• Cia o krabaten

Tips på familjeaktiviteter med 2,5-åring

Vi har en 2,5-årig tjej som går på dagis varje dag.
    När dte har varit sommar har det räckt att vara hemma och ute i trädgården efter dagis och på helger, men nu är det mörkt och kallt.

Önskar tips på aktiviteter vi kan hitta på alla tre i familjen som dottern kan ha nytta av.
    Har själv tänkt på att åka och bada vilket vi alla gillar, men det kan vara svårt att hinna en vardagkväll.

Alla tips mottages tacksamt!
    Stora som små utflykter.

/Cia

• Svar på tråden Tips på familjeaktiviteter med 2,5-åring
  • Linda1976

Men behövs kvälls/em-aktiviteter om hon varit på dagis hela dan.  Räcker det inte att vara hemma, kanske gå till lekplatsen, läsa böcker, se nån film, bada, mysa.....

Linda, faktafanatiker, språkpolis och vardagsglamourberoende.
  • Cahjo

Hejsan,

Bada,
    Baka,
    Djurparker (på helgen kanske),
    Hälsa på i en leksaksaffär ,
    Ikea (De har ju leksaker som barn får prova, mycket populärt)
    Museum (kanske kan finnas något för barn, det finns ett i Gbg),
    Julpyssel (Lite tidig ännu kanske)
    Lek och bushus (Lek och busland)

Det var vad jag kom på just nu.

• Cia o krabaten

Tack för tips.
    Tanken är att vi vill försöka hitta på saker som en familj och inte bara att en av oss badar henne osv.

Scrapmom: Massa saker jag tycker är mysiga, men maken blir nog mera svårövertalad

Fler med ideer?

• Lisa77

På väg hem kan man ju ta en liten omväg med gummistövlarna på och leta vattenpölar, vem hittar den största och djupaste!?
    Hoppa och stänka en timme innan man går in för kvällen.

En promenad för dig och maken, medans lillan cyklar.
    Är det ok uteväder när ni hämtar på dagis, ta med frukt och ta en liten stund extra på favoritlekplatsen....
    När löven börjar falla kan man ta med en korg och samla fina löv att dekorera med, göra en tavla med foto från promenaden...
    Hemma och inne finns det väl massor man kan göra tillsammans. spela enkla spel, lägga pussel, måla med fingerfärg, leka med lera, lego.... läsa favoritboken om och om igen.
    Det behöver inte vara så avancerat, det är tiden tillsammans som räknas.
    Ha en mysig höst!

• Cia o krabaten

Tack igen för flera tips.
    Ska försöka hinna med några under nästa vecka

• saggitarius

Min tjej älskar picnic, o för egen del är det bekvämt oxå eftersom huset inte behöver saneras efter en måltid.
    Så brukar vi Måla, rita.. Promenader i hennes takt, titta på blommor o sånt. Lekparker, speciellt om det regnar är superkul.
    Mina barn är galna i hushållssysslor oxå, laga mat, diska, dammsuga, dammtorka osv..mamma e inte fullt lika glad över att aldrig få göra nåt själv...
    Klippa i tidningar, klistra, baka med play-doh, dansa, sjunga.. O så har vi börjat med rollekar oxå.. o gå på teater, fast de är oftast på vardagar eller helger, men det är jätte roligt tycker hon..

Finns massor, barn behöver oftast inte några märkvärdiga saker utan bara tid med vuxna. Och som barn med lite hjälp av vuxen, kan man lätt förvandla minsta lilla grej till ett stort äventyr! Vi hade t.ex picnic(saft och kex) på vardagsrumsgolvet en dag och det var hur kul som helst, tyckte både 2½-åringen o 1-åringen!(man får ju inte äta där egentligen..)

• Uncia

gå till biblioteket och låna böcker. där har dem ju ofta en liten pysselhörna för barn med.

• Glad i hågen

Vi brukar:

Läsa
    Spela musik, sjunga och dansa
    Rita
    Se på nån barnfilm hon gillar
    Låta henne leka fritt med sina grejer
    Cykla med trehjulingen inne eller ute
    Gå en promenad (om det är fint)
    Gömma hundens leksak och låta honom leta, som gömma nyckeln fast med en hund...
    Att få stå och tvätta eller blaska med vatten kan hon göra hur länge som helst.
    Låta henne bada i badbaljan och så är man själv med och pratar och plockar tvätt

Men rena familjesaker... Badhus är som du själv skrev en bra idé, men jag skulle inte göra det en vardagkväll efter dagis utan en förmiddag.

Men jag tror som andra har påpekat att en 2,5-åring är så stimulerad på dagis så man behöver inte göra så mycket mer än bara vara tillsammans efter dagis.

• Scrapmom

Nu har jag visserligen bara min son(3år) på dagis 3 timmar/dag eftersom jag är mammaledig, men han behöver mycket mer aktiviteter än så.

Tycker också det kommit massor med bra förslag!

• Cia o krabaten

Tack för alla ideer.

De är många bra förslag, men jag är ändå mera ute efter FAMILJEsaker. Sånt som lämpar sig bra att få med alla tre på och engagera alla tre.
    Många av sakerna gör vi redan, men det blir liksom mest jag och dottern. Vill dra med pappan som kommer lite utanför då dottern är otroligt mammig.
    Att låta honom ha henne själv är inte vad jag är ute efter nu, utan som sagt involvera alla tre.

Tack igen!

• Lillcajsa

Om ni bor i Stockholmstrakten; skansen, min dotter på 2 år kan hänga bara i Lilla skansen en hel dag. Vill aldrig därifrån. Promenad på djurgården, mycket ytor att springa på. Olika slott, finns fina grönområden, mycket ytor, fik osv. Ja, det finns massor som kan vara kul för hela familjen. Farsta centrum; där mamma och pappa kan shoppa och sen ta en fika på torget. Finns massor med fåglar där och det är jätte kul för barnen att springa och jaga fåglar osv.

• Cia o krabaten

Hur länge till har skansen öppet?
    Bor en timme bort så det är helt tänkbart en helg.

• Ciccilionaa

Vår son1 går på dagis 15 h i veckan och ska idag börja på barngymnastik (med sin tjocka mamma) och varannan söndag blir det Mulle (Skogsknopp)..
    Och av en händelse ska han gå och simma med sin pappa och en annan pappa+dotter imorrn.
    Annars nöjer vi oss mest med att gå till lekparken efter dagis, mitt i veckan.
    Och så klart är han med och bakar när jag bakar (och hänger tvätt, och härmar mamma när jag torkar av bord etc)..

C

• saggitarius

Kom på en annan grej som min tjej älskar, iofs är det mer riktat åt barnen, men kanske går hem med eran pappa ändå..

Vi har köpt grisar, spargrisar från ikea som är enkla att öppna för en vuxen. Så får hon lägga i pengar där, och när det är rätt så mycket pengar tömmer vi den och gör en utflykt till affären så att hon själv får köpa grejer för sina pengar. Nu har vi ju en myntautomati affären, men det går säkert ändå om man räknar mynten i förväg. De får väldigt mycket för 80kr! Så det är superkul och hon blir mäkta stolt, samlat ihop egna pengar och handlar allt helt själv! Det borde alla kunna vara med på :) Lärorikt oxå; tålamod, sparande, ekonomi,värde, kan själv.

• Cia o krabaten

Vilket bra tips!
    Har funderat på spargris men inte kommit så långt som att ta steget ännu.

Förresten så slog vi slag i saken och åkte och badade på äventyrsbad i fredags och stannade på restaaurang och åt middag efter.
    Jättemysigt och en trött simmartjej som somnade av sig själv så fort vi kom innanför dörren

• pippi77

Just nu är Ica Maxi populärt. Perfekt, jag gör veckohandlingen, medans lilltjejen åker omkring i en såndär bil/kundvagn, ibland hoppar hon ur och undersöker nån kaviartub eller nåt annat spännande. Hon får även hjälpa till att lägga sakerna i kundvagnen eller bära själv om hon vill det. Sedan hjälper hon till att packa upp sakerna på bandet. Blir förstås lite gnäll ibland när vi passerar godishyllorna, men det kan man ju ta om man har haft lite skoj innan och dessutom fått veckans handlande avklarat.

Svar på tråden Tips på familjeaktiviteter med 2,5-åring