• Sanna Marie

Ni med 4-5 månaders bebis - smakportion?

Hej på er!

När min dotter var fyra månader så började jag ge henne smakportioner. Det var fyra år sedan.

Idag rekommenderas det vid 6 månader.
    Men min grabb som är fyra månader är ganska så stor - väger redan över 8,5 kg. Han vill gärna sitta i mitt knä då vi äter och följer varje tugga som jag stoppar i munnen. Det känns som om han är redo för att börja smaka.

Ger ni era bebisar smakportion?
    Vad har ni börjat med och hur mycket äter dom?
    Hur sitter eran bebis då han/hon äter?

Ser ni någon skillnad i avföringen - alltså inget magknip eller hård i magen osv.? Dom mår bra?
    Kram!

• Svar på tråden Ni med 4-5 månaders bebis - smakportion?
  • fjärilstofflan

jag började med smakportion när han var 4 månader...
    det gick jättebra... jag gav han några skedar varje dag..
    han fick inte magknip.. det enda jag märkte med avföringen var att det började lukta värre

• hoffipoff

Jag började ocså med smakportioner till grabben när han var 4 mån. Gick jättebra! Äter glatt allt som bjuds.

Jag började med klassiker som potatis och morot. Provade snabbt gröt och frukt, så det äter han varje morgon numera.

Melvin sitter i sin stol vid köksbordet när det är matdags.
    När det gäller frågan om avföringen så tycker jag att det är fastare och luktar lite mer. Magknip har han aldrig fått.

Lycka till!

• Tudorjohansson

Började oxå med smakisar till min son när han blev 4månader. Började med potatis och palsternacka. Och gröt på morgonen o kvällen.

Först var det bara några teskedar men nu mummsar han i sig massor. Han har heller inte haft problem med magen. Bajet e dock mycket "hårdar" och luktar inte hallon

• Tokeri

Började oxå vid fyra månader. Han är snart fem å äter nu nästan en liten burk. Och gröt på kvällen. Han har haft lite problem med magen nu sen ja slutade amma. Det luktar verkligen illa och det är hårdare nu inte alls som det va förut. Han älskar mat :D

• Sanna Marie

Åh, nu känner jag för att börja idag.
    Har längtat efter denna stund - det är ju så roligt att laga mat och se hur dom reagerar på olika smaker.

Ha ha ha förstår att avföringen luktar lite värre.
    Det som jag är mest orolig för är magknip men jag får väl ta det försiktigt och se till att han äter i sin takt.

Tack för alla mat tips!
    Kram!

• Ningla

Börjae också med smakisar vid 4 månader, gröt. Hon gillar det massor. Hon skulle nog gilla att få potatis smakisarna och alla de andra smakerna jag har gjort men det däremot kommer jag att vänta med då jag vill amma till största delen ett tag till. Gröten märktes på avföringen direkt, men ingen knip eller problem , bara mer lukt ;  )

(¯`°?.¸ ღ♥ TiLdE ♥ღ ¸.?°´¯)
  • JosJos

Jag har fått rekommendationen att börja ge vid 4 månader - konstigt att du fått ett annat råd! Jag började ge någon tesked om dagen men gick snabbt upp till helportion eftersom magen inte trasslade och för att hon tyckte det var gott. Havregröten var en hit i synnerhet(speciellt med mosad banan i)!
    Elsa sitter i barnstol (med extra insats eftersom hon inte är så stadig än). Vi ger henne mat i tallrik med sked vid matbordet så att det ska vara en sån "normal" matstund som möjligt. Vid nåt tillfälle blev hon hård i magen (vet ej vad det berodde på)men det löste sig snabbt (haha ursäkta ordvitsen!) med katrinplommonpure.

• Rintintin

Jag har precis varit på BVC på smakisinformation. Och sexmånadersgränsen är från WHO och innefattar således även barn från fattigare länder där man kanske inte har så näringsrik mat/ersättning att ge. Vi fick höra att det däremot är viktigt att bejaka den här nyfikenheten. Att det är som ett fönster som är öppet nu och att det kan vara stängt vid 6-7 månaders ålder och att det då blir svårare att få barnet att äta mat!

Svar på tråden Ni med 4-5 månaders bebis - smakportion?