• saelma

varför springer de motsols?

En fråga som jag hoppas att nån kanske vet svaret på.
    Varför springer de motsols på exempelvis travbanor, friidrottsbanor, speedwaybanor, etc, etc..

någon som vet?
    Har en aning om vart man kan hitta den informationen?

Tacksam för svar

• Svar på tråden varför springer de motsols?
  • kvabbso

Bra fråga!!!!

Min spontana kommentar är att du borde fråga Björn Hellberg. Han verkar ju veta allt om sport! Det kanske går att maila honom via SVT?
    Om du får reda på något - dela med dig!

• nassepånken

synd att "så funkar det" är nedlagt...

• cia75

Tjaa... det var välan så att det fick lov att bestämmas det ena eller andra och då råkade det bli motsols....

• saelma

Det är faktiskt just det svaret som jag har hittat när jag har sökt på nätet. Att det råkade bli motsols.
    Men kan det vara så enkelt?

• cia75

Jaaa helt klart! De valde helt enkelt motsols. Vore ju jobbigt att bygga om starten bara för att få variation...

• Atena

Hmmm!

Jag har en teroi, men vet inte om den är rätt! Motsols på en travbana innebär ju vänstertrafik (varvet är kortare i vänsterspåret), och för länge sedan när man använde hästar i krig var man ofta samtidigt beväpnad med spjut eller svärd. Eftersom de flesta är högerhänta var det naturligare att styra hästen i väntertrafik så man fick svärdshanden mot fienden...

Kanske har travsproten utvecklats ur "krigslekar" och sedan har man aldrig bytt håll! Redan romarna höll ju på med kappkörning till häst (ni ha väl sett Ben Hur!).

Kan tänka mig att andra sporter har utvekclats på samma sätt; motorsport är ju så nytt så där har man nog bara tagit efter; men kanske de första löparna hellre ville ha svärdssidan utåt! Det är ju i alla fall av det skälet kvinnan ska gå på mannens vänstra sida och inte högra!

Men som sagt; jag vet inte om dessa teorier stämmer!

• aprilbarn

Man kanske tror att det är av en slump för att ingen tänkt efter eller forskat i det...??

En fundering jag hade var att det känns ju helt naturligt. Varför? Det är det "lättare" hållet när jag svänger på skidorna. Jag är högerfotad. Detta är ju olika för alla, men jag tror att jag tillhör majoriteten här och det kanske de gjorde som bestämde från början också...?!

Kan min teori fungera tro...?

• Eldna

Är det inte i Prix d?Amerique dom springer MEDsols? Har för mig att det är någon riktigt stor travtävling där dom springer åt andra varvet...

Svar på tråden varför springer de motsols?