• Squirle

Fler utlandsgravida?

Undrar bara om det är fler än jag där ute som inte riktigt har uppnått föräldrastadiet ännu utan fortfarande är gravida i utlandet? Jag bor i Mexico sedan två år tillsammans med min sambo och vi väntar nu vårt första barn i slutet av december/början av januari (vi håller tummarna för det senare :)). Det är jättekul samtidigt som det är skrämmande. Det är inte mycket som är som i Sverige här när det gäller att vänta/föda barn. Bl.a finns det inga psykoprofylaktiska kurser eller annat för att förbereda sej för Dagen D.

Jag har följt tråden "Utlandsgravida - Numera utlandsföräldrar" med intresse men det skulle vara kul att "prata" med andra som fortfarande väntar barn i utlandet.

• Svar på tråden Fler utlandsgravida?
  • Viktoria i Spanien

Hej! Jag väntar mitt andra barn i Spanien, BF 22 januari. Första gången (2005) jämförde jag mkt med Sverige, på gott och ont. Denna gång bryr jag mig mindre, har väl hittat "mitt" sätt och har en doktor som jag är väldigt nöjd med (samma som sist) och bara det faktum att han är berest och VET att allt som ör normalt för en spanjorska kanske inte är normalt för mig är jätteskönt och gör att jag inte känner mig som ett ufo med alla mina annorlunda utgångspunkter,. För vi är ju olika, vi ser på det här med födsel och barn annorlunda och det underlättar ju MYCKET om man i alla fall får känna att det man undrar över eller tycker tas på allvar. Så vad jag vill säga med allt detta svamlande är att: hitta en läkare som du trivs med och som inte är suuuupermejicano utan som vet tat dte finns andra länder och andra värderingar än hans/hennes. Finns det verkligen inga förberedande kurser? Har du kollat med ambassaden om det kanske finns andra gravida mammor däromkring? Svenskamammor.com är ett annat alternativ, så kan du ialla fall hitta svenska mammor i mexico att prata av dig med.

• Squirle

Hej! Nog är det sant att vi har olika ideer angående födelse och att ha barn. Min sambo, som är generellt sett är väldigt o-mexicano, försöker verkligen förstå mej men jag tror att det är svårt för honom ibland. HaEn sån självklar sak som att använda en bilbarnstol. Han tyckte att det hade ju gått bra för honom utan en så varför skulle vi behöva det? Men det krävdes inte så mycket diskussion innan vi köpte en. Sen råkade vi nämna för mina svärföräldrar att vi funderade på att använda tygblöjor. Häromdagen fick vi ett paket från dom och i det ligger hemmagjorda tygblöjor. Eller tygbitar som man visst kan vika till tygblöjor. Jag hade ju kollat på de lite mer moderna varianterna som finns i tex USA, men nu får jag lära mej att vika blöjor a la 50-tal hihi.

Vi bor i utkanten av Mexico, rena lantlivet på många sätt faktiskt trots att det ska finnas ca 300 000 pers här. Min sambo som är från Mexico City tycker det är byhåla :D. Det är lugnt och skönt men när man vill ha något som

• Squirle

Hoppsan. Jag lyckades på något mystiskt sätt trycka på Posta inlägget innan jag var färdig. Kanske en hint om att det började bli för långt? :D

Vad jag ville säga med att leva på landet är att det saknas mycket som man tar för givet i mer "civiliserade" trakter. Vi frågade vår läkare om detta och han sa ja visst, gå dit och dit. När vi kom dit fanns ingenting utom en klinik för sämre bemedlade. När vi frågade där såg dom ut som frågetecken. "Förberedas sej för att föda? Varför då???? Kvinnor har ju fött i alla tider så varför kan inte du åka till sjukhuset och ploppa ut ungen som alla andra?" typ. Liknande reaktion när vi frågade på Clinica de la mujer. Jag hade lite hopp om att åtminstone kunna gå en yogaklass för gravida (bättre än ingenting) men det verkar som om dom har lagt ner verksamheten.

Nåväl jag har inte helt gett upp hoppet. Under sker varje dag som t.ex att vi fick en telefonlinje igår. Det tog bara 3 veckor. Nu ska vi försöka få internet också. Kanske en dag så får vi vår egen post i stället för någon annans.... :D.

• Nillax

Hej,

Jattebra tradstart!
    Jag bor strax utanfor Sydney, Australien och ar gravid i v 19 med vart forsta barn. BF ar beraknad till mitten av Februari.
    Min sambo ar harifran, vi traffades i London och bodde dar ett par ar innan vi flyttade hit for lite over ett ar sedan.
    Mycket ar nytt for mig men hittills har det funkat bra. Kanns som man ar lite vilse nar man inte vet hur saker och ting funkar. Har min svagerska till hjalp dock.
    Jag har inte bott i Sverige pa over 10 ar sa har inte sa mycket att jamfora med dar.
    Squirle, har ni betald mammaledighet i Mexico?

• Squirle

Nej jag tror inte det finns betald mammaledighet. Nu hade jag inget jobb då jag blev gravid så jag är inte säker men det skulle förvåna mej mycket om dom har det. Det är väldigt vanligt att kvinnorna är hemmafruar här.

Jag har inte heller bott i Sverige på en herrans massa år, men innan jag flyttade hit så bodde jag i USA vilket är något så när likt gamla Svedala vad det gäller barnafödande. I Mexico beror det väldigt mycket på var man bor hur saker och ting fungerar. I storstäderna finns det mycket mer service och är mer internationellt om man nu ska kalla det så.

Ännu ett framsteg, om än inte direkt graviditetsrelaterat: Inte nog med att vi fick telefon i fredags. Igår fick vi också en internetanslutning hemma! Jag känner mej nästan civiliserad nu :D. Nu kanske jag kan ta en onlinekurs istället om jag inte lyckas hitta någon annan.

Idag startade vi vecka 27 lillen och jag. Det tog lång tid innan jag kände några rörelser men nu är det full fart mest hela tiden. Men han är väluppfostrad och låter mej sova i alla fall :). Än så länge...

Hur ofta går ni på undersökning? Och vilken typ av undersökningar är vanliga?

• Cattapult

Oh hej!
    Jag var just inne pa traden för utlandgravida-numera utlandföräldar och gnällde om att jag behövde sällskap under graviditen och VIPS! sa hittade jag er

Vi bor i egypten,min man är tysk, men eftersom jag har nära till sverige ska jag aka tillbaka och föda där.
    Har en helt ok gyn här, privat, och har precis varit hemma o gift oss, gatt profylaxkurs och besökt BB för rundvandring.
    Jag är i v 23 o bf är 24 januari

Äntligen fler vänner!

Cattie

• Nillax

Valkommen Cattie!

Jag gar in i v 20 pa lordag och bebben sparkar som bara den sedan en vecka eller sa tillbaka. Har ni kollat kon pa era bebisar? Vi vantar en lite tjej
    Gar pa kontroll var 4 vecka hos barnmorkan el lakare om jag vill. Det finns privat och statlig vard har och jag har bestamt mig for att ga statligt- jattebra sjukhus, har nyligen varit pa rundvandring pa BB och det ar verkligen jattefint.
    Pa undersokningarna kollar de blodtryck, mater magen, lyssnar pa hjartat och v 28 har jag en major undersokning dar de ocksa tar blodvarde, urinprov etc (gjorde aven en massa blodtester etc i borjan av graviditeten). Hur gar det till dar ni ar?

• Squirle

Hej Cattie! Välkommen och grattis till giftermålet!

Vi ska ha en pojke. Vår doktor sa det redan vid första ultraljudet, vid 11 veckor, och vid senaste undersökningen, 24 veckor, så kunde till och med jag se bevisen :D.

Jag går också på kontroll var 4e vecka hos en privat läkare. Statlig vård är inte att tänka på då dom har alldeles för många patienter och för lite personal/material. Bortsett från första besöket vi gjorde vid 11 veckor då jag fick lämna urin och blodprov, så är rutinen vikt, blodtryck och ultraljud. Tror att han ska kolla socker näst gång dock. Inga magmätningar än så länge. Vi försökte göra besök på ett av sjukhusen men dom blev förolämpade tror jag och var inte helt sugna på att visa oss. Vi ska försöka arrangera nåt med vår doktor i stället för på egen hand.

Jag hade visst fel om betald mammaledighet. oops :) Har nu kollat med sambon och man får betalt i 40 dagar om man har ett jobb. Ersättningen ligger runt 90% av lönen trodde han. Jag lär mej något nytt varje dag :D.

• Nillax

jag har 25 dagars fullt betald ledighet sa mer eller mindre det samma. Inte for att det ar sa valdigt bra men det ska val ga det ocksa! Hur trivs du i Mexico? Planerar ni bo dar for "alltid" och planerar du att prata svenska med er son? Ar nyfiken som du ser

• Viktoria i Spanien

hej,
    som sagt, gravid med mitt andra barn, också det kommer jag att föda i spanien.
    Vi har check med läkaren var 4 vecka, först med sköterska då hon väger och kollar trycket samt urinprov och sedan gör doktorn ultraljud fast bara ljud, alltså, han lyssnar med ett stetoskop på hjärtljud och ibland gör han även en vaginal check. När man närmar sig födelsedatum blir det tätare besök, tror det var varannan vecka och går man över tiden var det var tredje dag till att börja med.

Vid sidan av dessa rutincheckar gör man som rutin:

-När man upptäcker att man är gravid, dvs vid första besöket (som man får direkt) gör man ett ultraljud och konstaterar att bebin finns där och att den sitter rätt (grön prick som pickar).

- v.12 Nupp//UL samt om man vill Triple Screening, urin samt blodtest där allt mäts bl.a toxoplasma)

- v.20 Större ecografi då alla organ mäts och eventuella anomalier upptäcks (förhoppningsvis).

- v.22-24 O´Sullivan-test dvs diabetestest.

- v.35-36 Ecografi för att kolla hur bebin mår och mäta vattenmängd etc.

Har jag glömt ngt?

Vi har 16 veckors betald föräldrapenning, varav 6 veckor av dessa är obligatoriska till mamman. Sedan har man rätt att vara hemma 1 år till utan lön med rätt till samma jobb som tidigare och 3 år med företräde till jobb som dyker upp.

Ibland får jag känslan av att det inte spelar ngn roll om man föder i en liten by på savannen i afrika eller om man föder i Finland, man jämför med det man hört i alla år och tycker att allt är underligt (hemma på våran gata i staaaaan) eller åtminstone annorlunda. Som det är nu hade jag hellre dött än att föda i Sverige, i synnerhet efter att ha läst runt här på Familjeliv. I Spanien är jag KUND på sjukhuset, det ligger i deras intresse att jag är nöjd och att jag rekommenderar det til mina väninnor. Man blir väldigt ompysslad och har många rättigheter och få skyldigheter (ja visst, jag talar bara utifrån min egen erfarenhet, säkert finns det de som inte håller med men i princip alla jag känner är väldigt nöjda). Jag gillar att bli behandlad speciellt, jag är för fan bara gravid några få gånger i mitt liv och med allt vad det innebär kan man väl i alla fall få bli ordentligt omhändertagen?! Jag känner till både de privata som de allmäna alternativen och som sagt, har aldrig hört ngt dåligt om endera.

Svar på tråden Fler utlandsgravida?