• Anonym

För oss familjehem/jourhem

Hejsan !!
    Jag såg att det fanns en länk för oss redan man jag tyckte att det va för många negativa som inte är riktigt insatta i hur det e att vara eller vilja hjälpa de barn som inte har något bra hemförhållande!

Själv har jag alltid velat bli familjehem och vi har nu varit utredda och klara i över ett år och häromdagen ringde telefonen och det fanns barn som va aktuella för vår familj.

Tänkte att det kunde vara bra att byta erfarenheter och tankar med andra i min situation (inte ni som tycker att det e dåligt med familjehem för er bryr jag mej inte om)

Kramizzar

• Svar på tråden För oss familjehem/jourhem
  • Anonym (sedan 1999)

Här är en till! Vi har varit familjehem sedan 1999 och haft fem uppdrag. Oerhört slitsamt men samtidigt ett givande jobb (ja, jag klassar det som ett jobb...).

Hoppas fler hänger med! Håller med om att många har en snevriden uppfattning om oss.

H, A

• Anonym (orolig)

Jag är så orolig. Jag har syskon som inte har det bra hemma av olika anledningar. Jag orkade inte att se på längre. Jag har gjort många soc-anmälningar,den första för ca ett år sedan.Men soc har inte gjort något åt saken.Jag har tagit hand om dem som mina egna barn, fast jag är mamma och styvmamma själv.Det är svårt att finnas till hands för alla.
    En månad tillbaka fick familjen reda på att jag gjort anmälan till soc.
    Sen dess har det varit stabilt.Nu kommer soc och säger att de ska flytta till familjehem.Det kom som en chock för alla.Det var inte det jag krävde av soc,det jag ville var och sagt hela tiden var, att mina syskon kanske kunde få en kontaktfamilj. Jag ringde upp soc och frågade vad som kommer att hända med mina syskon.Men jag får inga kloka svar i från någon. Mina syskon vet att de ska flytta men inte vart, när, eller någonting. Det skulle vara skönt att få veta mer hur det fungerar med familjehem så man är redo.
    Jag mår skit.Det känns som att jag bara har stält till det för mina syskon.De är livrädda för vad som kommer att ske.
    Jag skulle gärna vilja ha mer info om hur det går till när barn blir familjehemsplaserade.
    Jag tycker det är jätte bra att det finns familjehem och är väldigt posetiv till det. Ni är guld värda som engagerar er i andras barn som har det jobbigt hemma.

• Anonym

"(inte ni som tycker att det e dåligt med familjehem för er bryr jag mej inte om)"

Det är såna som du...... som har den inställningen som man INTE vill ha som familjehem!

Sorgligt och tragiskt.... (

Svar på tråden För oss familjehem/jourhem