• Annelie73

Bada tunna

Jag och min man ska snart iväg på en myshelg på spa där de har vedeldad tunna med 40 gradigt vatten. Jag är då gravid i v 28 och undrar om det är ok att bada sådant då. Jag hoppas verkligen det, det skulle vara så mysigt!!!!!

• Svar på tråden Bada tunna
  • anntony

har fattat det som att man inte ska göra det...kolls upp det med din barnmorska först för att vara säker

• puffipuff

bada tunna skulle jag inte gjort. finns så mycket bakterier. min föräldrar har en sån och jag badade inte i den under min grav.

• blivande fsk lärare

min barnmoska sa åt mej att göra sånt nu innan barnet föds, åka på spa och bada och fixa, så jag tror inte det är ngra problem, men som sagt alla säger olika

• Storsfru

Det jag skulle fundera över är:

-renas vattnet
    -är det sjövatten eller kommunalt vatten som används
    -hur länge har just det vattnet använts
    -hur ofta rengörs tunnan
    -mår du o bebisen bra av höga temperaturer
    -hur många andra har badat i tunnan innan eller med dig

Vet att jag utan att vara gravid mår dåligt när vattentemperaturen i tunnan går över 39 grader. Och i den härliga temperaturen runt 37-38 växer alla gosiga baciller som bäst.

Själv kommer jag inte bada i tunnan vi ska till i november, pga värmen och att vi använder sjövatten.

• Lärarn

Jag badar tunna, men orkar pga värmen inta vara i lika länge. Och bakterier... Visst ska man väl vara försiktig, men livmodertappen ska väl vara stängd och skydda livmodern eller?

Måste man vara så orolig för allt?

• Nadjis

Jag har badat tunna, men man får väl vara noga så man inte får kallsupar. Alltså så man inte sväljer vatten. Men det ska iofs alla vara noga med. Så som jag förstått är det mest bubbelpool man ska vara försiktig med men främst då pga bubblorna. Att bada varmt är väl ingen fara precis, 40 grader är ju inte jättevarmt heller. Bara 3 grader varmare än normal kroppstemperatur, du sitter ju inte där flera timmar i rad heller. Men svälj som sagt inte något vatten, om du hade planerat det

• ullies

Jag har tunna och har valt att inte bada i den pga bakterierna. Men unna dig spabehandlingar som finns för gravida istället Kika på axelsons.se

• Nadjis

Men ring och rådfråga en bm så får du väl ett korrekt svar.

Svar på tråden Bada tunna