• gretagarbo

Ni med riktigt långt hår!

Kan ni ge mig tips på bra frisyrer, stylingprodukter och dylikt? Har så dålig fantasi!!! Mitt hår är en bit nedanför skuldrorna. Har funderat många gånger att klippa page, men kommit fram till att jag inte vågar det. Vill att mitt hår ska växa ut och bli riktigt långt..har haft det för många år sen, men klippte av det och ångrade mig lite då. Vill inte göra misstaget igen. Men mitt problem är att jag är så trött på det just nu. Tråkig längd, noll fantasi. Blir bara ett gummiband i nacken eller nåt sånt trist. Tips och råd tack :)

• Svar på tråden Ni med riktigt långt hår!
  • snakeswife

*puffar på tråden* jaaa jag vill ha massa tips jag mer... har dock lite längre än TS.. sitter nästan på mitt så mina variationer är uppsatt i sknut lr så bahänger de .. skit trist!!

• gretagarbo

Ja många tips vill vi ha ;)

• Dora

Jag har nästan midjelångt hår. Brukar bara göra en eller två flätor eller en rufsig knut. Använder inga stylingprodukter mer än något mjukgörande eftersom håret blir som svinto när det är nytvättat.

♥ Indra -03 & Tilde -07 ♥
  • Dora

Ibland använder jag ett brett hårband, ett som liknat en schalett (stavas).

Diadem kan man ju ha. Eller några hårspännen.

♥ Indra -03 & Tilde -07 ♥
  • Emeliela

har också långt hår (bild i galleriet) men jag har ingen aning om vad jag ska göra med det.

• Nyfiken gul

Jag har hår ner till midjan o jag har inga problem att hitta på frisyrer.

Just nu har jag råttsvansar som hänger ner. Antingen fästes dom bakom öronen eller högst upp på huvudet.

Flätor går att variera i det oändliga... Alla flätor behöver inte sitta bakom öronen....

Hårspännen där jag samlar upp allt hår o fäster med knut o spänne.

Gör bättre uppsättningar med hårnålar och färgglada clips/nypor

En vanlig hästsvans uppe på huvudet

Diadem och hårband används flitigt.

Stora pinnar eller stora nypor att fästa upp håret med

Snurrar delar av håret och gör allehanda intressanta uppsättningar med hårnålar och gummiband.

Eller bara föna håret torrt o rakt o med en fin lugg (har kortklippt lugg)

Jag använder mig ganska ofta av locktång och alla dess funktioner. Jag våfflar håret, fixar korkskruvar, afrokrull, volymborstar håret, plattar ut det osv osv osv....  Där använder jag hårmousse som styling och när frisyren är klar sprayar jag med extra strong hårspray.

Jag använder mig av hårinpackning minst en gång i veckan o använder riktiga schampon o balsam från frisörerna.

Jag tycker snarare att jag har för lite tid att fixa med håret, skulle nog komma på betydligt fler varianter om jag bara hade tid att stå vid spegeln o fixa till mig.

• snakeswife

emelia82:hehe ja skulle hellre vilja ha lite tunnare hår,, har kommit på hur drygt de är att tvätta o reda ut de.. haha plus att de kostar satan att ha långt tjockt hår.. så vi kan byta ;)

• tinna

Jag har ganska nyligen klippt av mitt långa hår och trivs jättebra Men innan så hade jag ofta rufsig knut, ibland hade jag liksom halva håret ihopsatt där bak i ett spänne så att jag slapp ha det i ansiktet, diadem, hästsvans, en eller två flätor... Hade nästan aldrig produkter i, lite mousse ibland för att framhäva det lilla självfall jag har...

I tried to live alone, but lonley is so lonley alone
  • Spikie

En till med hår "problem" vad kan man göra med hår så långt som ner till rumpan?

• Mesangium

jag har alltid haft långt och har precis börjat få det igen. nu ligger det ner över skuldrorna lite. men det ska bli längre!

tips för att "hålla liv i håret":

* gör små flätor som håller tillbaka "luggen" så att du kan ha det utsläppt och fint
    * locka topparna med locktång så att de avslutas lite som korkskruvar.
    * tona med en _lätt_ toning (går åt dubbla paket dock om du har tjockt hår). en hårtoning gör att man tror man har ett helt nytt hår ett tag.
    * klipp topparna. håret får en kick och du minskar risken för fula, slitna eller kluvna toppar.
    * sätt upp håret i svinrygg eller andra vackra uppsättningar, knutar, virvlar, kringlade flätor etc. det finns en väldig massa frisyrer att leka med.
    * klipp lugg - ger långt hår en helt ny look. ; )

för att få håret att bli riktigt långt ska du se till att det är friskt. dvs: ät vitaminer och mineraler, använd hårinpackningar, var försiktig med fön och heta stylingverktyg, borsta snällt (ryck inte), försök att inte sätta upp håret i samma svans varje gång (slits på stället där du placerar snodden) och framför allt: toppa ibland, men klipp inte av det =)

lycka till!

• Niinii

Mitt hår är ner till höfterna. Har faktiskt ett par tips inneliggandes nu. Använd INTE toffs. Det har jag gjort och håret är brutet i mitten och väldigt nött precis där jag haft toffs.. Fläta håret eller sätt upp med hårnål. Duscha inte håret alltför ofta. Det känns äckligt ettt tag sen blir man van. Nu duschar jag håret 1 ång i veckan. Använd inte spray eller mousse, det sliter på håret speciellt när du tvättar och borstar igenom. Borsta bara med såndär borste som har en massa vassa piggar (?) som gör håret riktigt slätt.
    Ifall du kammar håret med en liten kam eller med en sån borste endast efter tvätt, och ifall du gör det väldigt länge så blir håret lenare eftersom man fördelar det naturliga 'fettet' ut mot topparna. Helt sant.
    Vitaminer som är br för hud och naglar skadar inte, bvitamin t.ex. Själv använder jag också naturmedicin med bambu i- hoppas att det funkar.
    Färga aldrig håret. Tona högst 1 gång per år. Klipp i en fin frisyr som passar dig så att du slipper styla det. T.ex lugg eller tappar eller uppklippt. Något som bara kan växa ut ochvara fint.
    Själv så klippte jag av allt hår för ca 5 år sedan. Sen dess har det bara växt ut och jag har toppat det högst 3 ggr. Jag önskar jag hade skött det lite bättre. Men om jag jämför det med färgat o stylat hår så är håret i mycket bättre skick.
    SKa spara ner till rumpan, sen är jag nöjd. Snart ska jag till frisör och klippa upp det men behålla längden...

puh

• marmelade

Är riktigt långhårig och har tjockt hår. Fick beröm hos frisören för att det var så fin kvalitet... Jag stylar det inte, kanske har i mousse när vi ska bort, har ofta fläta, flätor eller hästsvans. Undviker att borsta det när det är vått eller föna det sör det sliter grymt på håret. Använder Schwarzkopf GLISS hair repair lite som balsam någon gång i veckan. (Är egentligen en inpackning men man kan ta bara lite och dra i håret och skölja ordentligt så bara glider borsten igenom...

• Mesangium

personligen har jag sådant hår som behöver lite färgning och slitage för att vara trevligt. annars blir det löjligt "glissigt" och går inte att göra nånting med..

jag har vid ett tillfälle blonderat håret 7 ggr i rad utan att det blev mer än slitet (gick bra med spraybalsam i)..

så att undvika borstning vid blött och toning och avgaser och smekiga pojkvänners händer ; ) beror nog mycket på hur känsligt hår man har.

men toppa det bör man nog ändå göra minst en gång om året (du förlorar en cm men vinner i längden mycket mer än så).

• gretagarbo

OJ! tack för alla fina tips! Alla har så bra tips :) ska till frissan nästa vecka för att toppa håret. Har ganska fint hår men mycket, mycket hår! Har nästan aldrig gjort ngt med det, enbart lite slingor men inte ofta. Ska sluta med tofs då...kanske inte så bra att ha gummiband och hårspänne på samma plats jämt då. Tar gärna emot fler tips ;)

• flugsvamp

Jag hade långt hår men var så dum att jag klippte av det men jag brukade rafsa ihop till en slags knut..

Money Talks Bullshit Walks
Svar på tråden Ni med riktigt långt hår!