• danei

Är det nån som har broderat in namn o datum på dopklänningen?

Skulle vilja brodera in namn o datum på våran dopklänning och skulle vilja veta hur ni har gjort...Tog ni med alla namnen eller bara förnamnet och sen hur skrev ni datumet?

Har ni bilder så skulle jag gärna vilja se dem

• Svar på tråden Är det nån som har broderat in namn o datum på dopklänningen?
  • Vårsolen

vi har en klänning som går runt i släkten och på den står tilltalsnamn samt årtal på alla som haft den

• maximilian04

Jag har broderat in båda sonens nam och datumet

• Auris

Vårsolen skrev 2007-09-20 19:23:39 följande:

vi har en klänning som går runt i släkten och på den står tilltalsnamn samt årtal på alla som haft den
    Vad kul!
    Vi har också en som går runt i släkten och har gjort så i 100 år (bokstavligen!) Makens mormor är döpt i den klänningen och så är hans mamma och hennes syskon och maken och hans syskon och kusiner. Den är skör men fortfarande mycket vacker. Tänk om alla namn och datum hade funnits - vilken historia! Men den hade varit väldigt fullbroderad vid det här laget...
  • nitraM

I våran släkt har vi åxå en dop klänning med namn och datum.
    Alla flickor e broderat med rosa och alla pojkar med blått.
    Sen har vi även en duk som man ska torka huvudet med under dopet som åxå broderas.

Tror de e min mormor som köpte den till sitt första barnbarn.....å nu e de inne på barnbarns barn =)

• Moniqe1979

sambons släkt har en dopklänning och de broderar in namn och datum på ett sidenband som knyts runt midjan på barnet.

• Kajsan

Japp! Jag har en hemsydd klänning, jag ritade den och en släkting sydde.
    Hon broderade in förnmn och datum i fållen längst ner.
    Mitt nästa barn kommer ha samma klänning.
    ( Bild finns i galleriet)

• danei

Kajsan:

Jättefin klänning! Är broderierna i vitt?

• danei

Nån som har bilder som man få kika på?

• E mamman

Vår dopklänning är 100 år gammal och min andra dotter som ska döpas om ett par veckor är nr 35 att döpas i den och själv är jag nr 16. Förnamn och årtal är broderar längst ner i kanten med kjedjestygn i vitt. Så enkelt och stilrent och en riktig släkthistoria.

• Carin66

Min mans mamma har en dopklänning som har gått runt bland hennes barn ( min man och hans två syskon). Det är två band som hänger ner..på det ena bandet står tex Erik(min man) och på andra bandet Emelie(vår dotter).
    Under alla namnen så har Eriks moster broderat blommor i olika färger.

Svar på tråden Är det nån som har broderat in namn o datum på dopklänningen?