• Linilur

Svimmade under förlossningen?

Jag var med om en obehaglig upplevelse under min andra förlossning. Det hela gick ganska fort fram, och smärtan var väldigt intensiv. Jag tog lustgas, precis som första gången. Min sambo och jag är ensamma i rummet, och han ska just gå och känna på badvattnet när han ser att jag ser lite konstig ut, som om jag håller på att somna. Det är just i slutet på en värk, och jag ligger med lustgasmasken för munnen. "Är du vaken?" frågar han, och då har jag tydligen nickat tillbaka. Som jag då upplever det så böjer han sig ner över mig tillsammans med en okänd sköterska och frågar "Är du vaken?", och denna bild upprepas för mina ögon gång på gång medan den försvinner iväg med accelererande fart. Samtidigt hör jag gaspumpen, vattenkranens tjutande och bebisens hjärtljud som ett stigande inferno av ljud som bara går mot ett tjutande. Det känns som jag (och bebisen med mig) faller bakåt ner i ett svart hål, och till sist är allt svart, det tjuter, och jag drabbas av insikten om att jag dör, och har fallit för långt bort för att kunna kämpa mig tillbaka. En sista gång ser jag min sambos ansikte framför mig som ett farväl.

Jag börjar då storgråta, och det får mig att vakna till liv. Min sambo står vid badkaret, så jag ser honom inte, och tror att jag är ensam. Jag vet inte om jag är död eller levande och letar febrilt efter en larmknapp. Då jag inte hittar någon så börjar jag i panik slå på alla knappar på datorn bredvid för att få någon att komma. Min sambo springer fram till mig och tröstar mig.

Barnmorskan kommer in och säger bara att "ja, ja lilla vän! Du har bara tagit för mycket lustgas och somnat! Det är vanligt och händer ofta att man får lite mardrömmar!" Det kändes inte alls bara som en mardröm, och där låg jag i min dödsångers och skulle koncentrera mig på att föda barn! Krystvärkarna kom efter bara ett par minuter.

Jag har pratat med en psykolog på bvc om detta, och hon tror att det som hände var att jag faktiskt tuppade av, och fick en utanför-kroppen-upplevelse eller nära-döden-upplevelse. Kanske var det smärtan eller blodtrycket? Eller var lustgasen felblandad? Under min första förlossning funkade lustgasen jättebra, och min sambo testade lustgasen både denna gången och vid hans första barns förlossning, och tyckte att den verkade MYCKET starkare denna gången.

Är det någon annan här som varit med om något liknande under en förlossning? Har väl inga större men nu efter, men tänker ofta på vad det egentligen var som hände...

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Svimmade under förlossningen?
  • Enya73

det är inte alls samma i mitt fall. Tänkte bara på den enorma tröttheten efter förlossningen som gör att man inte kan slappna av och jag minns att jag hade en likadan känsla - att falla ner i ett djupt hål och sedan med ett ryck komma tillbaka. Mkt obehagligt.
    Det är mkt möjligt att i ditt fall var det syrasen som "överdoserades"

• Alvi

Det där med ljudet och tjutandet, känner jag igen när jag har varit när att svimma, så det låter ju inte helt otroligt.

Annars vet jag inte vd det skulle kunna ha varit... Visst kan mardrömmar kännas verkliga och man tror verkligen att det har hänt när man vaknade, men... så som du reagerade...

• fitforfight

Jag hade svårt att ta bort masken så jag andades in lustgasen alldeles för länge.
    allt som sas i rummer ekade i mitt huvud som i en dålig skräckfilm.
    Jag minns att dom ryckte i mig hela tiden och sa till mig att andas ordentligt för att jag började tuppa av.

Det känndes som när man är riktigt packad och håller på att däcka

• LovleyBaby

Jag har tagit lustgas många gånger hos tandläkaren eftersom jag har tandläkarskräck. Exakt sådär känns det när man har andas in för mkt lustgas. Så de är nog ingen utanför-kroppen eller nära-döden upplevelse.  För isf har jag haft väldigt många ;)

ღ Älskar min familj ღ
  • Katie

Såg stjärnor och vart yr.. Men svimmade inte..

• slii

fick samma känsla, men vet att det var av för mkt lustgas. känns som om man faller långt långt bort.... rätt så härligt mitt i all smärta...

• Lobos mágicos

Jag tuppade också nästan av pga lustgasen. Jag fick även panik och trodde att något var fel. Jag fick för mig att bebisen var ute men att hon var död.

• AnneSophie

Ja, när jag använde lustgasen så höll jag på att svimma. Fruktansvärt obehagligt. Det var en extremt läskig upplevelse.
    Jag beskrev den såhär (skrev förlossningeberättelsen dagen efter):

BM säger att hon vet att jag vill testa smärtlindring (hon har läst mitt förlossningsbrev). Hon ger mig lustgasen och instruerar mig. Är lite rädd för lustgasen. Mådde ju så illa av den när vi testade på BB-besöket förra graviditeten. Kanske är det bättre när man har värkar? Jag är villig att testa allt som kan ta bort det här förbannat helvetes jävla onda.
    Andas in djupt ett par gånger. Ångrar det i samma sekund.
    Mår oehört illa. Det känns som om tiden stannar och jag försvinner in i ett dimmoln. Mitt ansikte domnar av, min kropp försvinner bort. Värkarna är fortfarande kvar men i bakgrunden men dom gör lika ont. Jag förlorar kraften att säga något och framför allt, kraften att jobba med värkarna. Blodtrycket sjunker jättefort och jag håller på att svimma. Mitt i en jätteseg jobbig värk.
    Slänger lustgasmasken och anstränger mig för att viska ”Ta bort. Tycker inte om.”
    Jag får ändå inte använda den mer eftersom bebisens hjärtljud gick ner för lågt. ”Bebisen gillar heller inte lustgas.” säger BM.
    Smärtan ökar igen när jag återvänder, kallsvettig, till verkligheten igen.

http://www.niomanader.se/webbisStory.asp?webbisID=189
    Då ska jag påpeka att lustgasen inte var för stark, tvärtom, den var inställd på mycket svag eftersom jag redan på BB-besöket testat lustgas och nästan svimmat.
    Jag funkar inte ihop med lustgas helt enkelt.
    Och Emmy (bebisen) mådde inte bra av lustgasen heller.
    Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
  • Julia85

När jag fick mitt första barn kännde jag precis som dig ts!
    Jag låg med lustagsen för ansiktet hela tiden! Jag såg sambon försvinna och jag åkte bakåt och allt blev svart! Jag hör tjutande ljud, bebisens hjärtljud och lustgasens pysande.
    Får panik och börjar veva med armarna! Då fattar barnmorskan att jag överdoserat lustgasen och försöker ta den ifrån mig. Men jag ville inte ge bort den till henne den var min! Så hon sänkte den jättemycket för krystvärkarna började just då!

Precis innan detta skedde kräktes jag av lustgasen också.

Med andra barnet så visste jag hur jag inte skulle göra så det fungerade mycket bättre + att jag satt rakt upp i sängen vilket hjälpte bebisen ut och allt gick mycket fortare och det gjorde inte riktigt lika ont. Dettta ledde till att jag inte använde lustgasen lika mycket.

Lia 040726 & Melwin 070507
Svar på tråden Svimmade under förlossningen?