• MaMoMe

Ragdoll m. knix på svansen

Är det någon i vårt avlånga land som har någon aning om hur man gör; min syster har köpt en ragdollhane 12 v gammal.Han var helt perfekt på veterinärsbesiktningen,men nu har hon upptäckt att han har en knix på svansen, som syns mer och mer ju mer han växer.Det syntes tydligen inte på besiktningen och uppfödaren säger att hon inte heller kännt något.Hon har betalat fullpris på honom (6000 .Men nu kan ju varken ställa ut eller avla på honom.Snälla hjälp oss hur man ska gå tillväga.

• Svar på tråden Ragdoll m. knix på svansen
  • VulgusProfanum

Ta kontakt med uppfödaren eftersom att denna knix mest troligt fanns vid födseln. Be att få reducerat pris. Antar att uppfödaren har någon form av försäkring som täcker?

Beauty fades Dumb is forever
  • Mira 70

Man kan ställa ut om katten är kastrerad. Men i vilket fall som hellst skulle hon inte betalat fullt pris. Har hon pratat med uppfödaren om det hela? För någon form av försäkring som dom har kanske går in?

• MaMoMe

Jo hon har pratat med uppfödaren som inte verkar kunna så mycket, det var hennes första kull.

• MaMoMe

Pratade precis med min syster som ringt till veterinären som besiktade honom.han sa att han kan ju ha klämt svansen.Men det borde dom ju ha märkt och han ömmar ju inte heller.Hon skulle få göra en ombesiktning på honom på tis.

• MaMoMe

Men har man rätt att få reducerat pris?Hennes försäkring gäller inte än (1 mån).

• MaMoMe

Uppfödaren ville att hon skulle komma dit efter hon varit till vet.

• Mira 70

Det är nog uppfödarens försäkring som ska täcke ev dolda fel.. Tror jag..

• LPW

De katter jag känner till som har svansknick mår utmärkt bra och jag förstår nog inte vad det är som en försäkring skulle ersätta?! Jag tycker dock att uppfödaren antingen borde köpa tillbaka katten (om katten var köpt som avelskatt) alternativt betala tillbaka en liten summa till köparen om den var köpt som sällskapskatt.

• LPW

Hur gammal är förresten katten nu?

• VulgusProfanum
    MaMoMe skrev 2007-09-21 12:22:43 följande:
    NÅGON????
    Det beror iofs på hur seriös uppfödaren är. Om jag hade sålt en hund eller katt som sedan visar sig ha defekter- som inte min försäkring täcker- så skulle jag ändå försöka att kompensera köparen. Absolut ett reducerat pris.
    Men vad står det i ert kontrakt?
    Är katten såld som sällskap eller avel/utställning?
    Beauty fades Dumb is forever
  • Millani

Om det är en seriös uppfödare så bör det finnas en dolda felförsäkring som brukar gälla i tre år, det lär hon väll veta om hon har, uppfödaren alltså Har hon det så brukar den ersätta svansknick. Den ska säljas till reducerat pris för att det räknas som en avelsdefekt. Det är absolut inte något katten mår dåligt av. Men fullt pris ska man inte betala.

Njut av livet, det går inte i repris.
  • MaMoMe

Jag vet att den ej mår dåligt av det,har själv en siameshona med knick på svansen, henne fick vi köpa för halva ursprungspriset.Jo, hon hade en dolda fel försäkring som ska täcka i 3 år.Det var lite det man ville veta, om det täcker svansknick.Men vam ska isånafall betala självrisken om det finns en sådan?Uppfödaren eller?

• Majsan70

Alltså, vad står i köpeavtalet o vad är katten inköpt för?

Normalt sett så reduceras inte priset nämnvärt för en katt med knick. Vi går ner kanske 500 spänn från ordinarie pris om katten inte håller rasstandard eller har nån defekt. Den har ju kostat lika mycket som de andra i kullen att föda upp.

Står det däremot i avtalet att katten är köpt för avel så går vår dolda fel försäkring in o täcker det hela. Den borde täcka även för sällskapskatt tror jag?

Skulle man nu mot förmodan vilja lämna tillbaka sin nya familjemedlem så hade jag köpt tillbaka katten o placerat om den.

Det bästa är ju att sätta sig ner o prata ordentligt med uppfödaren samt ta kontakt med sitt försäkringsbolag som i sin tur reder ut der där med doldafel. Mig veterligen har du ingen självrisk på en doldafel försäkring. Vi fick ingen i allafall o våran köpare sa inget om en sådan heller, när deras kisse blev sjuk.

Svar på tråden Ragdoll m. knix på svansen