• MissJuly

Rökt i lägenheten

Hej, undrar om ngn av er kan komma med lite tankar...

Jag har precis hittat en drömlägenhet. Perfekt planlösning och läge. Men hyresgästen som bor där idag har verkligen storrökt i lägenheten under flera år.

Är den nuvarande hyresgästen skyldig att byta ut golv och tapeter, patentera taket osv?

Eller är värden skyldig till det, eller får jag som ev byter till den lägenheten ta det?

Tacksam för tankar och funderingar...Gärna om ngn har varit med om samma sak...

• Svar på tråden Rökt i lägenheten
  • SeTa

Det beror ju på vad besiktningsmannen säger. Är lägenheten inrökt är det den nuvarande hyresgästen som får fixa. Bedömmer besiktningsmannen att lägenheten är i bra skick får du själv avgöra om du vill göra om allt.

• Fotbollsmamma

Skulle tro att hyresvärden åtgärdar det. Kanske får den nuvarande hyresgästen stå för kostnaden.
    Du ska inte behöva fixa det iaf. Lycka till!

• Pussgurkis

Kan bero på vilken hyresvärd det är hos. Vissa värdar har ju så kallat "Egenstyrt underhåll", vilket innebär att du har något lägre hyra men har hand om ALLT i lägenheten själv, oftast undantaget vitvaror och badrum.
    Om det är företagsstyrt underhåll, dvs att värden tar hand om underhållet så be att få en kopia på besiktningsprotokollet innan du bestämmer dig.

• tiggercat

jag hade en kollega som hade storrökt i sin lägenhet. och så kom den dagen då han skulle flytta där i från.
    slutsumman blev 15.000 kr för att sanera lägenheten.

vi har ganska nyligen flyttat in i en lägenhet där fd hyresgästen rökte. Allt är målat eller tapetserat. Ändå kan man känna en viss nikotin lukt när man kommer hem ibland.
    Man kan nog inte få bort allt.

• vänat

Även om det åtgärdar kan det vara svårt att få bort röklukt helt specillet om de är en stor rökare som bott där.

Jag hade kola med hyresvärde för att höra vad som gäller,på pekat för världen att jag verkligen tycker lägenheten men kan inte tänka bo där i fall ni inte åtgärda detta med rökdoften det vill säga sanera,målar och tapiserar m.m

• MissJuly

Jo precis,..... Usch, ah, tack för era tankar. Men jag tror jag skippar den faktiskt... Äckligt!

• Norah

Det är ju surt när man hittar drömlägenheten! Men när jag pratade med en målare ang. rökning i lgh sa han till mig att det är näst intill omöjligt och få bort cigarettlukt,alltså det hjälper inte och sanera och måla om...hm det kommer fler drömmlägenheter

Svar på tråden Rökt i lägenheten