• Bicky

Hur nyttigt är smoothies egentligen

Smoothies är gott. Ibland är det allt jag äter till lunch, å så känner jag mig nyttig. Det är med lättyogurt.

Men hur nyttigt är det egentligen? Innehåller det en väldigt massa socker från frukten?

• Svar på tråden Hur nyttigt är smoothies egentligen
  • mammutten81

Ja, men det beror ju på vad man gör sin smoothie på.
    Frukten är ju olika nyttig beroende på om den är fryst eller färskt, oftast är det lite socker på fryst.
    Men fruksocker från färska bananer är inte direkt ohälsosamt.

Värre är det väl med yougurten, även om det är lätt.

• Bicky

Det är med färska frukter: banan, apelsin, bär.

Varför är det värre med yogurten om den är lätt och osockrad?

• raspberryrevolution
    Bicky skrev 2007-09-20 12:29:16 följande:
    Det är med färska frukter: banan, apelsin, bär.Varför är det värre med yogurten om den är lätt och osockrad?
    är yogurten osockrad el osötad det är väl det som är frågan om det är nyttigt eller ej.
  • mammutten81

Du skrev inte att den var osockrad.
    BAr alätt, det är ju inte samma sak.

• Dimitra

Ett litet tips: häll ned en näve fiberhavregryn innan smoothien mixas. Det blir jättegott samt att man får med lite långsamma kolhydrater

Och åren går...
  • gagge

Har ett jätte gott recept som jag såg på Tv för ett tag sedan.

Ta 1 påse frysta hallon (brukar köra med euroshopper, dom är jätte goda)

1 urgräpt avacado häll allt i en stor bringare och fyll på med jokks tranbärs juice och mixa med stavmixer tills den är slät, om man tycker den är för tjock häll i mer tranbärs juice.

Sjjjukt god!

• isisisis

Bär är nyttigare än frukt......hallon och blåbär,björnbär och tranbär och nypon...

Annars är grönsaker betydligt nyttigare än frukt.

Mjölk och glass är mer nyttigt för barn än vuxna....

• Anna83 m Juline och Vincent

Vi brukar göra smoothie när vi e sugen på nått.....Då använder jag Vikt väktarnas Vaniljyoughurt(jättegod) sen tar jag frysat blåbär o hallon o bara kör med handmixern.Jätteenkelt o gott...Tror inte det är specielt mycke socker i det.......

• Bicky

Vilken typ av grönsak tycker ni skulle passa i en smoothie?

isisisis skrev 2007-09-20 14:04:43 följande:
    Bär är nyttigare än frukt......hallon och blåbär,björnbär och tranbär och nypon...Annars är grönsaker betydligt nyttigare än frukt.Mjölk och glass är mer nyttigt för barn än vuxna....
  • isisisis

fast avokade är ju ingen grönsak.

Det finns tomatjuicer och andra grönsaksmixar man kan göra också

• Thursday

Sen är ju en smoothie, oavsett vad den är gjord, på alldeles tokigt att äta som enda lunch! Det är verkligen inte det minsta nyttigt.

• flugsvamp
    Thursday skrev 2007-09-20 15:15:35 följande:
    Sen är ju en smoothie, oavsett vad den är gjord, på alldeles tokigt att äta som enda lunch! Det är verkligen inte det minsta nyttigt.
    Jasså jag har hört att det ska vara bra
    Money Talks Bullshit Walks
  • Thursday
    050916 skrev 2007-09-20 17:03:00 följande:
    Jasså jag har hört att det ska vara bra
    En lunch, om det är ditt huvudmål den dagen, ska innehålla ungefär hälften av ditt totala kaloriintag, d.v.s. omkring 1000 kcal om du är kvinna och har ett stillasittande jobb. En smoothie innehåller definitivt inga 1000 kcal, och dessutom inga fibrer öht.
  • Bicky

Men om man kompletterar med choklad då?

Jag äter huvudmålet på kvällen.

Thursday skrev 2007-09-20 15:15:35 följande:
  • Thursday
    Bicky skrev 2007-09-20 18:32:18 följande:
    Men om man kompletterar med choklad då? Jag äter huvudmålet på kvällen.
    Jo, choklad, youghurt och bär låter ju som en välbalanserad kost...
  • Ellpi

Jag gör en supergod smoothie på 2dl djupfrysta blåbär, 2dl osötad sojamjölk, 1 banan och lite linfrön. I bland byter jag ut blåbären mot hallon.

Svar på tråden Hur nyttigt är smoothies egentligen