• Gustie

Ni som har duschvägg med klart glas!

Vi ska byta vår duschvägg och det verkar som om det säljs mest väggar med klart glas.

Vi har ett frostat idag och jag undrar nu om ni med klart glas är nöjda och då menar jag mest med rengöring osv...
    Blir det inte vattenfläckar och sånt på det, krävs det ständig avtorkning?

Har ni sen andra tips på var man kan köpa badrumsinredning för en hysat billig peng, förutom IKEA, vore det toppen!

Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • Svar på tråden Ni som har duschvägg med klart glas!
  • Alvi

Jag har jobbat på hotell där vi städade VARJE dag och tro mig, det krävdes NOGGRANN avtorkning VARJE dag...! Vad är det för fel på frostat? Vi har det hemma, det är ju fint!

• Silverkatten06

Vi har duschkabin med klart glas och jag rekommenderar det inte till folk som inte gillar att städa

• Silverkatten06
    Alvi skrev 2007-09-19 23:04:32 följande:
    Jag har jobbat på hotell där vi städade VARJE dag och tro mig, det krävdes NOGGRANN avtorkning VARJE dag...! Vad är det för fel på frostat? Vi har det hemma, det är ju fint!
    Hur städar man på hotellen? Jag tycker jag har provat alla möjliga rengöringsmedel och trasor och grejer, men det blir aldrig riktigt bra...
  • Alvi

Vi hade nog bara vanlig fönsterputs tror jag. Det var säkert nån specialvariant, men det var inget annorlunda mot vad vi använde på speglar och sånt.

• Marie IE B

Vi har sedan ett år duschväggar med klarglas och har aldrig upplevt det som extra jobbigt.
     Vi behandlar glasen med det medel som följde med med ett par veckors mellanrum och det gör att vattnet lätt rinner av. Oftast, men inte alltid, använder vi gummiskrapa på dörrarna efter dusch, inget jag upplever som jobbigt eller besvärligt heller. Jag har inte provat själv men fått tipset att använda bilvaxtvättsvamp att torka med då det ger en bra yta som vattnet lätt rinner av ifrån, värt att testa.
    De ev nackdelar man får med klarglas tycker jag väger lätt om man jämför med hur så otroligt mycket snyggare det är än frostat eller rökgrått glas. Det ger ett renare och ljusare intryck. Bilder finns i mitt galleri.

• Gustie

Sisu, det är inget fel på frostat, det är nog bara det att jag gärna hade gjort en liten förändring nu när man ändå ska byta duschvägg och vi har frostat idag.
    Jag tycker de med klart glas är supersnygga, men jag får nog tänka över det ändå, för om det inte är snyggt om man inte får torka och städa av det varje dag....ja, då är det kanske inte värt det.

Jag har tittat på de väggar med frostat också, men jag tycker inte de var så fina. Men vi får väl titta vidare

• MajSool

Det finns med flera olika glas, ido är en leverantör som har klartglas, rökgrått glas & sobelglas. Påminner om frostat, fast endå inte

• Gustie

Marie, jag tittade ju på vägg och den är fin. Hur är listen nertill på golvet, håller den sig fin eller blir de slitna?
    Vi har ju en vägg som går i en skena nu men skulle vilja ha en som är som er.

Majsool, jo, visst finns det många, problemet är jag ju har fastnat för de med klart glas, men vill ju inte att det ska vara vattenfläckar och sånt på dem jämt, då är det ju inte så fint...

• VICKY82

Vi har klart glas i våra duschväggar och JA det är jätte jobbigt att hålla rent och snyggt! När vi satte in dom i våras så försökte jag i början med vanlig fönsteputs och det var helt värdelöst. Det som funkar bäst är varmt vatten och Ajax eller Yes. 
    Trodde aldrig att det skulle vara så här mycket jobb att hålla det snyggt...men om jag fick möjlighet att göra om det så skulle jag valt klarglas ialla fall för det är helt klart snyggast enl. mig  

• KorElleBelle

Har dusch med klarglas och jag säger bara : CILLIT BANG
    Bara att spraya på, fördela med svamp alt trasa och skölja av med duschen efter 1 min!
    Funkar helt kanon, brukar "städa" efter avslutad dusch och står där naken och sköljer!

Förmodligen helt hopplöst miljömässigt dock men det är en så liten mängd man använder och sparar så myyyycket städtid.

• Feline

Vi hade något liknande som Marie IE B men svagt rökfärgade och jag tycker det är jättesnyggt. Inte så himla krångligt att hålla rent om man bara gör det i samband när man ändå duschar. Det känns inte som extra mycket rengöring iaf.

• Feline

Just ja, listen där nere - den är bara så mycket enklare att hålla ren och snygg än en skena! :)

• Gustie

Feline, precis så vi också tänkte...jag är så trött på vår gamla skena som bara samlar smuts...

Jaha....vad göra? Jag tycker också det är så supersnyggt med klart glas...men vete sjutton om jag ids rengöra och torka varenda gång. Och det är ju inte bara jag som duschar, vi är ju 4 personer i familjen.....eller ja, vi är 5 men den lille femte duschar inte själv ännu

• KorElleBelle

Vill bara påpeka att jag rengör med ovannämnda produkt ca 1 gång varanan månad! Alltså inget man behöver göra vid varje duschtillfälle, och vi är 4 pers som duschar!

En helt makalös produkt som är som en välsignelse från ovan om man har en dusch med klarglas.

Och jag är inte på något vis sponsrad av tillverkarna, har inga som helst kopplingar till något företag som marknadsför produkten om nu någon tror det.

• mrs holiday
    KorElleBelle skrev 2007-09-20 13:52:38 följande:
    Har dusch med klarglas och jag säger bara : CILLIT BANG Bara att spraya på, fördela med svamp alt trasa och skölja av med duschen efter 1 min!Funkar helt kanon, brukar "städa" efter avslutad dusch och står där naken och sköljer!Förmodligen helt hopplöst miljömässigt dock men det är en så liten mängd man använder och sparar så myyyycket städtid.
    Håller med, cillit bang är mycket bättre än fönsterputs på duschdörrarna! Jag använder fönsterputs varannan gång kanske, mest för att jag inte är så förutseende som du och städar när jag är naken efter duschen, och då blir det lite bökigt att skölja av efteråt - allt runtomkring blir vått.

Hade samma funderingar som TS innan vi köpte våra duschdörrar, men det estetiska fick gå före det praktiska för vår del (vi har en jättefin inbyggd hylla i duschen som jag vill ska synas)och det ångrar jag inte även om vi får städa mer än om vi hade frostat glas.
  • Gustie

KorElleBelle, aha...så det fungerar nästan som bilvax då? Det får vattnet att rinna av så ni behöver inte göra något efter varje dusch?

Jag har ju nästan bestämt mig för klarglas nu....men finns det skrapor till rundade duschväggar? De måste ju vara lite mjuka för att kunna följa glaset i så fall?

• Agamemnon
    Marie IE B skrev 2007-09-23 13:29:50 följande:
    Vi har en vanlig rak gummiskrapa och skrapar glasdörrarna vågrätt.
    Hade vi också när vi hade duschkabin med klart glas. Tog kanske 30 sekunder att skrapa när man hade duschat.
  • Etta med kokvrå

Klart glas så att man kan se in? Är ni inte kloka eller? Då kan ju t ex flickvännen se mig när jag står och duschar och tvättar kuken. Pinsamt!
    Fast nu släpper jag i och för sig inte in någon på skitan när jag duschar.

• Gustie

Ettan, känns inte som att det är ett problem för mig, för du duschar ju inte hos mig eller hur?

Marie, ja såklart...man kan ju ta den vågrätt...

Har någon av er kloka människor något bra råd på var man kan handla badrumsinredning till vettiga priser, då tänker jag på speglar och skåp och sånt?
    För vi har tänkt byta lite temporärt, eftersom vi inte ska kakla och sånt nu men har vissa delar av inredningen vi vill byta redan nu.
    Men vi vill alltså inte köpa för dyrt eftersom man kanske vill byta mer sen när man gör om allting.

Svar på tråden Ni som har duschvägg med klart glas!