• Söta Nasse

Ni med glutenallergi - Läs här!

Jag misstänker att min son kan vara allergisk mot gluten.
    Han har haft problem med eksem sedan han var bara några få månader gammal.

Nu har det blivit mkt värre och han har fått ett konstigt utslag som sitter dels på armarna, men även vid rumpan och insidan av låret.

Han har fått både klådstillande Tavegyl och nån salva mot svampinfektion, emn jag tror inte att det är vad han har.
    Han har nu ätit och smörjts in med det i 2 dgr utan att dethar blivit bättre.

Jag har länge misstänkt någon form av allergi, men det enda läkarna har testat är hund, ägg och mjölkprotein.

Om jag nu skall försöka utesluta allt gluten hur gör jag då och hur länge bör jag hålla på för att kunna se ett ordentligt resultat?
  • Svar på tråden Ni med glutenallergi - Läs här!
  • meic

Har du pratat med läkare?
    Man ska inte utesluta gluten innan man testat sig för det, man testar genom gastroskopi och har man uteslutit gluten ur dieten så läker tarmen och man kan inte se om det finns en intolerans.
    Man blir ju oftast dålig i magen utav det. Ofta när det är eksem/utslag så är det en kontaktallergi, men man kan såklart få det av annat också.

• susye
    meic skrev 2007-09-20 16:37:20 följande:
    Har du pratat med läkare?Man ska inte utesluta gluten innan man testat sig för det, man testar genom gastroskopi och har man uteslutit gluten ur dieten så läker tarmen och man kan inte se om det finns en intolerans.Man blir ju oftast dålig i magen utav det. Ofta när det är eksem/utslag så är det en kontaktallergi, men man kan såklart få det av annat också.
    det där gälelr vid glutenintolerans o inte vid glutenallergi som är två helt olika saker
  • meic

Man har upptäckt att de testerna man gjorde förr ang glutenallergi inte är tillförlitliga utan visar ofta fel så därför gör man nu på detta sätt istället.
    Glutenintolerans kallas ibland för glutenallergi, vilket är felaktigt, man kan ta blodprov för att leta efter antikroppar, men man ska också göra en gastroskopi.

• susye
    meic skrev 2007-09-20 16:44:03 följande:
    Man har upptäckt att de testerna man gjorde förr ang glutenallergi inte är tillförlitliga utan visar ofta fel så därför gör man nu på detta sätt istället.Glutenintolerans kallas ibland för glutenallergi, vilket är felaktigt, man kan ta blodprov för att leta efter antikroppar, men man ska också göra en gastroskopi.
    men nu verkar ju killen inte ha problem från magen så jag tror inte det är glutenintolerans (celiaki) utan mer en glutenallergi prevcis som min dotter hade då hon var liten
  • meic

ja visst kan man få eksem, absolut, men det är inte det VANLIGASTE det var bara det jag menade.
    Och självklart kan man vara allergisk mot vetemjöl. Skilda saker...

jag säger bara att nuförtiden så testar man på det sättet (de artiklarna är ju 3 år gamla) jag blev också förvånad när läkaren sa detta, jag ska själv tillbaka till Lunds lasarett snart och göra om testerna just för att de ändrat standarden.

• ciccielv

våran tös fick plötsligt svåra och mycket konstiga utslag,de kom i armhålorna och på bröstkorgen.läkarna visste inte nes vad det var på vårdc.de kollade i en bok men där fanns de inte ens med!

efter ett par veckor började dottern kräkas och få svåra diarrer,enligt vårdc var det influsenasn.det fortsatte och fortsatte,vi sprang på vårdc många gånger.efter 2 månader sa de att det var influensa fortfarande.

dottern rasade i vikt,blev helt blek och kräktes dygnet runt och hade diarre dygnet runt,magen lät som ett flygplan innan allt for ur henne.

efter att maken hade skällt ut vårdc så tog de blodprov som visade gluten.kort därefter tog de ett tarmluddsprov.

sedan ca 19 månaders ålder har dottern fått äta glutenfri kost,hon är pigg,men får hon i sig en liten bit av fel mat så blir hon rejält hängig och trött och får rejäl kräkning

• Söta Nasse

min son har haft problem med magen ända sedan han var liten.
    Ibland är han hård och ibland diarée. Han hade nästa diarée hela tiden när han var några månader. Han kräktes även väldigt lätt då.

Hans kurvor har nu börjat rasa sedan 1års åldern typ.
    Han vill inte ha mat ocvh är bara grinig hela tiden,

Vet inte om han kan ha gluten allergi/intolerans eller om det kan vara mjölken

Har testat mjölkprotein och ägg men det var negativt

Får väl boka in honom för ett test imorgon då. Det här kan verkligen inte fortsätta

• meic

Hoppas att det går bra för er!

• Söta Nasse

det har blivit mkt sämre nu den senaste veckan. Sonen sover inte eller oroligt och har även haft en del ont i magen som då har släppt när han har bajsat lite på natten.

Svar på tråden Ni med glutenallergi - Läs här!