För- och nackdelar med att köpa lägenhet
Jag skulle vilja höra från er som har köpt eller funderar på att köpa bostadsrätt - vilka är fördelarna och vilka är nackdelarna när det gäller lån etc.?
Jag skulle vilja höra från er som har köpt eller funderar på att köpa bostadsrätt - vilka är fördelarna och vilka är nackdelarna när det gäller lån etc.?
Nackdelen är väl att man binder upp sig på ett lån som ska betalas tillbaka. Det är viktigt att se till att man har marginaler om räntan går upp eller om det händer något i ens privatekonomi.
Fördelarna är många, se det som en investering. Man kan fixa och bygga i lägenheten och göra det för "sin egen skull", man gör oftast vinst på den också när man säljer sedan. beroende på vart man bor förstås. Ett kompispar gjorde precis en miljon i vinst på en lägenhet de bott två år i, då hade de bara tapetserat om i ett rum.
Hej!
Precis som Maverich, säger, man KAN göra en vinst när man säljer lägenheten sen, men det kan ju vara så att värdet sjunker också. Kanske inte helt troligt i Stockholmsområdet, men annars i landet verkar inte bostadspriserna vara så upptrissade..
Sen kan jag av egen erfarenhet tycka att skillnaden mellan hyresrätt och bostadsrätt inte alltid är positiv. Du betalar ju avgift till bostadsrättsföreningen som ibland är ungefär lika hög som om du haft en hyresrätt. Även om värdet sen går upp på lägenheten har du ju betalat mellanskillnaden till bosadsrättsföretaget redan. Trots den avgiften hjälper de dig inte om din spis går sönder, om du får en fuktskada osv.. Det får du bekosta helt själv.
Bor du i hyresrätt med en schysst värd så kommer de och fixar sånt åt dig. Jag blev precis av med min fuktskadade diskbänk t.ex. Medans min pappa med fuktskadat badrum fick bekosta hela kalabaliken själv.
Tack för era svar. Skulle vara kul att höra fler synvinklar också.
Den stad vi ska flytta till är en studentstad - Umeå - så rimligtvis så bör söktrycket på lägenheter inte falla så fort. Men å andra sidan så är ju inte studenter den första målgruppen som köper lägenhet direkt heller. Fast nyutbildade kanske väljer att stanna på studieorten och då kanske satsar på att köpa an lägenhet.
Svårt det här. Vi kommer bo i Umeå i minst 5 år (jag ska studera, han jobba), så egentligen skulle vi kunna köpa. Men med bara en part som har fast jobb så vet jag inte om det är värt det i alla fall.
Vi köpte i årsskiftet och säljer nu, för vi trivs inte med den här boendeformen alls!
Jobbigt nu när man köpt hus å vill ge sig iväg, då ska det säljas å anlitas mäklare , som kostar massor med pengar.
Tänk er för å kolla vad det är för snitt ålder i föreningen!! Påverkar ju en del om man säger så....