• fantasy

katten har en knöl..

För någon vecka sedan upptäckte min mor en knöl på hennes katt, när katten ligger ner på höger sida så känns på vänster sida en avlång, platt spänd "kaka" och under denna han man ana en knöl det går inte att greppa runt utan ligger djupare in i kroppen, beläget på sidan mitt emmelan revbenen slut och bakbenets början, stor.
    när katten står upp så känner man inte "kakan" utan bara knölen och den känns då mjuk, men går fortfarande inte att greppa.  Knölen, svullnaden står inte ut utan ligger inne i kroppen
    Mor grunnar och funderar vad detta kan vara, att ta katten till en veterinär för en massa prover och dyligt är uteslutet utav flertalet orsaker, främst ålderdom.
    Hon håller ju naturligtvis denna "knöl" under uppsikt, och vid tecken på försämring så kommer katten att få somna in, hon hoppas ju att det inte är cancer men det pekar väl mest mot det just nu..

men, så kom jag och tänka på fettlever, katten är ju fet och har alltid varit (runt 11-12 kg) vart är levern på en katt belägen och kan den bli så förstorad att man känner den utifrån?

sen har jag oxå hört något som benäms "gult fett" och orsakas utav att kosten oftast har bestått utav fisk,( vilket i detta fall till stor del stämmer) det ger ju inflammation i fettvävnaden, kan detta kännast som en kaka/knöl?

Min mor har kännt knölen i en veckas tid ungefär, och har aldrig märkt den förut, antingen har hon missat den, eller så har den uppkommit mycket snabbt, och om det är en tumör så bör den ju fortsätta växa snabbt eller hur?

min mor är ju naturlivtvis jätteledsen, och hoppas väl in i det sista att det kan vara något som har naturlig förklaring, men med tanke på att katten är gammal och trött och att min mor aldrig känt denna kaka/knöl tidigare så talar det ju tyvärr inte för någon positiv utgång, frågan är väl kankse mer hur länge katten kan leva och må bra utan att lida.

men är det någon som kan ge peppande ord, och som kanske vet vad fettlever ger för symptom, och om det känns utifrån? och på vilken sida av katten är levern belägen?

• Svar på tråden katten har en knöl..
  • Miss Mumin

det kan vara en sk "tigermage" lite läng bakom revbenen till bakbenen! det har våran ena hankatt och det är totalt ofarligt, är jätte vanligt

• fantasy

hur ser det ut/känns den, och varför uppstår den?

• Aquavit

När min kisse hade en knöl där var det bråck. Det var bara att gå till veterinären och kolla upp det så opererade de. Det var inte jättedyrt, och inte farligt, fast jag var alldeles tårögd när jag skulle säga hejdå till kisse innan operationen...
    Ta kissen till veterinären, ju förr desto bättre.

• Hjortrongull

Håller med ovanstående:
    Ta katten till veterinären och få koll på vad det är.

• fantasy

men brukar bråck uppstå när dom är gammla? hur såg bråcket ut/kändes? syntes det med blotta ögat? var t var det plaserat?

• fantasy

är det någon som har en bild på kattens anatomi( invärtes) att lägga ut? hittar ingen bra sån bild på nätet.. vore tacksamt..

• Aquavit

Jag vet faktiskt inte om bråck kan uppstå hos äldre katter. Men börja med att ringa en veterinär och fråga då, det borde väl vara enklast. Kostar inget och är inte alls krångligt...

Bråcket hos min katt kändes som en klump på magen ungefär där du beskriver. Den var inte jättehård och hon hade inte ont då man tryckte på den. Jag var övertygad om att hon fått en tumör. Det låter som bråck, men det går ju inte att avgöra så här...

• fantasy

men den här knölen sticker inte ut, utan man känner om man "gräver in fingrarna lite i hullet" brock syns väl tydligt?

• Enkiteng

Levern ligger längst fram i bukhålan, mot diafragma, nästan under revbenen, samma placering som på människor alltså.
    Lite bilder (inte de smidigaste webadresserna, hoppas det funkar att länka:
    vetmedicine.about.com/gi/dynamic/offsite.htm&sdn=vetmedicine&cdn=homegarden&tm=58&gps=116_352_1040_659&f=10&su=p284.8.150.ip_&tt=14&bt=1&bts=0&zu=http%3A//www.pawsonline.info/anatomy.htm

vetmedicine.about.com/gi/dynamic/offsite.htm&sdn=vetmedicine&cdn=homegarden&tm=5&gps=168_209_1040_659&f=10&su=p284.8.150.ip_&tt=14&bt=1&bts=0&zu=http%3A//www.vetmed.wsu.edu/ClientED/anatomy/index.asp%23Cat%2520Anatomy

Det du känner verkar sitta betydligt längre bak.

• Enkiteng

Nähä, funkade inte hela vägen. Okej, första länken: klicka på "Internal organs of the cat" i 2a kolumnen fr vänster, tredje raden uppifrån.

Andra länken, scrolla ner en bit eller klicka på "cat anatomy".

Svar på tråden katten har en knöl..