• Sapho

Förlossningsrädsla med andra bebisen..

Jag blir så irriterad på mig själv, jag är inte en sådan som är rädd! Tänker, att inte kan jag gå till en psykolog!? Vad ska denne göra för mig? Vad pinsamt...

Men ändå vet jag...att jag blir alldeles kallsvettig när jag tänker på den kommande förlossningen! Är livrädd..
    ....kommer det bli som förra gången??

Ska jag söka hjälp eller hur har andra med förlossningsrädsla löst det??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-23 12:22:41:
    Nu finns som sagt min förlossningsberättelse här på FL.

• Svar på tråden Förlossningsrädsla med andra bebisen..
  • Sapho

Ingen? Ska till MVC idag, åker om en liten stund...

• LabLover

Är det andra barnet? Är det inskrivning du ska på?

♥ Underbar dotter f. 8 juni 2005 ♥ Bebis på väg BF 20 mars 2008 ♥
  • ejmy

sök hjälp... jag ska till psykolog för min förlossningsrädsla... barn nr 2... min bm trodde att det kunde räcka att gå dit 3-4 ggr.. aurorasköterskor ska jag till.. hör med din bm... lycka till...

• Tinkolina

Jag hade en komplicerad 1:a förlossning med akutsnitt och en tillväxthämmad son. Nu inför andra barnet så dök det upp rätt mycket konstiga känslor. Bokade tid hos en aurorasköterska och det har varit så jättebra. Jag fick bearbeta sonens förlossning och sätta ord på mina känslor. Nu är jag redo för förlossning nr 2, som kommer bli en toppenförlossning BF är om 2 veckor.

Mitt råd är att boka tid hos en Aurorasköterna, det är väl värt tiden. Fråga på MVC de har kontaktuppgifter.

• LabLover

Ofta remitterar din BM till en Aurora-BM om ni kommer överens om att du behöver det.

Ni kommer även att prata om din första förlossning och tro mig, BM märker säkert att du är orolig!

När jag var på inskrivning den här graviditeten överumplades jag av känslor när vi började prata om första förlossningen så min BM övertalade mig till en Aurorakontakt. Du kan läsa om min förlossning i min blogg.

♥ Underbar dotter f. 8 juni 2005 ♥ Bebis på väg BF 20 mars 2008 ♥
  • taksi

Jag har börjat med Aurora-bm som jag ävne träffade efter min första förlossning. Nu väntar jag också på att mvc-psykologen ska höra av sig (aurora-bm tyckte verkligen att jag skulle ta kontakt med dem) och det känns bra att börja ta tag o det. Ju längre jag har gått som gravid desto värre har känslorna poppat upp efter förra förlossningen. Bara att få ett första samtal med någon som lyssnade, förstod vad jag sa och ville hjälpa mig var en otrolig känsla!

• Sapho

Åh tack för svaren *blir tårögd*! Nej det är inte inskrivningen, är i v24 och också blivit mer och mer rädd ju längre tiden gått...
    Låter skönt att dessa auroasköterskor varit så bra!
    Ska nog göra så att jag frågar efter en sådan.

Jag tyckte första förlossningen var hemskt, inga större komplikationer men personalen brydde sig inte, var mer irriterad på mig och tror inte jag fick den smärtlindring jag behövt...hade allt för ont, ville dö...förstod inte vad som hände, sprack mycket och blödde mycket...kände mig inte säker under dåligt bemötande varken under förlossningen, då de skulle sy eller på BB.
    När de skulle sy sa de "men oj nu borde hon skrika för nu borde det göra jätte ont"...precis som om jag inte var där! Det var väl personalen i ett nötskal...då de var där...vilket inte var ofta...

• Coursell

Sök hjälp!
    Min andra förlossning var som din första, så jag hade förlossningsskräck till tredje förlossningen.
    Jag hade precis som du inga höga tankar om psykologer, men gick ändå "med på" att prata med kuratorn.
    Hon var jättebra, och det var så skönt att få sitta där och vräka ur sig all rädsla osv

För min del så var skräcken VÄLDIGT stor, därför beslutades senare om att jag skulle få bli igångsatt pga min skräck. Då det fanns ordentligt med personal på plats, som dessutom kunde sätta den bedövning jag ville ha osv. Helt fantastiskt.
    Under min förlossning hade jag 4 onda värkar och 3 hemska krystvärkar, det var allt

Så prata med din bm och "gå med" på allt de föreslår i "hjälpväg" för efteråt inser man att det faktiskt hjälpte en hel del

• taksi

Fy vilken tråkig upplevelse, det är så deppigt att personal kan göra så! Dom borde ju veta att en förlossning är en väldigt utsatt situation där vi kvinnor (och våra partners) reagerar väldigt olika inför det som händer.

Jag tycker absolut att du ska ta kontakt med Aurora. För mig är det toppen!

• vilda83

prata med din BM,, finns något som (i örebro iaf) heter Aurorasamtal...dom hjälper folk med förlossningsrädsla..!!

Själv platsade jag inet där, då jag inte är räddast för själva födandet...det är sjukhus, sprutor och doktorer som är mina problem.. och självklart är inte smärtan något jag ser farm emot..

hoppas din bm kan hjälpa dig!!! =)

Sandra + Mattias = Lycka
Svar på tråden Förlossningsrädsla med andra bebisen..