• Min Engla

När helt rumsren???? Blir skogstokig!!!

Min valp är 11v, är ute med henne var 30:nde minut. Men..... torkar säkert kiss 10 ggr per dag och skit 2ggr per dad. Så fort vi har varit ute går hon direkt in och kissar. VARFÖR? Är jätte rädd att hon tror att det är här inne som hon ska göra det. Hur har det varit för era valpar? Tacksam för svar!

• Svar på tråden När helt rumsren???? Blir skogstokig!!!
  • Ayya

Dom gör sina behov där dom är trygga. Det enda du kan göra är att uppmuntra kissandet och bajsandet ute. Mycket beröm när det sker. Det kan ta ett tag innan dom förstår att det är ute som toaletten är. Bara att ha tålamod.

När du ser att det är på gång inne så lyft helt enkelt ut valpen så den kan fortsätta göra behovet ute.

• Pirog

ge valpen mycket beröm och en godis när den kissar o bajsar ute. min hund blev rumsren på 5 dar med den metoden,men fick ju springa ut titt som tätt.

• Pirog

han var alltså 9 veckor när han blev rumsren

• Cheera

Säger som dom andra. Så har vi också gjort (godis och beröm) och det var längesedan han gjorde sina bestyr inne. Han är 12 veckor nu, tror jag..kan vara 13 veckor också då jag inte har så stor koll på veckorna som passerar Det var bara efter nån dag som olyckorna skedde på natten men nu så säger han till så man slipper ställa klockan och så.
    Var han påväg att sätta sig och kissa inne så löft jag ut honom bara, ibland tog det tid innan han kissade klart ute men så är det med dom små

• cloud

det kan ta upp till att de är ett år, men min var helt rumsren när han va 6 månader. när han var ca 4 månader och tills han blev helt rumsren vid 6 månader hände det bara nån olycka ibland. fortsätt som du gör, och var beredd på bakslag, fick jag iaf.

lycka till!

• presens konjunktiv

Lilla hunden räknade jag som rumsren vid 5-6 månaders ålder, även om det bara hände någon enstaka olycka under hela valpperioden. Stora hunden var över året innan hon slutade kissa inne på natten.

Din valp är 11 veckor. Hon har inte den fysiska förmågan att hålla sig, och hon tycker förmodligen att det är läskigt att lämna dofter efter sig utomhus. Testa att gå till samma ställe varje gång, någonstans där det är tryggt att sätta sig, där hon känner igen sig. Och så massor av beröm när hon gör ifrån sig ute.

Håll koll på henne, så lär du dig förhoppningsvis hennes signaler och hennes schema. När hon börjar doppa rumpan för att kissa, så lyfter du upp henne och går ut.

Give me ambiguity - or give me something else.
  • Min Engla

Tack för alla tips! Har precis varit på promenad på nästan en timme, med ett avslut i trädgården där hon gör det sista. Men så fort vi går innanför dörren kissar hon direkt! Och så kissar hon i sin säng och sen ligger hon där och myser! Har haft hund innan men han var jätte duktig.

• Pallas Athena

Du behöver inte vara orolig! Förr eller senare lär de sig vad som är rätt.. Vår andra hund fick vi hem på nyårsdagen och eftersom det är en nakenhund ville vi skona henne från kylan och lät henne istället kissa och bajsa inne på tidningspapper de första månaderna. När sedan våren kom så började vi ta oss ut och varje gång som hon gjorde något ute så berömde vi henne och lekte en stund efteråt. Väldigt snabbt efter det, typ under sommaren så blev hon helt rumsren. Och hon är den enda hunden som jag vet som absolut inte vill bajsa i närheten av någon, utan hon går alltid så långt in i skogen eller så långt ifrån vägen som möjligt när hon ska bajsa..

• Fraggelfia

Ja, som alla skrivit innan. Det kan ta lite tid. Misströsta inte.

Bli aldrig arg på hunden när den gör inomhus. Att promendera med en valp i en timme är för mycket. En valp ska inte motioneras alls! Försök att ta hunden till samma plats varje gång ni går ut. På så sätt vänjer sig hunden vid stället och kommer att känna att det är tryggt att kissa och bajsa där istället för inne. Om man tar hunden till nya ställen varje gång så är omgivningen ofta för spännande för att valpen ska ha tid att kissa.

Lycka till!

Svar på tråden När helt rumsren???? Blir skogstokig!!!