• stinaflina

Ålder på gudfadder?!

Nu har vi utsett faddrar till vår andra dotter.
    Det blev barnets morbror (22 år), även fadder till vårt första barn tillsammans med deras mormor.
    Samt storasyster (snart 7 år)...

Nu har jag hört på omvägar att "vissa" församlingar inte "går med" på att en fadder inte är myndig (för ung?).
    Hittar ingen information om detta, inte ens på Svenska kyrkans hemsida.

Någon som har erfarenhet eller vetskap?

Måttligt irriterad blir jag om så skulle vara fallet.... :/

• Svar på tråden Ålder på gudfadder?!
  • Mini Pantern

Det stämmer att en del församlingar inte går med på det. När vi skulle döpa våra tvillingkillar så fick vår dotter på nåder bli fadder åt dem eftersom vi även tog våra äldre söner också.
    Man ska helst vara konfirmerad.

Men ta och prata med prästen tycker jag

5-barnsmamma
  • familyfour

Ring pastorsexpeditionen på din ort och fråga.

• Pillertrillan

jag tror faddern ska vara konfirmerad, myndig tror jag inte är nödvändig. Faddern ska ju förmedla det kristna budskapet, det kanske en sjuåring inte är kapabel till riktigt... Sen att de flesta faddrar inte gör det är en annan sak, men en sjuåring tror jag inte accepteras. Själv valde vi barnets mormor.

• Chipsgalen

Mitt barns fadder (min systers son) är 13år och han är fadder ihop med min sambos bror och hans fru. Och de sa väl egentligen inget särskillt om det. De kallade det för nåt annat men sen fick han fadderbrev mm som de andra...

Jag tror församlingen gör som don vill men hör med prästen där du bor.

• stinaflina

Tack för era svar!

Då fick jag delvis min farhåga bekräftad.
    Valet av fadder för oss handlar om de rätta känslorna och framtid. Därav valet.
    Finns många argument för och emot...men vi ser enbart fördelar.

Jaja...ska prata med prästen.
    Går de inte med på det så ställer vi in och söker annan församling. Så enkelt e de... :)

• stinaflina

Chipsgalen!

Menar du att det är prästens avgörande?
    Bra att veta.. :)

• Mini Pantern

Ja det tror jag att det är. Vår präst sa först nej men när jag sedan var lite påstridig så sa han ja okej det är ju inte SÅ länge kvar tills hon ska konfirmeras.

5-barnsmamma
  • stinaflina

Okej... :/
    Ja, vi får väl se. Dopet är nästa lördag så jag bara väntar på att han ska ringa så vi kan träffas och gå igenom proceduren.
    Tog faktiskt för givet att hon fick...tills jag hörde om "detta"...
    Tror nog att jag ska ta för givet att det är OK när vi ses...men vara förberedd på det omvända... Då stegar vi ut ur kyrkan... :)

Tack för ditt svar! :)

• Chipsgalen

stinaflina:

Jag vet inte om det är prästen som bestämmer... På vår präst lät det som att det var församlingen som bestämt det här. Man var tvungen att vara döpt och konfimerad här... Men det är säkert olika. Jag vet inte!

• stinaflina

Chipsgalen

Okej.
    Ja, det återstår att se. Ska bli mycket intressant... :)

Tack för ditt svar!

• vill ha fler barn

Min 10åriga son höll sin lillebror på dopet och han var enda faddern. enligt vår kyrkoherde så är enda kriteriet att man är döpt och det står nånstans på hemsidan oxå.
    Nu ska han hålla lillebror nr 2 och jag ska låta 2åriga mellanbrodern oxå vara fadder.
    Inga problem med våran kyrkoherde!

• Emeliela

Nu har jag inte läst svaren i tråden men jag vart fadder (gudmor) när jag var 13 el 12 år till mitt brorsbarn.. Var inga problem där men ganske i andra städer?

Svar på tråden Ålder på gudfadder?!