• En bebis i magen

Min bebis vill inte äta. Hur många timmar får det gå innan jag ska bli orolig?

Min bebis är 5 dagar gammal. Jag har mycket mjölk och hon har ätit bra fram tills idag. Vi var på återbesök och hon har bara gått ner drygt 100g. Sedan i eftermiddag har hon inte velat äta utan bara sova. Behöver jag vara orolig? Hon är inte varm men lite svårväckt. Funderar på om hon har ont i magen då hon skrek mycket sist jag försökte amma. Hon tog några tag och blev sedan jätteledsen och ville inte ta bröstet. Efter en lång stund då jag försökte få henne att rapa gnydde hon till och pruttade. Sen tog hon lite mjölk innan hon somnade igen. Jag har nu försökt väcka henne, men hon är fotfarande inte intresserad av mat. När är det dags att bli orolig?

• Svar på tråden Min bebis vill inte äta. Hur många timmar får det gå innan jag ska bli orolig?
  • istid

Hur länge sedan är det som hon åt?

• digimax

Det ska nog inte gå så många timmar emellan nu när hon är så liten,hur många timmar sen åt hon?

• zamihr

Min son åt inte så mycket (ofta) de första dygnen, och när jag frågade om det på BB sa de att efter 5 h borde han äta...
    Vet inte om det häjälper dig, men så sa de iaf till mig då.

Hoppas han vill äta snart, lycka till!!!

• mumlan1

Är du orolig så tycker jag att du ska ringa sjukvårdsupplysningen men tänk på att prinsessan är alldeles nyfödd, och säkert trött

• istid

Det är lugnt, hon äter när hon är hungrig. Mina flickor varierade sig mellan 1-6 timmar mellan målen. Helt normalt.

• En bebis i magen

Så jag ska inte bry mi om att hon inte är intresserad av mat? Nu är hon vaken och helt otröstlig. Som nyblivna föräldrar blir man orolig?

• neo06

Alla BVC-sköterskor verkar säga olika men min sa att man ska väcka bebisar som är under 2 månader så att de får mat minst var tredje timme. De kan annars vara för svaga för att vakna. Inte meningen att skrämmas utan bara vad min sa. Ring o prata med sjukvårdsupplysningen. Kram o lycka till!

• Irma77

Reagerade på att hon pruttade. kanske hon har gaser i magen? Försök bara dra på magen i klockans riktning (runt naveln så att säga), lägg en lagom varm handduk på magen och tryck försiktigt upp benen mot magen. Så kanske hon får ut gaserna. jag använde minifom på mina barn då de fick i sig mycket luft under amning och var stopp fulla med gaser.

Lycka till. Alla är vi förstagångsföäldrar. Bara messa mig om det är något du undrar över, eller om du vill ha gamla husmors recept.

Svar på tråden Min bebis vill inte äta. Hur många timmar får det gå innan jag ska bli orolig?