• längtaren

*Har nu i över en veckas tid haft en spänd och uppblåst mage.

Har nu i över en veckas tid haft en spänd och uppblåst mage. Den är alldeles hård och i profil ser jag ut som ett päron. Jag är alltså svullen under naveln, där jag kan tänka mig att livmodern sitter.
    När jag inte ätit på ett tag (har inte kunnat äta riktigt som vanligt då jag liksom känt mig mätt hela tiden) går svullnaden ner lite men så fort jag äter typ ett äpple eller vad som helst så svullnar jag igen.
    Det har dessutom pirrat och kurrat och "kört" i magen. Har haft svårt att gå på toa (ursäkta detaljen..)
    Känns lite som en "knöl" innaför huden som inte går bort om jag drar in magen.
    Dessutom småilar det hela tiden och det känns lite som att det kittlar i livmodern.

HAr gjort tre IVF-försök som misslyckats och "borde" inte vara gravid -men är detta symtom eller är det något annat?
    Börjar bli orolig att något är fel på mig

• Svar på tråden *Har nu i över en veckas tid haft en spänd och uppblåst mage.
  • blip

så har jag haft då jag hade stressmage...
    + att jag är glutenallergiker...

om magen sväller upp av att du äter så
    är det nog knappast livmodern...

du borde gå och kolla upp dig hos en doktor för
    säkerhets skull!

• systernegativ

livmodern sitter inte bakom naveln när man är nygravid, utan ligger tryggt nedbäddad i bäckenet, bakom bukmuskulatur och tarmar och annat gojsigt.

att magen svullnar upp när man ätit kan bero på tarmproblem av något slag (inte nödvändigtvis farliga sådana!). hormonhalterna i kroppen påverkar matspjälkning och sånt, och därför bli magen trögare vissa tider i månaden. när man är nygravid börjar magen att fungera långsammare än i vanliga fall vilket får till följd att man svullnar på sättet du beskriver, men det kan också bli så av andra orsaker, bland annat den vanliga menstruationscykeln.

om du tror att du kan vara gravid kan du ju alltid köpa en graviditetstest när du gått över tiden... fast jag förstår dig om det känns osannolikt att vara spontant gravid efter så många ivf-behandlingar....

jag håller i vilket fall tummarna! :)

• Jezza

Hm, kände precis så som du beskriver det i magen när jag äntligen blev gravid.
    Fast mina besvär kom inte föränn någon vecka efter bim, vet inte vart du är i din cykel.
    Håller tummar och tår för att du är gravid, det är du verkligen värd som kämpat med flera ivfbehandlingar.

Kram och lycka till!

Svar på tråden *Har nu i över en veckas tid haft en spänd och uppblåst mage.