hej,
som sagt, gravid med mitt andra barn, också det kommer jag att föda i spanien.
Vi har check med läkaren var 4 vecka, först med sköterska då hon väger och kollar trycket samt urinprov och sedan gör doktorn ultraljud fast bara ljud, alltså, han lyssnar med ett stetoskop på hjärtljud och ibland gör han även en vaginal check. När man närmar sig födelsedatum blir det tätare besök, tror det var varannan vecka och går man över tiden var det var tredje dag till att börja med.
Vid sidan av dessa rutincheckar gör man som rutin:
-När man upptäcker att man är gravid, dvs vid första besöket (som man får direkt) gör man ett ultraljud och konstaterar att bebin finns där och att den sitter rätt (grön prick som pickar).
- v.12 Nupp//UL samt om man vill Triple Screening, urin samt blodtest där allt mäts bl.a toxoplasma)
- v.20 Större ecografi då alla organ mäts och eventuella anomalier upptäcks (förhoppningsvis).
- v.22-24 O´Sullivan-test dvs diabetestest.
- v.35-36 Ecografi för att kolla hur bebin mår och mäta vattenmängd etc.
Har jag glömt ngt?
Vi har 16 veckors betald föräldrapenning, varav 6 veckor av dessa är obligatoriska till mamman. Sedan har man rätt att vara hemma 1 år till utan lön med rätt till samma jobb som tidigare och 3 år med företräde till jobb som dyker upp.
Ibland får jag känslan av att det inte spelar ngn roll om man föder i en liten by på savannen i afrika eller om man föder i Finland, man jämför med det man hört i alla år och tycker att allt är underligt (hemma på våran gata i staaaaan) eller åtminstone annorlunda. Som det är nu hade jag hellre dött än att föda i Sverige, i synnerhet efter att ha läst runt här på Familjeliv. I Spanien är jag KUND på sjukhuset, det ligger i deras intresse att jag är nöjd och att jag rekommenderar det til mina väninnor. Man blir väldigt ompysslad och har många rättigheter och få skyldigheter (ja visst, jag talar bara utifrån min egen erfarenhet, säkert finns det de som inte håller med men i princip alla jag känner är väldigt nöjda). Jag gillar att bli behandlad speciellt, jag är för fan bara gravid några få gånger i mitt liv och med allt vad det innebär kan man väl i alla fall få bli ordentligt omhändertagen?! Jag känner till både de privata som de allmäna alternativen och som sagt, har aldrig hört ngt dåligt om endera.