elias och Eje låter inte heller som en bra kombination - de är för lika. Någon skulle kunna få för sig att ni talar om samma barn, med ömsom det riktiga namnet (Elias) och ömsom smeknamnet (Eje).Till Elias tycker jag att andra bibliska och/eller bondsvenska namn passar: DavidDanielGabrielTomas MikaelAndersMarcusJohanJohannes
    Hi hi, smaken är som baken för dessa namn är de tråkigaste jag vet (med något visst undantag)!
  • HaJoMi

Tycker också det lät för annorlunda tyvärr, dels ihop med Elias men också som namn i sig. Men så är det ju alltid att folk tycker olika - och alla vänjer man sig efter ett tag så blir det hur naturligt som helst

• Prinsessan Leia

tummen upp för lite annorlunda namn

• LLNLLLNB

Tycker Walde var mycket trevligare än Eje, eller varför inte Waldemar.

• Salvan

Hej! vill bara säga att valde är bland de finaste pojk/gubbnamnen jag vet. Min farmors bror heter det och han är också bland de sötaste gubbarna jag vet! VALDE blir bäst!!!

• Gabriella S
    Maverich skrev 2007-09-20 07:11:59 följande:
    Hi hi, smaken är som baken för dessa namn är de tråkigaste jag vet (med något visst undantag)!
    Vet du, jag håller med! Förutom Marcus, så skulle jag inte heller ta något av de namnen själv. Men Elias ingår ju s.a.s. i den gruppen - tråkvanliga namn med bibliskt ursprung, och som förekommit i den svenska allmogen samt bland frikyrkliga i många århundraden - så därför trodde jag att du ville ha ett likadant namn till din andre son! ;)
  • Maverich
    Gabriella S skrev 2007-09-20 13:01:40 följande:
    Vet du, jag håller med! Förutom Marcus, så skulle jag inte heller ta något av de namnen själv. Men Elias ingår ju s.a.s. i den gruppen - tråkvanliga namn med bibliskt ursprung, och som förekommit i den svenska allmogen samt bland frikyrkliga i många århundraden - så därför trodde jag att du ville ha ett likadant namn till din andre son! ;)
    Nej, Elias valde vi för att det är ett gammalt släktnamn vi båda gillar. Hade ingen aning då om att det var så vanligt...
  • Boos

underbart namn!!! har problem med killnamn själv och kommer nu föreslå walde för sambon, såå tack för tipset

• Ammi

Min son heter Waldemar.. så jag tycker Walde låter lite halvt..

• Maverich
    Boos skrev 2007-09-20 13:11:11 följande:
    underbart namn!!! har problem med killnamn själv och kommer nu föreslå walde för sambon, såå tack för tipset
    Varsågod, det var så lite så!
  • Chaplin

Jag tycker det är fint, även om jag tycker att det låter som ett smeknamn för Valdemar.
    Jag skulle nog själv stava med V eftersom jag är fullkomligt allergisk mot W-stavningar!

För övrigt har jag en liten Vincent hemma som heter Valdemar i mellannamn.

• Piggo

Walde... nja, jag tänker på Waldo, det låter lite som ett cirkusnamn. Förlåt, men så tycker jag!

Svar på tråden Walde?