• Moder07

Byta köksluckor men har kvar den gamla stommen från -74. Ni som ska byta eller redan bytt, hjälp oss...

Vi har nyss köpt ett hus från -74. Vi vill göra köket fräschare och funderar på om det fungerar att bara byta ut de gamla köksluckorna mot nya eller om inte skiljer så mycket mot att köpa ett nytt ikea kök. Som det ser ut nu så ser man stommen lite på sidorna av skåpsluckorna och det vill jag ha bort, hört att nyare luckor täcker stommen helt vilket skulle bli himla fint. Vi har klurat på planlösningen i köket och det går inte att göra om så mycket så vi kommer ha spis och dyl kvar på samma platser som innan hur vi än gör.

Ni som ska byta ut er köksluckor ELLER redan har gjort det på era 70-tals kök. Ni har inga bilder att dela med er så man får se hur det ser ut? Före/efter bilder?
    Blev det så bra som ni tänkt er?
    Blev det billigare?
    Vart köpte ni era luckor?
    Bytte ni lådstommarna eller hade de gamla kvar?
    Bytt hyllplan inuti vissa skåp så det går att dra ut? dyrt att fixa?

Vi skrev just pappren på huset och tar över om några veckor så är väldigt bråttom :) Vi kommer nog flytta in i början av nov så måste ha köket klart tills dess, iaf det mesta.

Kommer ni på andra saker som jag inte tagit upp så tipa gärna... Bilder  vore toppen

• Svar på tråden Byta köksluckor men har kvar den gamla stommen från -74. Ni som ska byta eller redan bytt, hjälp oss...
  • Carro W

Lådstommar är nästan ett måste att byta, tycker jag.
    Man kan i princip byta ut allt, lådor, hyllplan etc. trots att man behåller stommarna.
    Med nya luckor och bänkskivor så får man ett nytt kök. Stommarna märker man ju ändå inte av så mycket.
    Glöm inte att räkna på ljusrampslister, kakellistar, socklar etc. Det kan dra iväg snabbt i pris.

Kaffe, cigg och lite skvaller
  • Carro W

Lådor menar jag.

• Esprie

Annars så kan man ju lämna in de gammla lyckorna på omlackering det kostar ju inte så mycket

• Hellström

häredalskök byter bara luckor finns fler företag ocksåskulle jag tro som skräddarsyr efterköket

• Moder07

Ja mycket går ju att göra, men man vill ju veta om det är värt det så det inte blir dyrare än att köpa ett helt nytt kök från ikea.

Ingen som bytt detta?

Bilder?

• Carro W

Jag tycker att det är värt det, fast det beror ju på hur mycket arbete man vill lägga på köket. Ska man ändå byta ut precis allting annat så är det kanske läge att köpa ett helt nytt kök. Ska man däremot kanske bara byta luckor och kakel så är det onödigt att riva ut det gamla. Om du hänger med mig...

• Moder07

jo fast om man har kvar gamla stommen, kan man byta lådorna invändigt då? för den stommen utvändigt är bara 37cm... blir inte snyggt om man inte kan få allt lika

• Carro W

Man sätter lådorna efter måttet i stommen så dt ska inte vara några problem.

• Ayla sthlm

vi gjorde om vårat kök förra året. Bytte ut allt och köpte nytt ifrån IKEA.
    Det gick på cirka 30 000kr.

• Lallamen

Nu har jag inte ett 70-tals kök men väl ett tidigt 80-tals.
    Vi tänkte bara byta luckorna på alla skåpen + byta ut två underskåp till lådor istället och sätta in några lådor i ett av högskåpen. Som tur är räknade jag också efter vad det skulle kosta att byta allt istället inklusive byte till 92cm väggskåp och fullhöjdshögskåp. Det skiljde bara 6.500 kr och då får jag en planlösning som passar oss bättre, mer förvaringsutrymme och kan höja upp arbetsbänk och diskbänk 1 dm så jag slipper få ont i ryggen så fort jag jobbar en längre stund.
    Dessutom får jag ett hejdlöst jobb med att riva ut det gamla och stoppa in det nya men jag slipper å andra sidan ett eländigt slipande, spacklande, tvättande och målande av gamla socklar, hyllplan, stommar och täckskivor.

• Moder07

Lallamen: ja det är sant, man vill ju att allt de gamla ska se lika fräscht ut som det nya...

Har ni beräknat hur långt tid det kommer ta för er att sätta in ert kök?
    Gör ni allt själva då?
    Ni bor där samtidigt?
    Hur löser ni det med matlagning och diskning under renoveringstiden?

• Jenny N

När vi bodde i vårt gamla hus (tidigt 80-tal) så jämförde vi vad det skulle kosta att bara byta ut luckorna mot att köpa nytt IKEA kök, skillde inte alls så mycket så vi valde att byta ut allt, och det är jag så glad för, köket blev jättefint och kostnaden låg, tror vi betalade 23000 för alla skåp, luckor, massiv 40mm ekbänkskiva, handtag diskho och helintregrerad diskmaskin. Sedan tillkom en del för resten av vitvarorna och kakel m.m

Svar på tråden Byta köksluckor men har kvar den gamla stommen från -74. Ni som ska byta eller redan bytt, hjälp oss...