• Lekeanna

Vad innebär högläge?!!!! Snabbt svar tack!

Dottern, 5 månader, är förkyld för första gången och sköterskan ordinerade högläge... Men vad menas med det? Sittande som i bilbarnstol eller sluttande som med två kuddar isf en?

(Lilla vännen vill inte ha bröstet och mamma håller på att gå sönder av oro!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-19 21:29:04:
    Jag har vikt en filt och lagt under madrassen så det är inga lösa kuddar i sängen. 30graders lutning typ. Jag hoppas det räcker...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-19 22:42:05:
    Har ammat henne nu (utan gråt) och hon sover förhållandevis lugnt nu.

• Svar på tråden Vad innebär högläge?!!!! Snabbt svar tack!
  • Jag så klart

Vi fick tipset attt ha dottern i bilbarnstolen ..

• fleisch

hej! lägg en vikt filt eller något under madrassen i spjälsängen så hon inte ligger helt plant!

Daddies makin' monsters!
  • Jessie 85

om du har en babysitter så funkar de väldigt bra att sova i vid förkylning

• JooCee

eller om den lilla sover i spjälsäng kan du ställa huvudändan på ett par telefonkataloger.. kuddar är nog inte att rek när dom är lite mindre kan jag tycka iaf. =)

• Fru Humla

jaa två kuddar räcker nog. det som ska vara i högläge ska vara ovanför hjärta/lungor...
    i det här fallet då huvudet men det gäller samma om benen ska vara i högläge så räcker det att de är högre än hjärta/lungor.

vill hon inte äta för att hon är täppt i näsan tro?
    koksalt innan amning brukar hjälpa rätt bra...så blir näsan ren ett tag

• bambigirl

Jag brukar höja huvudändan på sängen med böcker, funkar bra. Istället för koksaalt kan du droppa bröstmjölk i näsan på henne en stund innan amning.

• Zarah Zofie

Du kan även lägga böcker under benen på ena kortsidan av sängen så den lutar lite. När barnen är så där små så stiger de ju inte upp och kan tippa över sängen.

Alternativt lägg en hoprullad filt under madrassen så den lutar.

Har barnet öronvärk så brukar jag följa regeln att ju högre dessto bättre. Var själv öronbarn som liten så jag vet hur ont det gör att ligga för lågt med huvudet så det trycker på i öronen.

• Fru Humla
    bambigirl skrev 2007-09-19 21:30:05 följande:
    Jag brukar höja huvudändan på sängen med böcker, funkar bra. Istället för koksaalt kan du droppa bröstmjölk i näsan på henne en stund innan amning.
    just det bröstmjölk funkar ju till allt*haha*
  • Zarah Zofie

Har du pump så kan du pumpa ur och ge med skd. Linda in henne i en filt så att hon inte kan vifta med armarna så maten flyger allvärldens väg

Då får hon i sig vätska. Man kan också använda en liten kopp typ korken till tuttflaskan. Men om hon är täppt i näsan så kanske hon inte fixar att "suga" mjölken ur koppen heller.

• Lekeanna

Konstigt nog tar hon flaskan, det måste ha något med läget att göra? Hon spänner sig och gallskriker så fort jag lägger henne till bröstet. Hon har gjort så hela dagen och har bara snuttat när hon varit RIKTIGT hungrig. Hon äter gröt och puré till lunch och middag så det där med hunger blir lite mer sällan än när hon var yngre...
    Nå, med andra ord, jag har fått ihenne vätska mha flaskan.

• Mammastjeja

Köp näsdroppar bra att ha hemma och att använda när förkylningstiderna kommer. min dotter är också förkyld nu och jag har pallat upp ena gaveln med böcker och lagt en filt under madrassen. lindrar lite. hon vill helst sitta upp o äta vällingen på kvällen! då går det bättre att andas genom näsan!

• Skorpan081
    Lekeanna skrev 2007-09-19 21:39:35 följande:
    Konstigt nog tar hon flaskan, det måste ha något med läget att göra? Hon spänner sig och gallskriker så fort jag lägger henne till bröstet. Hon har gjort så hela dagen och har bara snuttat när hon varit RIKTIGT hungrig. Hon äter gröt och puré till lunch och middag så det där med hunger blir lite mer sällan än när hon var yngre...Nå, med andra ord, jag har fått ihenne vätska mha flaskan.
    Låter ju som att det kan vara öroninflammation, kolla upp det. Prova att sätta henne framför bröstet så att grenslar ditt lår och äter sittandes.
  • Lekeanna

Öroninflammaion? Ska hon inte vara jätteledsen hela tiden då? Kanske en förutfattad mening från en som aldrig i hela sitt liv haft öroninflammation, men...
    Förutom när jag la (nu har jag kunnat amma)henne till bröstet så har hon inte varit ledsen.

• fleisch
    Lekeanna skrev 2007-09-19 22:41:06 följande:
    Öroninflammaion? Ska hon inte vara jätteledsen hela tiden då? Kanske en förutfattad mening från en som aldrig i hela sitt liv haft öroninflammation, men... Förutom när jag la (nu har jag kunnat amma)henne till bröstet så har hon inte varit ledsen.
    När barnet ligger ner och ammar eller dricker ur nappflaska bildas det ett tryck i öronen som kan när man har öroninflammation göra ont.
    Daddies makin' monsters!
Svar på tråden Vad innebär högläge?!!!! Snabbt svar tack!