• mogirl

Någon som har fött utanför EU???

Undrar hur det funkar med föräldrarpenning om man föder utanför EU?? Tänkte resa bort men man vet aldrig vad som händer, skrutten kanske kommer då...Hur gör man med anmälan av sitt barn och föräldrarpenningen????

• Svar på tråden Någon som har fött utanför EU???
  • Oceanpet

Om du bara ska resa bort sa ar det lugnt. Du far ett papper pa sjukhuset (fodelseintyg) som du sen ger till forsakringskassan nar du kommer hem. Jag har fott barn i Filippinerna men jag bor har sa det ar lite annorlunda, jag far ingen foraldrapenning.

• whatelseisnew

Min dotter är född i usa och jag hade inga problem att få loss föräldrar pening när vi väl flytta hem.

mogirl skrev 2007-09-20 13:07:59 följande:
    Undrar hur det funkar med föräldrarpenning om man föder utanför EU?? Tänkte resa bort men man vet aldrig vad som händer, skrutten kanske kommer då...Hur gör man med anmälan av sitt barn och föräldrarpenningen????
  • BabeGrl

Som andra har skrivit,... om du foder utanfor genom att du ar pa resa eller semester blir barnet svenskt anda. Det ar bara att nar du kommer tillbaka sa far du anmala barnet och da far du foraldrarpenning.

Children Are Our World
Svar på tråden Någon som har fött utanför EU???