• Tulip

När pajdegen går sönder....

...när jag kavlar ut den, vad är det för fel på den då?

För:

* varm? In i kylskåpet med den igen?
    * kall? Ligga framme en stund efter att den varit i kylskåpet?
    * torr? Ska jag tillsätta mer vatten?
    * blöt? Tillsätta mer mjöl?

Varför ska den förresten ligga i kylskåpet innan den bakas ut???

• Svar på tråden När pajdegen går sönder....
  • oOMayaOo

Antagligen är den torr och behöver mer smör(för jag utgår ifrån att det är smör i) eller så har du arbetat degen för mycket när du gjorde den. En pajdeg ska man bara "samla ihop", inte knåda. Sen ska man låta den vila.

• Tulip
    oOMayaOo skrev 2007-09-20 10:11:59 följande:
    Antagligen är den torr och behöver mer smör(för jag utgår ifrån att det är smör i) eller så har du arbetat degen för mycket när du gjorde den. En pajdeg ska man bara "samla ihop", inte knåda. Sen ska man låta den vila.
    Ok, har säkert knådat den alldeles för mycket.
  • Sacha81

Matpaj? Rekomenderar Maizenas pajdegs mix, kostar runt 10 kr och blandas endast med vatten och sedan trycks ut i hela formen! Kanonbra!

*Mamma till sötaste Jesper född 2007-02-26*
  • Anksan

www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=322858&ingredients=pajdeg&av704si=5909&av704ko=-1&showResults=false&lid=receptSearch332139&lPos=0

Den här pajdegen tycker jag är suverän. Hur lätt som helst att arbeta med. Behöver inte ens vila i kylen bara att baka på

• Tulip
    Sacha81 skrev 2007-09-20 10:20:21 följande:
    Matpaj? Rekomenderar Maizenas pajdegs mix, kostar runt 10 kr och blandas endast med vatten och sedan trycks ut i hela formen! Kanonbra!
    Anksan skrev 2007-09-20 10:25:49 följande:
    www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=322...Den här pajdegen tycker jag är suverän. Hur lätt som helst att arbeta med. Behöver inte ens vila i kylen bara att baka på
    Tack för tipsen, men nu har jag ju redan en deg jag måste göra något åt...
    Jag tar till våld och trycker ut den istället för att kavla.
  • Atamon

Att pajdegen ska vara kall är för att den ska bli lättare att hantera. Värmen från händer eller matberedare som man kör länge, får smöret att smälta - och då blir degen svår att hantera.
    När man gör iordning pajdegen, ska smöret helst tas direkt från kylen, dela gärna smöret och ställ in i kylen igen och vattnet ska vara kallt också. Vid blandning ska man arbeta snabbt (precis som det sagts tidigare) bara arbeta snabbt med händerna eller köra sekundvis i matberedaren. En bra pajdeg ska nästan vara lite fuktig och kladdig. Man kan ta i lite mer vatten om den blir torr. Sedan vila i kylskåpet.

• Tulip

Tack för svaren jag fått!

Pajen blev rätt ok ändå, men nästa gång ska den bli bättre!

Svar på tråden När pajdegen går sönder....