• Anonym (v.31)

Svider å är öm "där nere". :-(

Har haft det så ett par veckor säkert.. Är öm och det svider i underlivet.. har testat pevaryl om det nu skulle vara svamp, men det är likadant illafall. Är väldigt svullen i underlivet  åxå , men det beror ju på graviditeten antar jag. Tänkte det kanske bero på det, att jag är så svullen, eller kan det vara nått annat som gör att jag är öm och det svider???
    Jag är i v 31..

• Svar på tråden Svider å är öm "där nere". :-(
  • Anonym

Det låter som svamp. Men behandla inte innan du vet. Be din bm göra en odling så vet du om det är det.

Jag har själv haft problem med svamp under hela den här graviditeten. Jag är nu i vecka 36 och har haft svampen sen vecka 6. Nu får jag diflucan för att förhoppningsvis få bort eländet...

• Anonym (v.31)

får prata med henne nästa vecka när jag ska dit. Varför ska man inte behandla innan? Kan det skada bebisen på nått vis med pevaryl? Om det INTE är svamp menar jag.

• Anonym

Man skall aldrig behandla sig mot svamp om man inte vet om det verkligen är svamp man har. Jag tror att det har att göra med att medicinen kanske inte hjälper nästa gång när man verkligen har svamp...

• Anonym

pevaryl skadar inte bebisen. men jag ar samma grej mest i framkant runt klitoris typ. tror inte på svamp men jag ska oxå fråga på mvc

• Anonym (v.31)

Ojdå Fundersam Det visste jag inte. Jag har använt det ett par gånger, utan att ha vetat 100% om det var svamp. Trodde det var "riskfritt" eftersom det är receptfritt läkemedel. Men jag ska prata med Bm och se om hon kan kolla åt mej så jag får bukt med det där.
    det kan ju inte vara bra att gå med för länge, eller?

• Anonym (rosen)

jag anonym nr 1:
    När man väl fått svamp som gravid så är det jättesvårt att få bort svampen. Tyvärr... Det är väl inte direkt farligt att ha svamp länge, men det är ju påfrestande för slemhinnorna. Enligt min bm kan en svampinfektion under förlossningen göra att man spricker mera och att man får små sår som svider enormt.. Därför försöker jag bli av med min svamp innan det blir dags att föda.

• Anonym

oj kan det vara svamp jag har med ? (är i vecka7)

kliar nåt så enormt down there
    rött och som vitt
    men alltså mest att det kliar
    hjälper iofs en del bara av att duscha
    har haft det i ett par dagar

• Anonym

Tycker också att underlivet är svullet och svider emellanåt när man är gravid. Man är så mycket känsligare helt enkelt.
    Jag brukar smörja in med barnängens barnolja när det är så och det hjälper faktiskt.

• Anonym (v.31)
    Anonym skrev 2007-09-21 13:02:17 följande:
    Tycker också att underlivet är svullet och svider emellanåt när man är gravid. Man är så mycket känsligare helt enkelt.Jag brukar smörja in med barnängens barnolja när det är så och det hjälper faktiskt.
    ska prova det! tack för tipset!
  • Anonym (v.31)

Hur testar BM om det är svamp? Måste man upp i gynstolen igen då? *ryys* Hatar verkligen den där stolen... Man känner sej ju inte direkt fräsch nu heller med flytningar å andra gravid grejjer Fundersam

• MrsJoones

Kanske har du fått åderbråck i underlivet?Inte helt ovanligt..fråga mig..Fundersam I så fall kyl med is, det lindrar...

(¯`°?.¸ ღ ♥ En liten tjej i magen. BF 26/10 ♥ ღ ¸.?°´¯)
  • Anonym (v.31)

huu, vågar inte kolla Hur känner man det?

• MrsJoones

Hm..det känns som en obehagskänsla i underlivet, känns svullet och ömt..Jag har inte heller tittat efter...haha...men min BM sa att det var åderbråck när jag beskrev känslan..

• Anonym (v.31)

hmm, då blir jag inte förvånad om det är det jag harFundersam Öm å svullen stämmer ju precis..  alltså, det är så mycket saker man upptäcker med graviditet som man aldrig hört talas om innan! *s*  typ åderbråck i underlivet, karpaltunnel syndrom osv osv..

• babytiger

första gången man drabbas ska man söka för det, så att man får det konstaterat att det är svamp. sen om du får tillbaka besvären så kan du behandla det själv. Av alla som drabbas får ungefär hälften tillbaka infektionen minst en gång...

barnet skadas inte av krämen pevaryl.. men man ska inte använda vaginalkräm(med införingshylsa)..

hoppas det löser sig !

• MrsJoones
    Anonym (v.31) skrev 2007-09-21 19:38:01 följande:
    hmm, då blir jag inte förvånad om det är det jag har Öm å svullen stämmer ju precis..  alltså, det är så mycket saker man upptäcker med graviditet som man aldrig hört talas om innan! *s*  typ åderbråck i underlivet, karpaltunnel syndrom osv osv..
    Hahaa..så sant så sant..Jag tror fasiken att man kan råka ut för allt. Men åderbråck i underlivet behandlas inte utan BM sa att det beror på det ökade trycket från bebisen och går tillbaka efter förlossningen. Man hoppas hon har rätt bara..*suck*...
Svar på tråden Svider å är öm "där nere". :-(